JONGEREN Pagina 24 t/m 50.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Middelengebruik bij personen met een beperking
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Maatschappijleer 24 november 2011.
Jongeren willen een eigen leven
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Wat maakt het leven zinvol?
Kans of complicatie? Het reformatorisch onderwijs en maatschappelijke ontwikkelingen op het terrein van opvoeding en zorg Ridderkerk 2 oktober 2009.
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Paragraaf 5 Hollandse huisvrede.
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Welkom op onze thema-avond
Loverboys..
2.1 Jong geleerd, oud gedaan
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Jij hebt ook wat te vertellen!
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Politiek.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Wat zijn waarden en normen?
V r o l i j k K e r s t m i s Voor iedereen !.
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Om soms eens dieper over na te denken
UITGAAN & ZINLOOS GEWELD
subcultuur Uiterlijk Gedrag Aussie’s (Australian) Slikken
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Liefde en relaties.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Opgroeien in de stad les 3
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Workshop Identiteit?.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Welkom ik maak me sterk.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Liefde en relaties.
Pluriforme samenleving paragraaf 2
H5 Wie heb je nodig?.
H1 Hoe word je wie je bent?.
H2 Een leven lang leren.
Jongeren laten zich horen
LOB Waar ben je trots op?.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Presentatie: Gender en seksualisering
MAW §1.3.
Consumenten-gedrag Het gezin
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Socialisatie H 1 Communicatie TA.
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
PROJECT INTERFACE.
Liefde en relaties.
SEL Les 2: normen en waarden.
Maatschappijleer Normen en waarden
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

JONGEREN Pagina 24 t/m 50

JONGEREN §1 Hoe word je wie je bent? Aangeboren opvoeding: eigenschappen: - fatsoen Driftig zijn - praten verlegen zijn - lopen Muzikaal zijn - naar wc gaan Etc.. - etc… Aangeboren Aangeleerd

JONGEREN §1 Hoe word je wie je bent? Belonen en straffen Imitatie Informatie = Sancties

JONGEREN §1Hoe word je wie je bent? Identificatie Eigen Persoonlijkheid Op iemand willen lijken die je bewonderd Persoonlijke invloeden, ervaringen, karakter

JONGEREN §2: Wat is normaal? Normen: gedragsregels; regels hoe iemand zich moet gedragen Waarden: principes die iemand belangrijk vindt in het leven (vaak 1 woord) fatsoensnormen: “het hoort nou eenmaal zo” - opstaan in bus voor oma - hand geven

JONGEREN §2: Wat is normaal? Verschillen in waarden en normen door: - De groep waar je bij hoort De plaats waar je woont De tijd waarin je leeft Héle grote verschillen: abnormaal

JONGEREN §3: Socialisatie = de overdracht van kenmerken van een groep of samenlevling Socialiserende instituties: Gezin School Vrienden en vriendinnen Sportclub Werk Geloof Massamedia

JONGEREN §3: Socialisatie Internalisatie: Je gedraagt je ‘automatisch’ (ongeveer) zoals de groep dat verwacht... - rechts rijden in het verkeer - hand geven als je iemand ontmoet - boer/scheet inhouden tijdens het eten

Een groep mensen met dezelfde waarden, normen en gewoonten JONGEREN §4: Ieder zijn stijl Cultuur Een groep mensen met dezelfde waarden, normen en gewoonten Dominante cultuur Subcultuur De cultuur van een kleine groep mensen De cultuur van een grote groep mensen. (in Nederland…) Jongeren cultuur De cultuur van een groep jongeren

JONGEREN §4: Ieder zijn stijl Socialisatie Normen en waarden Sociale controle Sancties Cultuur Internalisatie

JONGEREN §5: Jongerenculturen De eerste jeugdculturen ontstonden in de jaren 60 Komt door: Meer welvaart Meer vrije tijd Lonen gingen omhoog Kans om door te leren

JONGEREN §5: Jongerenculturen Waarom bij een groep? Meer vrije tijd en geld  dingen kopen/doen Bij een groep willen horen Anders zijn Andere ideeën/normen/waarden dan je ouders = Generatie conflict

JONGEREN §6: Hoe kijk je tegen anderen aan? Beeldvorming: het beeld dat je van iemand vormt door bijvoorbeeld gedrag en uiterlijk. Rolgedrag: hoe jij je volgens anderen moet gedragen in bepaalde situaties. Mensen hebben verschillende rollen Uit je rol vallen: als je even anders gedraagd, je rol ‘los laten’ en helemaal jezelf zijn Roldoorbrekend gedrag: VB: dat mannen traditionele vrouwentaken verrichten en vrouwen traditionele mannen taken

JONGEREN §7: Hoe we samenleven Bindingen: Mensen zijn afhankelijk van anderen. Je hebt ‘bindingen’ met ze. Zo hebben er mensen gezorgd voor jouw spullen (fiets, wekker, kleding, leidingen voor water etc)

JONGEREN §7: Hoe we samenleven Bindingen: - gevoelsbindingen - economische bindingen - kennisbindingen - politieke bindingen

JONGEREN §7: Hoe we samenleven Bindingen: gevoelsbindingen mensen hebben elkaar nodig voor v riendschap, steun en liefde - relaties - gezinnen/ families - vrienden Zijn (vaak) positieve gevoelens.

JONGEREN §7: Hoe we samenleven Bindingen: economische bindingen Alles wat me je levensondehoud te maken heeft. - wat je eet/ drinkt - wat je gebruikt/ koopt Je bent afhankelijk van zakgeld of loon

JONGEREN §7: Hoe we samenleven Bindingen: kennisbindingen heeft te maken met alles wat je leert - via school - via je ouders - via vrienden - etc

JONGEREN §7: Hoe we samenleven Bindingen: politieke bindingen Omdat je onmogelijk alles zelf kan regelen. Overheid beschermt ons, legt weten aan, zorgt voor politie en onderwijs, etc Wetten en regels

JONGEREN Succes met leren! Heb je hoger dan een 8.5 ? Dan iets lekkers...