The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Advertisements

Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 4 en 5 Vaardigheden Check (Aannemer) (Machinist)
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Toelichtingen bij het aanvraagformulier Noël Remue
Intergenerationele en interculturele communicatie tot stand brengen en beroepsvaardigheden transparant maken Final confere 011 in Sofia 1.
Wat verbruikt een vliegtuig?
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Business Marketing Management
Ecodesign en efficiënt materiaalgebruik in nieuwe voertuigen
© Minister van Natuurlijke Hulpbronnen Canada 2001 – Cursus Analyse Schone Energieprojecten Analyse Broeikasgasemissie met RETScreen ® Software Fotocredit:
Schone aandrijving voor de Amsterdamse rondvaart
Facility management en inkoop
Legal disclaimer: The sole responsibility for the content of this presentation lies with the authors. It does not represent the opinion of the European.
Fast and Effective Query Refinement B. Velez, R. Weiss, M.A. Sheldon, D.K. Gifford SIGIR 1997.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Zuyd Hogeschool Lectoraat nieuwe energie Duurzame Monumenten Sustainable Monuments Status en voorlopige resultaten literatuuronderzoek.
Jaap van Lakerveld Directeur
Training Rolmodellen.
De duurzaamheid van warmtebronnen
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
Factor4, Charles-Henri Bourgois, Johan Coolen Brussel, 2 April 2015.
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
Retourlogistiek 3e bijeenkomst.
Benchmark MPZ werkgroep monitoren Over gegevens 2011.
Gemakkelijker onderzoekend leren in de klas dankzij de online leermiddelenbank van Scientix.
1 december 2015 Renée Peerboom. Jaarafsluiting Energie voor Vervoer Voorlichtingsbijeenkomst 1 december 2015 Renée Peerboom 1 december 2015.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Introductie SW-Vircamp / VIRCLASS Remmelt Veenkamp, INH This presentation reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible.
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
Voorstelling vlootscan: total cost of ownership (TCO) van groene bedrijfswagens Bart Vanham Managing Director TCOPlus “Alternatiev e aandrijving en als.
Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische.
Total Costs of Ownership Marktdagen Bouwend Nederland (IJsselstein, 13 februari)
Integrated Software for Real Estate, Facility & Workplace Management 1 myMCS Energy Energiebeheer van de toekomst.
Hoofdstuk 9 M&O JUNI 2016 H3. Wat gaan we doen? - Hoofdstuk 9 M&O - Introductievragen - Uitleg / aantekeningen - Sommen maken.
LNG sleephopperzuiger
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
PRESENTATIE ENERGIE OPSLAG René van Hartingsveldt Directeur Eurotronic B.V. Alphen aan den Rijn 27 september 2016.
Analyse uitgaven B&D Kerkrade, 9 / 16 december 2016.
Eetadvies.
Potentiële baten van Triple-A banden in 2013, 2016 en 2020 Stephan van Zyl (TNO) Sven Jansen (TNO) Michael Dittrich (TNO) Erik de Graaf (M+P)
De ‘Melkkoe’ anno 2017 ROB
Jaap van Lakerveld Directeur
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
19 november 2014 Dr. Carina Wiekens Lectoraat Netintegratie
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
VINK ELECTRIC CAR CENTER fiat500electric.com
Ontwikkelingen in aandrijftechniek en de rol van biobrandstoffen
Rekenmodel 3: Binnenvaart containers
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Personenverkeer werkgever
Rekenmodel 3 Binnenvaart Bulk
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
ONDERWERP 4 ENERGIEVERBRUIK
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Les 3 verhoudingen Verhoudingen.
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Towards one third of renewable energy in transport in 2030
Opmaak van kwaliteitseisen en voorwaarden voor deelsystemen
Voorspellende analyse
Transcript van de presentatie:

The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European Union. Neither the EACI nor the European Commission are responsible for any use that may be made of the information contained therein. MODULE 4: LEVENSCYCLUSKOSTEN & PRACTISCHE TOEPASSINGEN VAN DE RSV

4.1: LEVENSCYCLUSKOSTEN (LIFE CYCLE COSTING (LCC)): INTRODUCTIE EN OVERZICHT

LEVENSCYCLUSKOSTEN Ook bekend als.....  Whole Life Costing (WLC)  Betekent soms hetzelfde als LCC... ...maar het kan ook breder gezien worden  Is meest algemeen gebruikt in het Verenigd Koninkrijk...  …voor onze doelstelling kan het maar beter vermeden worden

LEVENSCYCLUSKOSTEN Ook bekend als.....  Levenscyclus Assessment (LCA)  NIET hetzelfde als levenscycluskosten!  = Assessment (beoordeling) van levenslange milieu- invloeden van een product of activiteit (niet noodzakelijk in omloop gebracht)

LEVENSCYCLUSKOSTEN Ook bekend als.....  Operationele Levensduurkosten (Operational Lifetime Costing (OLC))  NIET hetzelfde – maar kan onderdeel zijn van totale levenscycluskosten  = In omloop gebrachte milieukosten  We gaan daar hierna naar kijken....

LEVENSCYCLUSKOSTEN Ook bekend als.....  Totale eigendomskosten (Total Cost of Ownership (TCO))  Hetzelfde als levenscycluskosten voor onze doeleinden  = De totale kosten die geassocieerd worden met het kopen of leasen van een product, van begin tot eind.

LEVENSCYCLUSKOSTEN Welke kosten worden gedekt (LCC/TCO)?  Acquisitiekosten (aankoopprijs en levering)  Installatie (product/geassocieerde infrastructuur)  Bedieningskosten (inclusief brandstof-/energieverbruik)  Onderhoud en reparatiekosten  Belastingen en heffingen (vooral belangrijk bij het vergelijken van alternatieve types brandstof/technologie)  Afvoerkosten/wederverkoopwaarde

LEVENSCYCLUSKOSTEN Discussie  Nog meer (voertuig gerelateerde) LCC-aspecten?  Laten we terugkijken  Alhoewel het concept van het gebruik van de levenscycluskosten nogal duidelijk is, zijn er vaak genoeg gelegenheden waarbij het niet gebruikt wordt door inkopers om kosten te berekenen... Waarom niet?  Hoe zouden we inkopers moeten aanmoedigen om rekening te houden met de levenscycluskosten?

4.2: OPERATIONELE LEVENSDUURKOSTEN (OPERATIONAL LIFETIME COSTS (OLC))

OPERATIONELE LEVENSDUURKOSTEN De derde methode van de RSV  Het brengt energieverbruik, CO 2 en vervuilende emissies in omloop (fijnstof, NMKW, NO x )  Belangrijk punt – het is gewoon EEN optie, je hoeft het niet te gebruiken!  Het is voorschrijvend – je moet het precies zo berekenen als is voorgeschreven door de RSV  Om op de juiste manier te worden gebruikt moet het niet worden omgezet in punten/gebruikt worden als deel van een weging dat gescheiden is van de financiële kosten – het berekent een geldwaarde wat opgeteld zou moeten worden bij de kosten van de aankoop.

OLC – BRANDSTOFVERBRUIK. Type voertuig Brandstof- verbruik (l/100km) Brand- stofver- bruik (l/km) Brandstof- omzet- factor (MJ/l) Brandstof- verbruik (MJ/km) Kosten per energie- eenheid (€/MJ) Kosten per km (€) Levenslange brandstofver bruikskosten (200,000 km) (€) Diesel3,90,039361,4040,020750, ,30 Benzine4,70,047321,5040,020750, ,35 Elek- trisch 17,3 (kWh) 0,1733,60,62280,020750, ,93 Hybride3,80,038321,2160,020750, ,01 CNG7,7 (Nm 3 )0,077332,5410,020750, ,42 Ethanol7,10,071211,4910,020750, ,40

OPERATIONELE LEVENSDUURKOSTEN – CO 2 Type voertuig CO 2 emissies (g/km) CO 2 emissies (kg/km) Kosten (€/kg CO 2) Levenslange CO 2 emissie- kosten (200,000 km) (€) Diesel1020,1020,03612 Benzine1090,1090,03654 Elektrisch000,030 Hybride870,0870,03522 CNG1380,1380,03828 Ethanol1160,1160,03696.

OPERATIONELE LEVENSDUURKOSTEN - NO X Type voertuig NO x emissies (g/km) Kosten (€/g NO x ) Levenslange NO x emissiekosten (200,000 km) (€) Diesel0,12250, ,80 Benzine0,04160,004436,61 Elektrisch00,00440,00 Hybride0,00330,00442,90 CNG0,0430,004437,84 Ethanol0,0120,004410,56

OPERATIONELE LEVENSDUURKOSTEN - NMKW Type voertuig NMKW emissies (g/km) Kosten (€/g NMKW) Levenslange NMKW emissiekosten (200,000 km) (€) Diesel00,0010 Benzine0,05520,00111,04 Elektrisch00,0010 Hybride0,02510,0015,02 CNG00,0010 Ethanol0,05640,00111,28

OPERATIONELE LEVENSDUURKOSTEN – PM (fijnstof) Type voertuig PM emissies (g/km) Kosten (€/g PM) Levenslange PM emissiekosten (200,000 km) (€) Diesel0, ,0870,1914 Benzine0, ,0870,29232 Elektrisch00,0870 Hybride00,0870 CNG00,0870 Ethanol0, ,0870,04524

OPERATIONELE LEVENSDUURKOSTEN - OVERZICHT Type voertuig Levensduurkosten (€) Totaal OLC (€) Brandstof- verbruik CO 2 emissies NO x emissies NMKW emissies Fijnstof emissies Diesel5.827, ,8000, ,29 Benzine6.242, ,6111,0400, ,29 Elektrisch2.584, Hybride5.047,015222,905, ,93 CNG10.546, , ,26 Ethanol6.188, ,5611,2800, ,28

OPMERKINGEN BIJ OPTIE 3: HET DETAIL BEGRIJPEN

NOTITIE  Inkopers wordt ontraden om optie 3 te gebruiken als deel van hun inkoopactiviteiten vanwege het volgende:  Het (waargenomen) niveau van gecompliceerdheid  Sommigen geloven dat het lokale luchtvervuilers niet hoog genoeg op waarde schat  Het is lastig om de relevante informatie te krijgen (vooral voor zware voertuigen)

NOTITIE Algemeen geciteerde kwesties met het gebruik van methode 3 houden in:  Het geven van een relatief hoge weging aan energieverbruik  Het berekenen van zowel CO 2 -emissies als energieverbruik  Het geven van een relatief lage waarde aan lokale vervuilende emissies

NOTITIE Algemeen geciteerde kwesties met het gebruik van methode 3 houden in:  Van bron-tot-wiel (Well to wheel (WTW)) -emissies worden niet meegerekend  Extra maatregelen moeten daarom gebruikt worden als deel van het inkoopproces om zo rekening te kunnen houden met WTW-emissies – de waardes en methode uiteengezet onder de RSV, moeten dezelfde blijven.

CONCLUSIES  Optie 3 van de RSV wordt ingewikkeld gevonden, maar de opties onder de RSV geven wel een grote mate van flexibiliteit aan inkopers  Het vereist van inkopers om rekening te houden met belangrijke milieufactoren, hulp te bieden bij het hoger leggen van de lat en de schone voertuigenmarkt te stimuleren  Hulp is voorhanden! Mocht je specifieke vragen hebben over de RSV, over andere aspecten van inkoop van schone voertuigen of hulp nodig hebben bij het aanbesteden – schroom niet om contact op te nemen met de Clean Fleets Helpdesk voor gratis advies!

4.3: DE CLEAN FLEETS LCC -TOOL

DE CLEAN FLEETS LCC -TOOL Wat is het?

DE CLEAN FLEETS LCC -TOOL Wat is het?  Een Excel-spreadsheet... ...dat ernaar streeft om het leven gemakkelijker te maken voor inkopers die schone, energiezuinige voertuigen willen kopen... ...door een serie vooraf ingestelde formules in te voegen... ...en de mogelijkheid om zekere kengetallen te wijzigen... ...gebruikt om de levenscycluskosten te bepalen geassocieerd met auto’s en bestelwagens... ...inclusief operationele levensduurkosten (OLC) gedicteerd door de RSV

DE CLEAN FLEETS LCC -TOOL Waar houdt het rekening mee?  Acquisitie (Kopen of leasen van voertuigen of accu’s)  Onderhoud (Kosten voor onderhoud of serviceovereenkomst)  Belastingen en andere kosten (Belasting,verzekering en andere kosten)  OLC milieukosten (CO 2, vervuilers, energieverbruik)  Restwaarde  Infrastructuurkosten

DE CLEAN FLEETS LCC -TOOL Vragen ter overweging bij het testen  Zouden er problemen zijn met het verzamelen van betrouwbare gegevens voor de tool?  Met welke aspecten, als deze er al zijn, wordt niet goed rekening gehouden?  Waar wordt helemaal geen rekening mee gehouden?  Hoe bruikbaar is de Clean Fleets LCC -Tool?  Welke verbeteringen kunnen er worden aangebracht?.Laten we kijken!

DE CLEAN FLEETS -TOOL  Kan een bruikbare manier zijn om levenscycluskosten inclusief operationele levensduurkosten (OLC) te berekenen zoals in een van de opties beschreven door de RSV  Elke LCC -tool is slechts zo betrouwbaar als de gegevens die erin worden gebruikt  Feedback is welkom!