Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Uitslag enquête over online pesten
Begeleiden van 8 tal wedstrijden
De historie & de toekomst
De Van Damschool in ontwikkeling
toolbox deco-procedure
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Kinderen online.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Focusgroep: De kracht van kwetsbaarheid
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Loverboys.
Levensvragen Over geluk…..
Wat maakt het leven zinvol?
Tips voor een vlotte start!
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Welkom op onze thema-avond
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Interpreteren van data
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Communicatie met ouders
Crisis en het domino-effect
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Aanpak problematisch gedrag
Als je van iemand houdt, heeft alles nog meer zin!
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Stage: Basisschool de Klingerberg
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Het belang van voorlezen
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Welkom op onze thema-avond
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Tevredenheidsonderzoek Totaal aantal deelnemers: 56
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Studiedag Sociale Netwerken
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
CKG de kleine parachute
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Transcript van de presentatie:

Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV

 Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie- en schoolvrije dagen van 6u30 tot 19u  40 plaatsen voor kinderen van 2,5 tot 12 jaar  Worden ingenomen door een 100-tal verschillende kinderen  Op woensdagnamiddag en in vakanties wordt er opgesplitst in 3 leeftijdsgroepen  Momenteel: 12 dossiers individuele inclusieve buitenschoolse opvang

 7 kindbegeleiders  Coördinator BOKDV  Inclusie Coach  Wekelijkse teamvergadering  Wanneer nodig, overleg met:  Ouders  School  Externe hulpverleners

 Per kind bekijken welke opvangvorm mogelijk is zodat draaglast en draagkracht van alle betrokken partijen in evenwicht blijven. Bijvoorbeeld: voor sommige kinderen is onze voorschoolse opvang ideaal (minder kinderen per kindbegeleider), maar vakantieopvang veel te druk  Centrale vraag: “Wat hebben wij nodig om de opvangvraag hier in onze BOKDV te kunnen doen slagen?”

 Ouders verwachten dit ook helemaal niet  Er moeten geen eindtermen of doelen gehaald worden; het kind moet zich hier vooral goed voelen  Het uiteindelijke doel blijft hetzelfde voor kinderen met en zonder specifieke zorg: een positief welbevinden en positieve betrokkenheid in opvang  Het blijft altijd een beetje zoeken hoe we dit doel kunnen bereiken

 Inclusie gaat net over alle kinderen samen brengen  Het is een win – win situatie

 Soms is wat meer aandacht / waakzaamheid wel noodzakelijk… MAAR: dit is even goed nodig bij een groepje jongens die wild aan het voetballen zijn  Één op één begeleiding is niet nodig!  Soms is het druk, balans zoeken is belangrijk

 Dit komt voor indien er sprake is van fysieke agressie, MAAR:  zinnetjes zoals “laat hem even gerust, hij is een beetje kwaad en kan dit alleen op deze manier laten zien” doen al een wonder!  ook kinderen zonder het label “specifieke zorg” durven weleens agressief uit de hoek komen  Kinderen voelen snel aan hoe ze met andere kinderen moeten omgaan

 Hoeft vaak niet, het kan ook anders: bij activiteiten hoef je niet noodzakelijk te differentiëren; je kan dit aanvoelen op het moment zelf, of kinderen maken er zelf hun eigen leuke versie van…  Indien er dan toch iets specifiek moet aangekocht worden, dan kan men de subsidie voor inclusieve opvang hiervoor gebruiken

 Er bij zijn is vaak al voldoende  Kinderen leren bij van elkaar  Resultaat is niet hetgeen dat telt

 Erkenning CIK zorgde inderdaad voor “toestroomangst”…  We proberen gewoon een weerspiegeling van de maatschappij te zijn; dit gaat verder dan kinderen met een specifieke zorgbehoefte (diversiteitsverhaal)  Bewaken grens 1/3 om inclusief te kunnen blijven

 Het loopt uiteraard niet altijd allemaal even makkelijk, er moet voldoende ruimte zijn om te ventileren en te bespreken.  Eerlijke communicatie tussen alle partijen is noodzakelijk:  Laten uitschijnen dat alles goed loopt terwijl dit in werkelijkheid niet zo is, heeft geen zin  Je moet je mening kunnen zeggen, zonder hiervoor de stempel “tegen inclusie” te krijgen

 Een goede start van de opvang hangt samen met een goede voorbereiding ervan  Wij ervaren inclusie als een meerwaarde voor iedereen; het brengt je ook als team dichter bij elkaar  “wat gebeurt, gebeurt”

 Centrale begrippen in onze inclusieve buitenschoolse opvang zijn sociale ontwikkeling, welbevinden, betrokkenheid en veiligheid