Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
SIER-spel Doelen: Leren hoe in een markteconomie de verbanden kunnen liggen tussen een aantal kern-concepten uit de algemene economie; Leren dat het moeilijk.
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
De economische positie van EU-landen Crisis in de EU.
Marketing voor verkeerskunde
Marketingmix & Concept
4 P´s en 3 R-en MK01.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Inleiding in de Marketing
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Inleiding arbeidsmarkt
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Marketing .
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
Marketing presentatie
Introles: Opstarten + intro:
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Economie Paragraaf
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Vak: Marketing Docent: Anja Lorié.
Ster van Succes.
Welkom bij het vak economie!
Hoofdstuk 1 Geld en Welvaart
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Doelgroep en marktsegmentatie
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Rabobank ….. en AOC-plaatsnaam
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Les : Van oude naar nieuwe markten Groen Ondernemen Sieme Luijckx Coen van Wetering.
De economische kringloop
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Context 4 p’s; marketinginstrumenten H 10 en 11 H 8 Plaats H12 Promotie Product H 6 en 7 Prijs.
Dienstenmarketing Week 1. Boek De Vries jr. & Van Helsdingen (2005), Dienstenmarketingmanagement, Wolters- Noordhoff, Groningen, 4de druk.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Hoofdstuk 6 Productie.
Vernieuwing in het VMBO
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Welkom havo 4..
Welkom Havo 5..
Welkom havo 3..
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Welkom havo 4..
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Welkom Havo 5..
Welkom VWO 5..
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Beste ath 4..
Beste ath 4..
Beste ath 4..
Begroten & Budgetteren
Welkom VWO 5..
Sellogram J. Kamphuis AOC Oost 2018
Nederland en de rest van de wereld
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
- Wat heb ik aan geld, ik heb veel meer aan brood -
Transcript van de presentatie:

Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing College 2 Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing

Vorige week Wat is marketing De ontwikkeling van het economisch leven

SlideShare Alle slides van de lessen zijn online terug te vinden http://www.slideshare.net/BobbyRond

Economisch leven De periode van zelfverzorging Iedereen voorzag in eigen levensonderhoud. Goederen ruilen voor goederen. De ambachtelijke periode Mensen gingen zich specialiseren. Geld deed intrede als gezamenlijk ruilmiddel. De productie-economie Introductie van machines. Massaproductie zorgde voor het einde van maatwerk. De afzeteconomie Door toenemende concurrentie was onderscheidend vermogen belangrijk. Introductie van merken en marktgericht denken.

Economisch leven De welvaartseconomie Toename koopkracht zorgt voor machtsverschuiving naar de consument. Consument werd uitgangspunt voor productie. Dit is nog steeds actueel. De kritische welvaartseconomie Naast de wensen en eisen van de consument wordt maatschappelijk verantwoord ondernemen ook belangrijk (milieuproblematiek, wetgeving of energievoorziening) Mondialisering en 24-uurs economie Bedrijven hoeven niet alleen nog maar lokaal te werken, maar kunnen over de hele wereld werken. Ook zijn bedrijven dag en nacht bereikbaar.

Opdrachten

Deze week Het begrip marketing De marketinginstrumenten Goederen en diensten Dienstenmarketing

Het begrip marketing Combinatie van ‘market’ en ‘getting’ Het verkrijgen van de markt door in te spelen op de wensen en behoeften van afnemers Vier aandachtspunten Marketing is een continu proces Het uiteindelijke doel is winst maken Marketing is een denkwijze Marketing is een werkwijze

De marketinginstrumenten Binnen de gastvrijheid branche zijn er 5 P’s: Product (dienst) Prijs Promotie Plaats Personeel

Goederen en diensten Goederen zijn tastbaar, diensten niet Voorbeelden van goederen: Smartphone Schoenen Boeken Voorbeelden van diensten: Reizen Verzekering Concert

Opdracht Schrijf op of het onderstaande een goed of dienst betreft: Bioscoop Auto Verhuizing Massage Televisie Spotify Telefoonabonnement Opleiding Afhaalmaaltijd

Dienstenmarketing Ontastbaarheid Consumptie op het moment van productie De gast produceert mee Diensten zijn vergankelijk Diensten zijn persoonsgebonden Een dienst is een optelsom van onderdelen Diensten zijn niet te testen De gast koopt slechts de verpakking van de dienst

Huiswerk Lees pagina’s 32 t/m 39 Maak opdrachten: 1.10 1.11 1.20 1.21