Cultuur & Media | Werkgroep 2 | ehh, theorie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Doublet deel 1 – de basis.
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
vergelijkingen oplossen
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Medezeggenschap en de Benchmark
De psychologie van communicatie
De shoarmazaak, uw betrouwbare bron Propedeuse 07/08 Cultuur & Media College 4 nabespreking bevruchtingscyclus vragen artikel Olsthoorn debat schapenvlees.
Discipelschap.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Presenteren voor starters
Diagnosticeer uw schouder Dit is een interactieve gids om u te helpen vinden relevante patiënten informatie over uw schouderprobleem. Het is bedoeld als.
Naar het Jaareinde toe
WISKUNDIGE FORMULES.
Persoonlijk worden.
Welkom bij Projectmanagement
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Deze les wordt verzorgd door de Kansrekening en statistiekgroep Faculteit W&I TU/e.
Bah cultuur, bèèèh debatteren, aaaaaaaaaaaarch denken! relevantie van en vooruitblik op het vak uitdelen readers Propedeuse 08/09 Cultuur & Media College.
Stal je informatiedrager uit. Van Plato tot Knevel Angsthazen zijn van alle tijden Propedeuse 08/09 Cultuur & Media College 2.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Leren = Concentreren I II III.
De eerste presentatie voor Nederlands
Het Debat 1. Het Debat - spelregels Groep zit in kring (zonder tafels) Er volgt een eerste stelling Maak een keuze voor (GROEN) of tegen (ROOD) Ga met.
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
1. Levensbeschouwing en communicatie
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Al doende leren training docenten
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Stal je informatiedrager uit. Van Plato tot Knevel Angsthazen zijn van alle tijden Propedeuse 08/09 Cultuur & Media College 2.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Les 3: Verkeer TOETS.
Even voorstellen : Groep 3b
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Stal je informatiedrager uit. Van Plato tot Knevel Angsthazen zijn van alle tijden Propedeuse 07/08 Cultuur & Media College 2 vragen over huiswerk filmpje.
Onderzoek doen een methodische aanpak
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
ZijActief Koningslust
Stappenplan Samenvatten
Samenvatting Havo 5.
Werkstukken en rapporten
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
1 Presentatie CV204A Trends in de media 22 juni, 2010 Nieuwsconsumptie.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Praktijkervaring en reflectie
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Bronnen en onderzoeksvragen
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Transcript van de presentatie:

Cultuur & Media | Werkgroep 2 | ehh, theorie HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie

HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Wat gaan we doen? Vragen over hc en huiswerk McLuhan in praktijk Leren lezen Huiswerk voor volgende week HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie 2

HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Vragen naar aanleiding van het hoorcollege? HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie

Vragen naar aanleiding van ‘interactieve media: iets met computers’? HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie

Marshall McLuhan (1911-1980): ‘n paar termen media als extensies hot and cool media technologisch determinisme, de media als ‘ding’ HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie

HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie media als extensies ‘nieuwe media’ zijn altijd variaties, vernieuwingen, van bestaande voorbeeld: film is een extensie van fotografie en het boek een medium is dus nooit echt nieuw het duurt even voor een medium echt een nieuwe toepassing krijgt (paard en wagen-metafoor) HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie

De media-acceptatiecyclus Een uitvinding, opkomend gedachtegoed, een nieuw medium, een trend of een hype. Een marginale groep omarmt de noviteit, maar de massa verzet zich uit angst en onbegrip. Telefoon, idioom, internet, lezen, stoom, mobieltje, auto, galileo, elektriciteit, voedsel, rock ’n roll, cassette, hippies antennes, fotografie, ruimtevaart, sport, radio flatgebouwen, mode, geneeskunde, dansen vinexwijken, darwinisme, enzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz De angst slijt en een brede (vaak baatzuchtige) acceptatie volgt. Ruimte voor nieuwe controverses. Fall out 10 min. NB: duidelijk uitleggen waarom de cyclus geen wetmatigheid is. 8-track, idioom, antroposofie, minidisk, vrije seks, betamax, beeldtelefoon, Esperanto, studiehuis enzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz De zaken die de weerstand uit de samenleving overleven, kristalliseren uit en er komen ‘nuttige’ toepassingen.

the medium is the message het medium beïnvloedt hoe de boodschap overkomt en... bepaalt dus voor een deel die boodschap mate waarin? afhankelijk van of ‘t hot of cool is HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie

HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie McLuhan opdracht! HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie

eerste McLuhan-opdracht! ga zitten met je bloggroepje wijs een schrijver aan bedenk drie voorbeelden van media waarbij het medium de boodschap beïnvloedt bedenk er drie waarbij dat niet het geval is let op: het gaat om de argumentatie! HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie

HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Hot and Cool media Hot: grote invloed op mensen geconcentreerd op één zintuig veel data en gedetailleerde info gebruiker blijft relatief passief Cool: kleine invloed op mensen geen gedetailleerde informatie optisch niet zo spannend gebruiker moet actief met medium aan de slag HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie 11

Debat Nixon-Kennedy (I) HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie

Debat Nixon-Kennedy (II) HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie

HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie nog een McLuhan opdracht! HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie

tweede McLuhan-opdracht: radio en televisie ga zitten in je bloggroepje pak de radio en televisie erbij (niet letterlijk) leg uit waarom de een warm is, de ander koel vorm een mening over de indeling van McLuhan in koele en warme media aan de hand van radio en televisie Presentatie van bevindingen aan de klas HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie

McLuhan zelf over het debat HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie

Wilders in debat met Cohen HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie

HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Leren lezen… HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie

HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Snelscan van een boek: De titel: wat zegt de titel over het boek / je verwachtingen? Lees nu de achterflap: verandert je verwachting? Bestudeer de inhoudsopgave: - welke hoofdstukken heb je nodig voor je onderzoek? - let op kernwoorden uit de achterflap - welke delen moet je gedetailleerd doornemen? - welke delen minder? HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie 19

Gewogen en te licht bevonden?  ga opzoek naar een ander boek! HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie 20

In dit geval is je boek zwaar genoeg, dus gaan we door met snuffelen: Lees de inleiding * - komen je verwachtingen uit? - noteer welke hoofdvraag/vragen er in de inleiding worden opgeworpen - focus je aandacht hier tijdens het vervolg van het boek op * boek zonder inleiding  uit de achterflap en het eerste hoofdstuk kun je ook veel informatie halen HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie 21

Snuffel door de openingsalinea’s en door de conclusies - is dit een introductie op het onderwerp? - een vraag? - een observatie? - kun je al iets zeggen over de schrijfstijl? Conclusie: - is er een relatie tussen opening en conclusie? - staan er duidelijke antwoorden in? HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie 22

HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Aantekeningen maken Onderdeel van het actieve leerproces - organisatie van de stof - bevorderlijk voor je concentratie - verduidelijkt de structuur van een boek In je eigen woorden - zo onthoud je actiever - zo voorkom je dat je per ongeluk plagieert HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie 23

HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Annoteren - verduidelijkt de structuur van een boek - gebruik een marker  wees selectief!  onderstreep pas aan het einde van een alinea (zo haal je de kern er beter uit) - schrijf interessante gedachtes en relevante voorbeelden op - gebruik steeds dezelfde codes/markeringen (?, !, kern, 1, 2, 3, vb, concl, …) HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie 24

HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Uitreksel bondiger dan origineel (anders kun je je tijd beter besteden aan iets nuttigers) noteer belangrijke quotes en ideeën maak mind maps (noem kernwoorden, zoek naar relaties) HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie 25

Eén ding gaat altijd op: Organiseer je aantekeningen gedisciplineerd! - zo kun je jaren later nog profijt hebben van het werk dat je nu verricht HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie 26

HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Hoorcollege komende dinsdag gaat over onderzoek wat is onderzoek? hoofdvragen en deelvragen afbakening van onderzoek statistieken HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie

HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie huiswerk voor volgende week iedereen: maak een snelscan van het boek (gebruik de sheets uit deze werkgroep) op blog: samenvatting eerste deel boek opdracht documentaire ‘De Toekomst’ (zie reader en Mediakritiek, daar staat de docu) reflectie op Leven en Lijden in de Telecratie van René Zwaap (zie MediaKritiek voor link) HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie

HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie tot volgende week! HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie