Cultuur & Media | Werkgroep 2 | ehh, theorie HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie
HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Wat gaan we doen? Vragen over hc en huiswerk McLuhan in praktijk Leren lezen Huiswerk voor volgende week HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie 2
HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Vragen naar aanleiding van het hoorcollege? HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie
Vragen naar aanleiding van ‘interactieve media: iets met computers’? HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie
Marshall McLuhan (1911-1980): ‘n paar termen media als extensies hot and cool media technologisch determinisme, de media als ‘ding’ HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie
HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie media als extensies ‘nieuwe media’ zijn altijd variaties, vernieuwingen, van bestaande voorbeeld: film is een extensie van fotografie en het boek een medium is dus nooit echt nieuw het duurt even voor een medium echt een nieuwe toepassing krijgt (paard en wagen-metafoor) HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie
De media-acceptatiecyclus Een uitvinding, opkomend gedachtegoed, een nieuw medium, een trend of een hype. Een marginale groep omarmt de noviteit, maar de massa verzet zich uit angst en onbegrip. Telefoon, idioom, internet, lezen, stoom, mobieltje, auto, galileo, elektriciteit, voedsel, rock ’n roll, cassette, hippies antennes, fotografie, ruimtevaart, sport, radio flatgebouwen, mode, geneeskunde, dansen vinexwijken, darwinisme, enzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz De angst slijt en een brede (vaak baatzuchtige) acceptatie volgt. Ruimte voor nieuwe controverses. Fall out 10 min. NB: duidelijk uitleggen waarom de cyclus geen wetmatigheid is. 8-track, idioom, antroposofie, minidisk, vrije seks, betamax, beeldtelefoon, Esperanto, studiehuis enzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz De zaken die de weerstand uit de samenleving overleven, kristalliseren uit en er komen ‘nuttige’ toepassingen.
the medium is the message het medium beïnvloedt hoe de boodschap overkomt en... bepaalt dus voor een deel die boodschap mate waarin? afhankelijk van of ‘t hot of cool is HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie
HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie McLuhan opdracht! HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie
eerste McLuhan-opdracht! ga zitten met je bloggroepje wijs een schrijver aan bedenk drie voorbeelden van media waarbij het medium de boodschap beïnvloedt bedenk er drie waarbij dat niet het geval is let op: het gaat om de argumentatie! HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie
HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Hot and Cool media Hot: grote invloed op mensen geconcentreerd op één zintuig veel data en gedetailleerde info gebruiker blijft relatief passief Cool: kleine invloed op mensen geen gedetailleerde informatie optisch niet zo spannend gebruiker moet actief met medium aan de slag HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie 11
Debat Nixon-Kennedy (I) HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie
Debat Nixon-Kennedy (II) HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie
HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie nog een McLuhan opdracht! HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie
tweede McLuhan-opdracht: radio en televisie ga zitten in je bloggroepje pak de radio en televisie erbij (niet letterlijk) leg uit waarom de een warm is, de ander koel vorm een mening over de indeling van McLuhan in koele en warme media aan de hand van radio en televisie Presentatie van bevindingen aan de klas HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie
McLuhan zelf over het debat HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie
Wilders in debat met Cohen HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie
HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Leren lezen… HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie
HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Snelscan van een boek: De titel: wat zegt de titel over het boek / je verwachtingen? Lees nu de achterflap: verandert je verwachting? Bestudeer de inhoudsopgave: - welke hoofdstukken heb je nodig voor je onderzoek? - let op kernwoorden uit de achterflap - welke delen moet je gedetailleerd doornemen? - welke delen minder? HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie 19
Gewogen en te licht bevonden? ga opzoek naar een ander boek! HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie 20
In dit geval is je boek zwaar genoeg, dus gaan we door met snuffelen: Lees de inleiding * - komen je verwachtingen uit? - noteer welke hoofdvraag/vragen er in de inleiding worden opgeworpen - focus je aandacht hier tijdens het vervolg van het boek op * boek zonder inleiding uit de achterflap en het eerste hoofdstuk kun je ook veel informatie halen HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie 21
Snuffel door de openingsalinea’s en door de conclusies - is dit een introductie op het onderwerp? - een vraag? - een observatie? - kun je al iets zeggen over de schrijfstijl? Conclusie: - is er een relatie tussen opening en conclusie? - staan er duidelijke antwoorden in? HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie 22
HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Aantekeningen maken Onderdeel van het actieve leerproces - organisatie van de stof - bevorderlijk voor je concentratie - verduidelijkt de structuur van een boek In je eigen woorden - zo onthoud je actiever - zo voorkom je dat je per ongeluk plagieert HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie 23
HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Annoteren - verduidelijkt de structuur van een boek - gebruik een marker wees selectief! onderstreep pas aan het einde van een alinea (zo haal je de kern er beter uit) - schrijf interessante gedachtes en relevante voorbeelden op - gebruik steeds dezelfde codes/markeringen (?, !, kern, 1, 2, 3, vb, concl, …) HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie 24
HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Uitreksel bondiger dan origineel (anders kun je je tijd beter besteden aan iets nuttigers) noteer belangrijke quotes en ideeën maak mind maps (noem kernwoorden, zoek naar relaties) HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie 25
Eén ding gaat altijd op: Organiseer je aantekeningen gedisciplineerd! - zo kun je jaren later nog profijt hebben van het werk dat je nu verricht HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie 26
HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie Hoorcollege komende dinsdag gaat over onderzoek wat is onderzoek? hoofdvragen en deelvragen afbakening van onderzoek statistieken HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie
HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie huiswerk voor volgende week iedereen: maak een snelscan van het boek (gebruik de sheets uit deze werkgroep) op blog: samenvatting eerste deel boek opdracht documentaire ‘De Toekomst’ (zie reader en Mediakritiek, daar staat de docu) reflectie op Leven en Lijden in de Telecratie van René Zwaap (zie MediaKritiek voor link) HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie
HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie tot volgende week! HvA IAM - V1 - Cultuur & Media - Werkgroep - ehh, theorie