TNO - ICT & Policy Business modellen voor educatieve content WORKSHOP Project Onderbouw VO Experimentele Leermiddelen Drs. Leo Pennings 30 januari 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Acadoo ’s Best Practice NIOC April 2002 Marion van den Kroonenberg.
Maar niet elke koning is even belangrijk!
Marketing strategy that earns your company money! Find You Consultancy Nederland - Curaçao.
Agenda Blok 1 - Evolutie van Cloud Computing
Wat is interactieve marketing?
Ivo Demeulenaere Senior consultant kwaliteit en management - Amelior
Systems Engineering 24 april 2007.
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Het. Het Nieuwe Werken De optimale werkplek.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Marktonderzoek in mobiel Internet Een onderzoek naar de belangrijke factoren van mobiele Internet diensten en de mogelijkheden voor marktonderzoek Colloquium.
Business Marketing Management
[ Business Model Generation. ]
Definities Algemeen Innovation is the process by which an invention or idea is translated into the economy   An innovation is an idea, practice or object.
Het innovatiemodel van IMEC
Software Engineering les Procesmodellen en Use Cases
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Who are stakeholders? Financiele gegevens? Omroep?
Confidential 1 Trends in ICT J. Bruijning KPN Research 8 juni 2001.
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
Welke mogelijkheden biedt ICT voor een onderneming ? William Mosseray Chief Strategy Officer - Belgacom.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Service Oriented Architecture
Quality Function Deployment
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Business Model Generation Avans 30 januari 2012.
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Business Marketing Management
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Minisymposium Labs on Line afsluiting project e-Xperimenteren+ 1 december 2006.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
BedrijfsEconomie Opgave 1.13 Kevin Kwee [ ]
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
4. Online strategie Internet scorecard
Strategie Algemeen Porter Competative strategy: techniques for analyzing industries and competitors De relatie tussen de structuur van de industrie en.
Naar een optimaal HR - beleid
DMK – week 2.
How to manage the process to design -> migrate -> integrate -> run -> evolve! An always-on internet infrastructure Gerard van Draanen IT Architect, HP.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Consulting in de praktijk Gast college-cyclus Rivio Rotterdam voorjaar 2006.
Kennismobilisatie Agenda Voorstelrondje – Wie ben je / Wat kom je brengen en halen Uitleg kennismobilisatie 3 voorbeelden Gemeente Utrecht Gemeente Helmond.
Business en IT Consulting
Minor Project- en Programmamanagement
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Orienteren/ monitoren Informatie selectie Informatie creatie Documentatie publicatie algemeen projecten Toegepaste informatieproducten 1.Copieren (bronnen)
De rol van de businesscases bij opschaling in de zorg Marian Schoone – TNO Work Health Technology Irek Karkowski – Dutch Domotics.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.
Name : Jean-Paul in ‘t Zandt Title : Service Solution Sales Professional Premier Microsoft BV Maximize the Value of your IT Investments. Microsoft Services.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
TOGAF Albert Gjaltema / Tech. Consultant II 11 maart 2008 getronicspinkroccade.nl.
De Betekeniseconomie.
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Inhoudsopgave Fasering Product Clearing & Settlement
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Marktconsultatie Self-service en e-commerce portal
Kluwer The end of Publishing
Presentatie bedrijfsplan
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Dynamic Architecture What about you?
Mixed-Signal Design Engineer
Transcript van de presentatie:

TNO - ICT & Policy Business modellen voor educatieve content WORKSHOP Project Onderbouw VO Experimentele Leermiddelen Drs. Leo Pennings 30 januari 2006

Drs. Leo Pennings2 What is a business model!? Revenue model Value creation logic Role in transaction environment

30 januari 2006Drs. Leo Pennings3 Oorsprong begrip ‘Business model” Paul Timmers: "Business models for electronic commerce." Electronic Markets, 1998, vol.8, no.2, pages 3-8.

30 januari 2006Drs. Leo Pennings4 Wat is een business model? Een business model beschrijft de processen waarbij een bedrijf/organisatie nieuwe technologie of innovatieve processen omzet in economische waarde.

30 januari 2006Drs. Leo Pennings5 Definitie ‘business model’ Rappa (2002) ‘In the most basic sense, a business model is a method of doing business by which a company can sustain itself – that is, generate revenue. The business model spells-out how a company makes money by specifying where it is positioned in the value chain’

30 januari 2006Drs. Leo Pennings6 Definitie Business model volgens Roger Clarke (2004) Who pays? (consumer, producer, or third parties?) What for? (e.g. goods, services, expertise, assurances of quality or security) To whom? Why? (e.g. perceived value, or being locked in)

30 januari 2006Drs. Leo Pennings7 Definitie Business model volgens Timmers (1998) A business model is: an architecture for the product, service and information flows; a description of the various business actors and of their roles; a description of the potential benefits of these actors; a description of the sources of revenue

30 januari 2006Drs. Leo Pennings8 Definitie Business model volgens Hamel (2002) A business model is a business concept that has been put into practice Four main business model components: -Core strategy -Strategic resources -Value network -Customer interface

30 januari 2006Drs. Leo Pennings9 Drie benaderingen Business Model A. Revenu/product aspecten Bijv. Modellen van Rappa (2002) B. Business actor en netwerk aspecten Bijv. Modellen van Timmers (1998) C. Markt specificieke aspecten Bijv. Modellen van Hamel (2001)

30 januari 2006Drs. Leo Pennings10 Basis Business Model Service domein Wat is de dienst? Wie is de doelgroep? Welke toegevoegde waarde? Welke inkomstenbronnen? Welke kosten en investeringen? Welke geldstromen? Financieel domein Welke technologieën? Welke applicaties, devices, netwerken, infrastructuur? Technologie domein Organisatie domein Welke activiteiten en rollen? Welke actoren? Welke relaties en afspraken ?

30 januari 2006Drs. Leo Pennings11 Verschuivende panelen in het onderwijs Van het ‘traditionele leren’ naar het ‘nieuwe leren’ Van ‘gesloten educatieve content’ naar ‘open educatieve content’ Internationaal: naast ‘traditioneel auteursrecht’ ook ‘creative commons’ Naast ‘traditionele aanbieders’ ook ‘nieuwe aanbieders’ Gebruikers worden aanbieders

30 januari 2006Drs. Leo Pennings12 Designing a business model requires balancing… User, Technical Organizational and Financial requirements Strategic interests of company A versus those of company B

30 januari 2006Drs. Leo Pennings13 Business Blauwdruk Methode Basis Informatie Quick Scan Verdieping met ontwerp factoren Kritieke Ontwerp Factoren Kritieke Succes Factoren Evalueren van succesfactoren Ruwe schets van het business model Ok Yes! Nog niet Levensvatbaar business model Nieuw dienst idee STAP 1 STAP 2 STAP 3 service techniekorganisatie financiën Stop Nee!

30 januari 2006Drs. Leo Pennings14 Verdieping aan de hand van kritieke succes- en ontwerp factoren (+) Verwachte Waarde voor Bedrijf Verwachte Waarde voor Klant Verwachting Levensvatbaar Business Model bijv. Aansprekende Waarde Propositie bijv. Verdeling van Opbrengsten bijv. Winstgevend- heid bijv. Branding, Prijsstelling, Dienstenmix Kritieke Ontwerp Factoren Kritieke Succes Factoren bijv. Kwaliteit Product/Dienst bijv. Partner Keuze (+)

30 januari 2006Drs. Leo Pennings15 Geaccepteerde levering van diensten (QoS, Veiligheid) Duidelijkheid doelgroep (targeting) Duidelijkheid doelgroep (targeting) Aantrekkelijke waarde propositie (waarde elementen, prijsstelling, branding) Aantrekkelijke waarde propositie (waarde elementen, prijsstelling, branding) Niet opdringerig vasthouden klant (profiel management) Niet opdringerig vasthouden klant (profiel management) Klanten bereik (acceptatie branding) Klanten bereik (acceptatie branding) Winstgevendheid (verdeling van kosten en inkomsten) Winstgevendheid (verdeling van kosten en inkomsten) Aanvaardbare verdeling van rollen (partner selectie) Duurzame bedrijfsstrategie (Positiebepaling bedrijf) Duurzame bedrijfsstrategie (Positiebepaling bedrijf) Aanvaardbare risico’s (verdeling van investeringen) Aanvaardbare risico’s (verdeling van investeringen) Levensvatbaarheid Business Model Geaccepteerde Waarde voor Klant Geaccepteerde Waarde voor Klant Verwachte waarde voor bedrijf (+)

30 januari 2006Drs. Leo Pennings16 Balanceren met kritische ontwerpfactoren

30 januari 2006Drs. Leo Pennings17 Balanceren met kritische ontwerpfactoren

30 januari 2006Drs. Leo Pennings18 Inzet webbased educatieve content Aanvulling Vervanging Transformatie

30 januari 2006Drs. Leo Pennings19 Inzet webbased educatieve content

30 januari 2006Drs. Leo Pennings20 Aanbevelingen

30 januari 2006Drs. Leo Pennings21 Aanbevelingen webbased contentaanvullingvervangingtransformatie afgeschermd open toegevoegde waarde (inhoud) techniek (vorm & toegang) uitgevers uitgevers met instellingen A E C B D F