Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
HAVISTEN COMPETENT
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Van zorgleerlingen naar leerlingenzorg
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
BattleBots The school battle.
Meer resultaat met dezelfde mensen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Hogescholen in Dialoog
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Logical Framework Approach
Kwaliteitszorg in het Schotse onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Proces en Product.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop: actieplan netwerking Netwerk je sterk Nicolas De Baere (BBL)
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
First ID project Rosa Beroepscollege
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Ervaringen Implementatie in Nederland
NLT modules en excellentiebevordering
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Pass’t Montessorionderwijs ?
Hoe brei een team?.
Stagecoördinatie op De Rank
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Lancering Traject
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Leerstijlen KOLB SJM.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Terugblikken en vooruit kijken Irene van Bokhoven & Nienke Foolen invoerteam Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming Jeugd in Onderzoek 2016.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Differentiëren & klassenmanagement
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Mondzorg - persoonsgericht
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Praktijk Opleiders Cursus
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
VUmc Basispresentatie
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Jij als Werkplekbegeleider!
Coaching.
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Transcript van de presentatie:

Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas coördinerende taken schoolbreed master student

“Er wordt van de deelnemers een eigen inbreng verwacht en gewenst” Workshops…kiezen?! “Er wordt van de deelnemers een eigen inbreng verwacht en gewenst” “Deze transitie moet ook gepaard gaan met een inhoudelijke vernieuwing. Zorgcoördinatoren hebben het druk met Passend Onderwijs, maar hebben ze zich al in de transitie en de transformatie van de jeugdzorg verdiept?” “Beide organisaties werken met ervaringsdeskundige professionals die zich in deze workshop voor u kwetsbaar opstellen “

In deze workshop wordt de systemische aanpak van de begeleider (docent/hulpverlener) ervaren door middel van het uitvoeren van een aantal oefeningen. Tijdens de workshop krijgt u een korte inleiding over de methode om daarna zelf actief aan de slag te gaan. U probeert één van de interventiemogelijkheden uit aan de hand van door uzelf ingebrachte voorbeelden van eigen kleine 'problemen' (wensen) die om een oplossing vragen

Samenwerken verbeteren door het benutten van individuele verschillen Workshop: achtergronden, inhoud en ontdekken van eigen leervoorkeuren

‘Ontmoetingspunt’ “Samenwerking bevorderen in de aanpak van leerlingen die thuiszitten of voor wie dit dreigt. Ouders, scholen, samenwerkingsverbanden, bureaus jeugdzorg, zorginstellingen en gemeenten en provincies”

Samenwerken… samen leren Externe scholing Leren op de werkplek 80% Informeel leren 20 % Formeel leren

Samen -werken aan verbeteringen van de praktijk Parallel proces: vanuit individuele kenmerken de ontwikkeling en het leren stimuleren. Dan wordt het leren makkelijker, prettiger, effectiever!

onderzoek uit kunnen gaan?!” begrip “pff, hoe eigenwijs kun je zijn?” “Ooit gehoord van een beetje 
onderbouwen?” “je zou ook zelf eens op onderzoek uit kunnen gaan?!” “Jeetje zijn daar echt zoveel woorden voor nodig?” “Waarom snapt hij dit niet gewoon??”

Frustraties omdat je iets moet doen wat niet bij je past…werkdruk! Frustraties omdat een ander het anders aanpakt … Irritatie!

Een taal: leervoorkeuren (Ruijters, 2006) Bewustwording van-, erkenning van- en inzetten van leervoorkeuren: 1. Sturing 2. Tolerantie 3. Plezier 4. Effectiviteit + Sterke punten feedback

Niet één voorkeur, maar het profiel is belangrijk! een profiel

wijs de weg naar succesvolle collega’s Kunst afkijken Do: geef aan wat werkt, wijs de weg naar succesvolle collega’s Don’t: praat niet teveel en zeker niet over leren Typering: * in ‘real life’, complexiteit   * goed kijken wat er werkt   * overnemen * resultaatgericht

Do: geef een luisterend oor, groepsopdrachten geven Participeren Do: geef een luisterend oor, 
groepsopdrachten geven Don’t: laat niet teveel solistisch werken Typering:  *  uitwisselen of aanvullen  *  gemeenschappelijk belang  *  gedeelde sturing

Kennis verwerven Typering: * objectieve kennis * experts Do: geef onderbouwing Don’t: voorkom brainstormen of te ‘vrije’ opdrachten Typering:  *  objectieve kennis  *  experts  *  expliciet en doelgericht leren

Oefenen Typering: * veiligheid * leren van fouten * begeleiding Do: geef structuur, onderzoek wat de volgende stap is die ‘veilig’ genomen kan worden Don’t: gooi niet in het diepe Typering:  *  veiligheid  * leren van fouten  *  begeleiding

Do: geef ruimte, uitdaging, laat eigen interesse volgen. Ontdekken Do: geef ruimte, uitdaging, laat eigen interesse volgen. Maar als je met een groep wat wilt: leg ook aan banden Don’t: geef niet te veel kadering en structuur, niet teveel ‘moeten’ Typering:  *  eigen ‘draai’ geven  *  in het diepe springen  *  ruimte en inspiratie

Inleiding in theorie

Wat te doen met de profielen: Bij een vast team: taken in kaart brengen en verdelen op basis van kwaliteiten en voorkeuren. Vervolgmodule: ‘marktplaats’: onderhandelen POP/nascholing: manieren om te professionaliseren (team, individueel) Een tijdelijk team met een opdracht: module proces-product-routine. Toepassen naar het lesgeven in de klas Gebruiken bij leerlingen (leerlingenversie)

Docentcompetenties Marktplaats Foto materiaal

Aanpak: 3 manieren Routine Project Proces

Routine en Project

Proces Ambitie Evaluatie aanbevelingen Acties en resultaten Organisatie samenwerking

Organisatie samenwerking: van acties naar taken! Bestuderen van regelingen Kijken bij scholen die al verder zijn In gesprek met adviseurs, collega docenten Evalueren van huidige aanbod bij lln/ouders/MBO Ontwikkelen van iets nieuws

Mensen inzetten op voorkeur, kwaliteit of ontwikkelwens Persoonlijke profiel Groepsprofiel Wat zijn voorkeuren en sterke punten? Wat roept weerstand op? Maak gebruik van verschillen!

Wat vond je goed aan deze training? “Prettige communicatie, veel interactie, positief, concreet” “Het enthousiasme, mooi materiaal, goede toelichting” “Leuk, tot goede inzichten gekomen” “Goede mix van denken en doen, voor elke leerstijl wat wils” “Heldere uitleg, niet te lang, enthousiaste begeleiders, afwisselende opdrachten, mooie materialen” “Leuk om te ervaren dat we collega’s met verschillende expertise hebben”

Voor het maken van deze presentatie is gebruik gemaakt van dia’s van Manon Ruijters