Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Advertisements

Edushock leerfestival
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Handelingsgericht werken en de IB
De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
De waarde van cultuureducatie
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Dossier Empowerment Roos Delahaij
De impact van nieuwe & social media
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Jeroen Janssen, Gijsbert Erkens, Marcel Broeken & Jos Jaspers
Jeroen Janssen, Gijsbert Erkens, Annemarie Schep
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Begeleidingsplannen GGZ
Jongeren Preventie Team
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
25/09/2014 | pag. 1 PULSE Nieuwe media en het vergroten van het draagvlak voor ontwikkelingsamenwerking Leo Van Audenhove & Chris Vleugels.
recipients’ impressions of senders’ likability
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
moderniseren van het curriculum.
GETTING ACQUAINTED TROUGH SOCIAL NETWORK SITES: TESTING A MODEL OF ONLINE UNCERTAINTY REDUCTION AND SOCIAL ATTRACTION Oriane De Pauw, Master Strategische.
Workshop ‘visieversneller’
Literatuurstudie Media Richness Theory.
Dossier Empowerment.
VCRI Samenwerken aan onderzoeksprojecten en werkstukken met de computer Marcel Broeken & Jeroen Janssen Research Centre Learning in Interaction Universiteit.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
COMPETENTIEONTWIKKELING OP DE WERKPLEK IN LOOPBAAN EN BEROEPSONDERWIJS Lisa Temmerman 1 Bachelor Toegepaste Psychologie B3.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
ICT in het onderwijs Van doceren naar arrangeren Simon Rozendal
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
EEN BLENDED LEARNING MINOR INFORMATIEVAARDIGHEDEN
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
What is the meaning of? Student centered learning
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Ontwikkelingen zichtbaar
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning (Janssen – Erkens – Kanselaar)

Inhoud  Computer-supported collaborative learning (CSCL)  Onderzoeksvragen  Methode  Resultaten  Discussie

Computer-supported collaborative learning (CSCL)  ICT – toepassing die veel wet. aandacht krijgt  Communicatie via fora en chatrooms  Specifieke leeromgeving die samenwerking stimuleert  Verbeteren/versnellen van leerprocessen

CSCL: doeltreffend of niet?  Doeltreffend: Kleine groepjes met ICT zorgen voor betere leerresultaten dan individueel leren met ICT Effectiviteit interactief langeafstandsonderwijs al bevestigd Dialoog blijft beschikbaar (ICT in Supporting Collaborative Learning: pedagogy and practice - Jefferies)  Onderzoek toont potentieel CSCL aan

CSCL: doeltreffend of niet?  Niet doeltreffend: Geen bewijs van doeltreffendheid (Jefferies ) Gebrek aan positieve en productieve interactie Computer-mediated communication (CMC) kan verwarrend zijn Lage kwaliteit discussies  Moeilijkheden met communicatie  Gebrek aan kritische en constructieve discussies

Moeilijkheden met communicatie  Communicatie wordt als moeilijk ervaren tijdens CSCL  CMC is geen ‘rijk’ medium Overbrengen sociale kenmerken Mogelijkheid tot feedback  Hoe minder ‘rijk’ een medium, hoe moeilijker om eigen meningen te verspreiden en die van anderen te interpreteren  CLS niet geschikt voor complexe groepsopdrachten

Gebrek aan kritische en constructieve discussies  Ideaal: exploratory discussions: Zelfkritiek Kritiek geven Geven van kritiek aanvaarden Kritiek voldoende uitleggen  Verbeteren leren tijdens groepsopdrachten

Gebrek aan kritische en constructieve discussies  Maar: Bij CSCL weinig argumentatie Zelden worden argumenten voldoende uitgelegd  Zelden kritische en constructieve discussies Gebrek aan vaardigheden Medium niet ‘rijk’ genoeg Consensusgerichte groepsnormen

Oplossing: visualisering  Visualiseren van belangrijke sociale aspecten van de omgeving Medium rijker maken Vergroten sociale betrokkenheid -> productieve interactie Visualiseren van participatie tijdens online discussies

Oplossing: visualisering  Shared space: Visualiseert het (niet) akkoord gaan tijdens online discussies Onderwerpen onderscheiden via tijdsintervallen Analyse van inhoud: discussie of overeenstemming? Visueel kenbaar maken van discussie of overeenstemming  Verwachting: biedt oplossing voor problemen CSCL

Onderzoeksvragen  Ervaren studenten die shared space gebruiken het medium als rijker dan studenten die shared space niet gebruiken?  Ervaren studenten die shared space gebruiken meer kritische en exploratory groepsnormen dan studenten die shared space niet gebruiken?  Ervaren studenten die shared space gebruiken online samenwerking en communicatie positiever dan studenten die shared space niet gebruiken ?

Onderzoeksvragen  Participeren studenten die shared space gebruiken meer in verschillende samenwerkingsverbanden dan studenten die shared space niet gebruiken?  Presteren studenten die shared space gebruiken beter bij groepsopdrachten dan studenten die shared space niet gebruiken?

Onderzoeksmethode  Testgroep met shared space, controlegroep zonder  117 Nederlandse studenten 5 de middelbaar (16j.)  Groepen werkten in VCRI (CSCL-omgeving)  Moeilijke groepsopdracht geschiedenis  Survey, codeerschema, beoordelingsformulieren  Multilevel analyse

Resultaten  Studenten die shared space gebruiken ervaarden het medium als rijker dan studenten die shared space niet gebruiken.  Studenten die shared space gebruiken ervaarden meer exploratory groepsnormen dan studenten die shared space niet gebruiken.  Studenten die shared space gebruiken stonden positiever t.o.v. online samenwerking en communicatie dan studenten die shared space niet gebruiken.

Resultaten  Studenten die shared space gebruiken participeerden meer in samenwerkingsverband dan studenten die shared space niet gebruiken.  Studenten die shared space gebruiken presteerden beter bij groepsopdrachten dan studenten die shared space niet gebruiken bij het invullen van de vragen (1 ste deel opdracht). Er was geen verschil wat betreft het 2 de en 3 de deel van de opdracht.

Bemerkingen  Dezelfde resultaten bij andere groepsopdrachten?  Geen rekening gehouden met verschillende groeptypes  Aandacht voor context en doel CSCL  Rol leerkracht (Jefferies)  Nog veel onderzoek nodig naar CSCL

Discussie  Hoe staan jullie tegenover CSCL?  Hoe ziet de toekomst van CSCL-omgevingen eruit? Bedankt voor jullie aandacht