Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning (Janssen – Erkens – Kanselaar)
Inhoud Computer-supported collaborative learning (CSCL) Onderzoeksvragen Methode Resultaten Discussie
Computer-supported collaborative learning (CSCL) ICT – toepassing die veel wet. aandacht krijgt Communicatie via fora en chatrooms Specifieke leeromgeving die samenwerking stimuleert Verbeteren/versnellen van leerprocessen
CSCL: doeltreffend of niet? Doeltreffend: Kleine groepjes met ICT zorgen voor betere leerresultaten dan individueel leren met ICT Effectiviteit interactief langeafstandsonderwijs al bevestigd Dialoog blijft beschikbaar (ICT in Supporting Collaborative Learning: pedagogy and practice - Jefferies) Onderzoek toont potentieel CSCL aan
CSCL: doeltreffend of niet? Niet doeltreffend: Geen bewijs van doeltreffendheid (Jefferies ) Gebrek aan positieve en productieve interactie Computer-mediated communication (CMC) kan verwarrend zijn Lage kwaliteit discussies Moeilijkheden met communicatie Gebrek aan kritische en constructieve discussies
Moeilijkheden met communicatie Communicatie wordt als moeilijk ervaren tijdens CSCL CMC is geen ‘rijk’ medium Overbrengen sociale kenmerken Mogelijkheid tot feedback Hoe minder ‘rijk’ een medium, hoe moeilijker om eigen meningen te verspreiden en die van anderen te interpreteren CLS niet geschikt voor complexe groepsopdrachten
Gebrek aan kritische en constructieve discussies Ideaal: exploratory discussions: Zelfkritiek Kritiek geven Geven van kritiek aanvaarden Kritiek voldoende uitleggen Verbeteren leren tijdens groepsopdrachten
Gebrek aan kritische en constructieve discussies Maar: Bij CSCL weinig argumentatie Zelden worden argumenten voldoende uitgelegd Zelden kritische en constructieve discussies Gebrek aan vaardigheden Medium niet ‘rijk’ genoeg Consensusgerichte groepsnormen
Oplossing: visualisering Visualiseren van belangrijke sociale aspecten van de omgeving Medium rijker maken Vergroten sociale betrokkenheid -> productieve interactie Visualiseren van participatie tijdens online discussies
Oplossing: visualisering Shared space: Visualiseert het (niet) akkoord gaan tijdens online discussies Onderwerpen onderscheiden via tijdsintervallen Analyse van inhoud: discussie of overeenstemming? Visueel kenbaar maken van discussie of overeenstemming Verwachting: biedt oplossing voor problemen CSCL
Onderzoeksvragen Ervaren studenten die shared space gebruiken het medium als rijker dan studenten die shared space niet gebruiken? Ervaren studenten die shared space gebruiken meer kritische en exploratory groepsnormen dan studenten die shared space niet gebruiken? Ervaren studenten die shared space gebruiken online samenwerking en communicatie positiever dan studenten die shared space niet gebruiken ?
Onderzoeksvragen Participeren studenten die shared space gebruiken meer in verschillende samenwerkingsverbanden dan studenten die shared space niet gebruiken? Presteren studenten die shared space gebruiken beter bij groepsopdrachten dan studenten die shared space niet gebruiken?
Onderzoeksmethode Testgroep met shared space, controlegroep zonder 117 Nederlandse studenten 5 de middelbaar (16j.) Groepen werkten in VCRI (CSCL-omgeving) Moeilijke groepsopdracht geschiedenis Survey, codeerschema, beoordelingsformulieren Multilevel analyse
Resultaten Studenten die shared space gebruiken ervaarden het medium als rijker dan studenten die shared space niet gebruiken. Studenten die shared space gebruiken ervaarden meer exploratory groepsnormen dan studenten die shared space niet gebruiken. Studenten die shared space gebruiken stonden positiever t.o.v. online samenwerking en communicatie dan studenten die shared space niet gebruiken.
Resultaten Studenten die shared space gebruiken participeerden meer in samenwerkingsverband dan studenten die shared space niet gebruiken. Studenten die shared space gebruiken presteerden beter bij groepsopdrachten dan studenten die shared space niet gebruiken bij het invullen van de vragen (1 ste deel opdracht). Er was geen verschil wat betreft het 2 de en 3 de deel van de opdracht.
Bemerkingen Dezelfde resultaten bij andere groepsopdrachten? Geen rekening gehouden met verschillende groeptypes Aandacht voor context en doel CSCL Rol leerkracht (Jefferies) Nog veel onderzoek nodig naar CSCL
Discussie Hoe staan jullie tegenover CSCL? Hoe ziet de toekomst van CSCL-omgevingen eruit? Bedankt voor jullie aandacht