+ Werken met jeugdige met anorexia nervosa Aspecten van een psychiatrisch- psychotherapeutisch werkmodel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderrechtencoalitie Jongvolwassenen
Advertisements

KLOKLEZEN Wat wil je oefenen ? Klik op jouw keuze UUR HALF UUR
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
HGW en gesprekken met leerlingen
Stein De Sterck Bart Weustenraad
Anorexia en Boulimia Nervosa
Autheur: Peter Zijsling
Hogescholen in Dialoog
Ja, ik communiceer naar de persoon toe (en familie) naar het korps toe en zelf soms naar de publieke opinie.
Marketing Werkgroep 6.
Marktonderzoek als proces
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Congres Appreciative Inquiry
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
HS 3 Het verkoopgesprek.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Weerstand kan je opvatten als feedback
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Informatieavond Groep 1/2 D.
Ouder worden & alcohol Welkom – Karen Vanmarcke
Solliciteren: wat wil ik?
Gespreksvaardigheden
Psychiatrie Eetstoornissen en voedings- en eetstoornissen bij het jonge kind Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
COLLEGE 6; KOHNSTAMM H9 Ontwikkeling in adolescentie.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders
Van Else de Haan. Inhoudsopgave 1.Prognose 2.Etiologie 3.Therapie-effecten 4.Behandeling.
Niertransplantatie in het LUMC Procedures voor ontvangers en donoren.
Ingrid Faber MCA Dialyse1 SEKSUALITEIT&OUDEREN See no evilHear no evilSpeak no evil.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Automutilatie bij jongeren
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
1 Handleiding voor een workshop rond ethische dilemma’s Johan Vanmarcke – RC Diksmuide-Westkust.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Netwerkondersteuning - ondersteunend. Aanleiding Ouders of een gezin of jongeren zitten in een moeilijke fase. Voorbeelden: * Moeder dreigt oververmoeid.
KINDERMISHANDELING Jaarlijks worden worden er kinderen mishandeld in Nederland. Dat zijn er heel veel en het kan zomaar zo zijn dat dit iemand.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
‘Anorexia nervosa en vrouwenhulpverlening’ Tijdschrift voor psychotherapie Auteur: Greta Noordenbos Bron illustratie:
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
‘Dit vind ik ervan!’ 2.0 Cliënten vertellen wat zij belangrijk vinden
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Werken met verslavingsproblematiek. Les 4
Begeleiden van een zorgvrager
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Leidinggeven voor eerste verkoper
Omgaan met verschillen
Aantekening van: Zorgen voor jezelf Zorgen voor elkaar
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

+ Werken met jeugdige met anorexia nervosa Aspecten van een psychiatrisch- psychotherapeutisch werkmodel

+ Inhoud Wat is anorexia nervosa? Ontwikkeling van motivatie Hoe gaat het in zijn werk? Hinderlijk in therapeutische werk 4 Varianten van ontkenning Afhankelijkheid van wetsbaarheid Twee verklaringen Verschil in leeftijd

+ Wat is Anorexia Nervosa Stoornis waarbij de bereidheid om te herstellen aanzienlijk afwezig is Er word zelden om hulp gevraagd Gestuurd of gebracht Anderen zijn vaak bang of bezorgd en slagen alarm

+ Ontwikkeling van motivatie 1. Precontemplatie 2. Contemplatie 3. Preparatie 4. Actie 5. Handhaving Waarom? Creëert rust en ordent behandelingsdoelen

+ Hoe gaat het in zijn werk? Uitnodiging Eerste gesprek Werkmodel aangeven Lichamelijke controle Tijd Verduidelijking Formulier

+ Uitnodiging Telefonish of per brief Uitnodiging voor eerste gesprek Bedoeling word uitgelegd

+ Eerste gesprek Voorstellingsronde Spits word afgebeten door deskundigheidsmodel Verduidelijking van probleem Verduidelijking van behandelingscontext

+ Werkmodel aangeven Verdere verduidelijking van context Wie kan dit oplossen? Kern van werkmodel word neergezet Supporters zijn nodig

+ Lichamelijke controle Lichaam word gecontroleerd Kinderarts of internist Onderzoek naar onherroepelijke beschadigingen Noodzakelijk

+ Tijd Drie kwartier per sessie Data voor volgende afspraken word al mee gegeven Tien gesprekken Twee keer per week

+ Verduidelijking In laatste tien minuten Visie over eetstoornis word verduidelijkt Handouts worden meegegeven Vragen worden beantwoord Vaak meer vragen dan tijd

+ Formulier Voorgestructureerd formulier word meegegeven met 8 vragen Is er volgens jou een probleem? Zo ja, waarvoor zoek je hulp? Als je geen probleem hebt, waarom word er dan hulp gezocht met jou? Hoe lang is het al anders rond eten en gewicht, waaraan merk je dat? Zijn er dingen gebeurd? Zie je aanleidingen? Wordt je probleem door anderen begrepen? Kun je enkele behandelingsdoelen noemen? Wil je nog iets toevoegen?

+ Factoren die hinderlijk kunnen zijn voor het therapeutische werk Ongeduld Behoefte aan controle Prestatiegerichtheid Reddersgevoelens

+ 4 Varianten van ontkenning 1. Biologisch verstoorde realiteitsbesef 2. Selectieve realiteitsperceptie 3. Interne ambivalentie 4. Externe afscherming

+ Twee verklaringen Verklaringencognitiefonbegripschuldgevoelemotioneelangst

+ Afhankelijkheid van kwetsbaarheid AfhankelijkOnafhankelijk sekse x leeftijd x inteligentie x perfectionisme x Conflicten in het gezin x Eerdere traumata x attitude x cultuur x

+ Verschil in leeftijd Negen- tot elfjarigen: Open gesprekken met ouders erbij Elf- tot dertienjarigen: Gesprekken met ouders en individuele gesprekken Adolecenten: Individuelen gesprekken