Historische bronnen in de les

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Advertisements

Hij gebruikte om de strijd tussen het vaderland vs
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Leren in een ICT - context. een verhaal in beeld brengen…
6e Nationaal Platform E-Health Chaos voorbij; structuur begint?
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Schatten van Stadsarchief Amsterdam 12 april 2011
Verslag TL3.
Lesgeven en begeleiden
Rechtsstaat en democratie
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Omgaan met geschiedenis
Welkom het is Lente. Jippie Medmec03
MedMec Co-Creatie les 2 / Pia Terstroet P. M.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
H6 De Republiek in Europa6.4 Een land apart. H6 De Republiek in Europa6.4 Een land apart Betrekkelijke tolerantie  Gereformeerden waren zelf vervolgd.
8.1: Eigen schuld, dikke bult? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Machtsbasis Twee elkaar versterkende monopolies
Van Hunebed tot heden Kenmerk 22: Het conflict in de Nederlanden dat resulteerde in de stichting van een Nederlandse staat Les 46: De Opstand.
Een Middeleeuws klooster
Staatsinrichting.
1 van 4 6 Delen met rest 1. Voorbeeld. 2. Vergelijken in tweetallen. 3. Bespreken in viertallen.
Op zoek naar het uw verleden
Het ontwikkelen van een basiscursus door: Susan Aasman Martina Roepke.
Hoe heette Nederland? Republiek der Verenigde Provinciën
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:

Les 13 Presenteer jezelf (2) Leerjaar 1 Informatiekunde - Presentaties maken.
Hedendaagse literatuur Vijfde college programma  Bezoek aan De dag van de Literatuur  Aanwezigheid?  Presentaties over de historische roman 
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Erfgoedcel Brugge. Erfgoed? Definitie? Categorieën –Onroerend erfgoed: gebouwen, monumenten –Roerend: de dingen, gebruiksvoorwerpen, documenten, etc.
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
Centraal Examen De Republiek in een tijd van vorsten.
Augusta van Oene en Hilda Visser
POL 2014/2015= Praten over boeken!
Het presenteren van het onderzoek
NASCHOLING 20 NOVEMBER 2014 TED TALK 1: HISTORISCHE CONTEXT
Het schrijven van een verhaal
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan? § 1.1 & 1.2
Les 2: Mijn beeld Schrijf je verhaal en maak je eigen beeld …
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Opgroeien in de stad les 3
De Nederlandse Opstand
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
Het schrijven van een verhaal
Leven op een domein KA 10 hofstelsel.
Ongeschreven en geschreven bronnen
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Opdracht samenvatting
Begin en einde van een boek
Filips II vs. Willem van Oranje
Steeds meer leerlingen van Jezus
De Nederlandse Opstand
Training voor het nieuwe examen met historische contexten
Posters voor in het geschiedenislokaal
beslist geen rocket science
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 1
YouTube Premium Mediabegrip week
Tellen met kaarten.
Les 2 Begeleidingskunde Hoe assertief ben jij?
Tellen met kaarten.
SEL Les 2: normen en waarden.
Hoe leer je geschiedenis?
Vaardigheden Bron en vraagstelling.
§1.1 De eerste mensen In deze paragraaf leer je over:
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Bronnenonderzoek.
Transcript van de presentatie:

Historische bronnen in de les Kinderen leren werken met bronnen Historische bronnen in de les

Beelden Geschiedenis: beeld van wat er gebeurd is in het verleden. Beeld is meestal opgesteld (ver) na de gebeurtenis zelf Tijd- en plaatsgebonden: -Specifieke subcultuur (bijv. Europa) -Eigen normen en waarden -Visie op verleden

Beelden over het verleden Hoe komen beelden over het verleden tot stand?  werk van de historicus of: de leerling als historicus Interpreteren van bronnen

Primaire en secundaire bronnen Primaire bronnen: -Bodemvondsten -Gebruiksvoorwerpen -Verkleuringen van grondlagen -Afbeeldingen op grotwanden -Trouw-, doop- en begraafakten -Notariële archieven -Ooggetuigenverslagen

Secundaire bronnen -Literatuur over primaire bronnen of over andere literatuur -Foto’s -Films -Geluidsopnames

Zelf beoordelen van secundaire bronnen(als student) -Bestudeer de volgende secundaire bronnen uit het Nationaal Archief www.nationaalarchief.nl: Groep 1: Unie van Utrecht (1579) Groep 2: Plakkaat van Verlatinge (1581) Groep 3: Vrede van Munster (1648) Groep 4: Staatsregeling van het Bataafse Volk (1798) Groep 5: Algemene Grondwetsherziening (1983)

Werkwijze Werk in tweetallen Bestudeer de bron Pas bronnenkritiek toe door middel van de 6 vragen voor bronnenkritiek Begin met het eigenlijke onderzoek: Construeer een beeld van het verleden n.a.v. wat je onderzocht hebt. Waar gaat dit document over? Schrijf het verhaal over het beeld dat je geconstrueerd hebt en presenteer dit (5 min) Vergelijk jullie interpretatie met die van het andere tweetal uit je groepje. Wat valt op?