Historische bronnen in de les Kinderen leren werken met bronnen Historische bronnen in de les
Beelden Geschiedenis: beeld van wat er gebeurd is in het verleden. Beeld is meestal opgesteld (ver) na de gebeurtenis zelf Tijd- en plaatsgebonden: -Specifieke subcultuur (bijv. Europa) -Eigen normen en waarden -Visie op verleden
Beelden over het verleden Hoe komen beelden over het verleden tot stand? werk van de historicus of: de leerling als historicus Interpreteren van bronnen
Primaire en secundaire bronnen Primaire bronnen: -Bodemvondsten -Gebruiksvoorwerpen -Verkleuringen van grondlagen -Afbeeldingen op grotwanden -Trouw-, doop- en begraafakten -Notariële archieven -Ooggetuigenverslagen
Secundaire bronnen -Literatuur over primaire bronnen of over andere literatuur -Foto’s -Films -Geluidsopnames
Zelf beoordelen van secundaire bronnen(als student) -Bestudeer de volgende secundaire bronnen uit het Nationaal Archief www.nationaalarchief.nl: Groep 1: Unie van Utrecht (1579) Groep 2: Plakkaat van Verlatinge (1581) Groep 3: Vrede van Munster (1648) Groep 4: Staatsregeling van het Bataafse Volk (1798) Groep 5: Algemene Grondwetsherziening (1983)
Werkwijze Werk in tweetallen Bestudeer de bron Pas bronnenkritiek toe door middel van de 6 vragen voor bronnenkritiek Begin met het eigenlijke onderzoek: Construeer een beeld van het verleden n.a.v. wat je onderzocht hebt. Waar gaat dit document over? Schrijf het verhaal over het beeld dat je geconstrueerd hebt en presenteer dit (5 min) Vergelijk jullie interpretatie met die van het andere tweetal uit je groepje. Wat valt op?