Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen Peter-Jan Grimmelprez 2 BaSW - MW
Inhoudstafel Wat is autisme? Mogelijke problemen De belevingswereld van een kind met ASS Mogelijkheden & beperkingen Hoe aanpakken & begeleiden? Korte conclusie
Wat is autisme? Maakt deel uit van ASS: Autisme Spectrum Stoornis Aangeboren ontwikkelingsstoornis Beperkingen op vlak van: Sociale & (non-) verbale interactie Beperkt, repetitief gedragspersoon Vast te stellen op jonge leeftijd (voor 3e levensjaar) Komt pas later duidelijk Ongeneesbaar
Mogelijke problemen Ontbreken normaal ontwikkelingsverloop Zoveel mogelijk competentiegevoel aanleren Faalangst Gebrekkige gewetensontwikkeling Aandachts- & concentratiestoornissen
De belevingswereld van een kind met ASS Vervloeiingsangsten Vernietigingsangsten Geen grenzen fantasie – realiteit Hyperalerte reactie op bepaalde prikkels: sirene, oorbellen,… Voortdurende confrontatie met prikkels Woede- / paniekaanvallen Karakter is onvoorspelbaar Bepaalde angstwekkende thema’s vermijden
Mogelijkheden & beperkingen (1) Hij past zich aan in 2e leefomgeving (klas) Verwerft een eigen plek Exploratiedrang
Mogelijkheden & beperkingen (2) Verbale problemen Men functioneert normoverschrijdend Sommige doelen zijn niet haalbaar Soms taaltechnische problemen Beperkte sociale vermogens
Hoe aanpakken & begeleiden? Aangepaste autiklasjes oprichten Uitgebreide oriëntatie op cijfers & letters Verbale uitleg geven bij onduidelijkheid Opmerking: vooraf kijken of kind in gewone klasgroep kan functioneren!
Korte conclusie Autisme: zorgvuldige begeleiding Eventueel doeltreffende, simpele aanpassingen verrichten Belangrijke meetpunten: Angstvrij functioneren op school Is er sprake van pesten? Aangepaste voorzieningen in gedachten houden Aangepaste scholen, klassen Individuele begeleiding
Bedankt voor uw aandacht!