MARKETINGMIX
- PRIJS - PROMOTIE - PLAATS - PRODUCT
PRIJS - verkoopprijs - kortingen - betalingstermijn - kredietvoorwaarden - kostprijs - vergelijkbaar met concurrentie - doelgroep
PRIJSVORMING - de prijs die de klant wil betalen (de vraag) - vraaggeoriënteerde prijsvorming - de kosten om het product te produceren en te leveren - kostengeoriënteerde prijsvorming - de prijzen die door de concurrenten worden gehanteerd - concurrentiegoriënteerde prijsvorming
PROMOTIE - reclame - direct marketing - persoonlijke verkoop - acties - public relations
PROMOTIEMIX - WAAROM wat is het doel van mijn promotie WIE - voor wie is de boodschap bedoeld - WAT - wat is de inhoud van de boodschap - WAARMEE welk middel is het meest geschikt - WANNEER in welke periode - WAARVAN met welk budget
PLAATS - distributiekanalen - dekking - assortiment - locatie - transport
PRODUCT (het fysieke product) - variatie - merknaam - kwaliteit - verpakking - ontwerp - garantie - functies - diensten
PRODUCTASSORTIMENT - BREEDTE het totale aanbod van productgroepen DIEPTE - hoeveel variëteiten per productgroep - LENGTE - hoeveel van een product is in voorraad - HOOGTE de kwaliteitsklasse waarin de producten vallen - CONSISTENTIE de onderlinge samenhang van breedte, diepte, lengte en hoogte van een product