Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 8. Een indeling van communicatieonderzoek zendercorporate identity, image boodschapinhoud, vorm mediumbereik,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Advertisements

Hoe presenteer ik mij in de markt Mijn website als visitekaartje
Communicatie & Presentatie
Presenteren met PowerPoint
Boekverslagen analyseren met het referentiekader taal
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Het verslag en het belang ervan
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Bijeenkomst 6 oefentekst.
MEDMEC Les 2 Presentaties opdracht 1.1 =mindmap (of anders) onderwerp IK. 3 min. P.P. Startformulering HoeKanIk > bedenk = keuze. Uitleg research.
Presentatie De Rijks Canon
Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 1. Werkwijze en toetsing Website: (let op: geen trema!)
Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 5: Communicatie-onderzoek.
SCHRIFTELIJK STUDIEMATERIAAL INLEIDING Annemie Borremans, maart 2005.
Schriftelijk (zelfstudie)materiaal EEN LEEREENHEID Enkele criteria nader bekeken (Borremans & Viaene)
het bouwen van een website
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
opdracht 3 bespreken opdracht 4 introduceren stijlkwesties
Vereniging Spierziekten Nederland Cursus Journalistiek ;-) Erik van Uden.
Presenteren.
Hoe leer je lange teksten
Onderzoek doen een methodische aanpak
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Vorige week Menukaart/woordweb Verzorgingsstaat
(Her)Schrijven voor het web Is schrijven voor het web anders? Voordat we schrijven… Basisprincipes schrijven voor het web.
Hoofdstuk 3 terugblik.
Samenvatting h1-h3.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
Het schrijven van een betoog
Examenvoorbereiding schrijfexamen.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Cursus Leesvaardigheid
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
Een beschouwing schrijven
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Vwo 6 – literatuur Week
Een goede poster: Focussed Visueel Gestructureerd
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Communicatie & Presentatie
TAALVERZORGING STIJL B2: duidelijk en helder taalgebruik.
Een (informatief) Artikel schrijven
De zakelijke brief – schrijven 3.3
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Examen samenvatten 2010 II Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? Hoe ziet de samenvatting eruit?
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 8

Een indeling van communicatieonderzoek zendercorporate identity, image boodschapinhoud, vorm mediumbereik, interactiviteit, (semiotische) capaciteit, dynamiek procesinteractionele processen, verwerking (primaire reacties, leesproces,...), zoek-/lees-/kijk-/luistergedrag ontvangerkennis, begrip, herinnering, oordelen en attitudes, gedragsintenties, gedrag

Design en evaluatie van teksten Contextanalyse (doelen, doelgroep, gebruikscontext) Inventariserend lezersonderzoek (lezersdoelen, -behoeften, -problemen/-wensen) Tekstontwerp // tekstanalyse // tekstrevisie (inhoud, structuur, stijl, vormgeving) Toetsend lezersonderzoek (pre-test // post-test) (leesbaarheid, acceptatie/waardering, effect)

Inhoudelijke criteria relevant / gepast voor doel relevant / interessant voor lezer begrijpelijk en informatief voor de lezer coherent (semantische en/of pragmatische samenhang tussen tekstdelen)

Tekststructuur Globale structuuraanduiders advance organizers (titel, tussenkopjes, aankondigingen), samenvattingen Heldere, doelmatige structuur volgorde, paragraaf- en alineastructuur; volgen of doelmatig afwijken van genre-specifieke conventies (d.w.z. letten op ‘intertekstualiteit’) Lokale structuuraanduiders voeg- en bijwoorden, schikking

Stijl (1): leesbaarheid en aantrekkelijkheid heldere formuleringen precieze begrippen, gepast niveau van complexiteit in woordkeuze en zinsbouw goede taalverzorging spelling, grammatica, interpunctie functioneel gebuik van attentie-sturende middelen voorkeursplaatsen, doorleesstimuli enz.

Stijl (2): overtuigen  tekstopbouw bijv. attention - interest - desire - action (AIDA)  retorische elementen [zie Notes!] alliteratie, reduplicatio, parallellisme, opsommingen, climax, praeparatio, retorische vraag (+antwoord)  voorbeelden, testimonials [zie Notes!]  lezer aanspreken, ‘beleefdheid’

Vormgeving van teksten medium soort, formaat, papierkwaliteit, … typografie lettertype, marges, regelafstand grafische elementen illustraties, logo, kleurgebruik