Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 8
Een indeling van communicatieonderzoek zendercorporate identity, image boodschapinhoud, vorm mediumbereik, interactiviteit, (semiotische) capaciteit, dynamiek procesinteractionele processen, verwerking (primaire reacties, leesproces,...), zoek-/lees-/kijk-/luistergedrag ontvangerkennis, begrip, herinnering, oordelen en attitudes, gedragsintenties, gedrag
Design en evaluatie van teksten Contextanalyse (doelen, doelgroep, gebruikscontext) Inventariserend lezersonderzoek (lezersdoelen, -behoeften, -problemen/-wensen) Tekstontwerp // tekstanalyse // tekstrevisie (inhoud, structuur, stijl, vormgeving) Toetsend lezersonderzoek (pre-test // post-test) (leesbaarheid, acceptatie/waardering, effect)
Inhoudelijke criteria relevant / gepast voor doel relevant / interessant voor lezer begrijpelijk en informatief voor de lezer coherent (semantische en/of pragmatische samenhang tussen tekstdelen)
Tekststructuur Globale structuuraanduiders advance organizers (titel, tussenkopjes, aankondigingen), samenvattingen Heldere, doelmatige structuur volgorde, paragraaf- en alineastructuur; volgen of doelmatig afwijken van genre-specifieke conventies (d.w.z. letten op ‘intertekstualiteit’) Lokale structuuraanduiders voeg- en bijwoorden, schikking
Stijl (1): leesbaarheid en aantrekkelijkheid heldere formuleringen precieze begrippen, gepast niveau van complexiteit in woordkeuze en zinsbouw goede taalverzorging spelling, grammatica, interpunctie functioneel gebuik van attentie-sturende middelen voorkeursplaatsen, doorleesstimuli enz.
Stijl (2): overtuigen tekstopbouw bijv. attention - interest - desire - action (AIDA) retorische elementen [zie Notes!] alliteratie, reduplicatio, parallellisme, opsommingen, climax, praeparatio, retorische vraag (+antwoord) voorbeelden, testimonials [zie Notes!] lezer aanspreken, ‘beleefdheid’
Vormgeving van teksten medium soort, formaat, papierkwaliteit, … typografie lettertype, marges, regelafstand grafische elementen illustraties, logo, kleurgebruik