Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
De marketingmixstrategie
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Bedrijfspresentatie Promavise
Marketing introductie
Wat is interactieve marketing?
Distributiebeleid Case: Gopher Publishers.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
4 P´s en 3 R-en MK01.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Inleiding in de Marketing
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Marketing presentatie
Marketing presentatie
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
Inleiding tot marktonderzoek
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Hoofdstuk 2 Duurzame marketing
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketing vandaag en morgen
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Marketing voor verkeerskunde
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Onthaal en service.
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Wat komt er aan bod? Merk Positionering Gat in de markt Design.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Detailhandelsmarketing
Commercieel beleid en recht
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
De marketing van kennis
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 1 Lisa & Janne

 Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen  Marketing is een sociaal en managementproces

 Behoeften: fysieke behoefte, sociale behoefte, individuele behoefte  Wensen: concrete vormen die de behoeften aannemen (behoefte = voedsel, wens=friet)  Marketingaanbod: bevredigen van behoeften en wensen door producten en diensten -> met aandacht voor merkbetekenis en –beleving

 Waarde en tevredenheid: basis waar klanten op beslissen.  Ruilrelaties: klanten behouden en transacties uitbreiden  Markt: een groep bestaande en potentiële afnemers van een product.  Marketingsysteem: het bedrijf en de concurrentie sturen hun producten/boodschappen naar de consument (rechtstreeks of via tussenpersonen)

 Marketingmanagement = het selecteren van doelmarkten en het daarmee opbouwen van winstgevende relaties.  Voor een winnende strategie zijn er 3 vragen te beantwoorden: 1. In welke behoeften willen wij voorzien? 2. Welke klanten gaan we bedienen? 3. Hoe kunnen we deze klanten het best bedienen?

 In welke behoeften willen wij voorzien en welke klanten gaan we bedienen? De markt verdeeld zich in klantsegmenten en kiest waarop hij zich gaat richten (doelgroep). Ze gaan opzoek naar het niveau, de timing en aard van de vraag van de klant.  Hoe kunnen we deze klanten het best bedienen? Door zich te differentiëren en te positioneren op de markt. Bedrijven onderscheiden zich van elkaar door dit waardeaanbod, dat een antwoordbied op: ‘waarom zou ik jullie merk kopen en niet dat van de concurentie?’

1. Het productieconcept Geeft consument de voorkeur aan producten die beschikbaar zijn. De aanbieder focust op het verbeteren van de productie. 2. Het productconcept Geeft consument de voorkeur aan producten die de beste kwaliteit, prestaties bieden. Ze concentreren zich op continue productverbetering 3. Het verkoopconcept Consumenten kopen enkel wanneer het bedrijf zeer actief is op verkoop- en promotiegebied (bv. Geven van bloed.)

4. Het marketingconcept In plaats van productgerichte filosofie ‘maken en verkopen’ is dit een klantgerichte filosofie van ‘peilen en reageren’. 5. Het maatschappelijke marketingconcept Het moet waarde voor klanten leveren op een manier die het welzijn van zowel de klant als van die van de samenleving bevordert of verbetert.

 Geeft aan op welke behoeften je inspeelt, welke klanten je bedient en hoe je waarde voor hen creëert.  De belangrijkste marketinginstrumenten (4P’s) - Product - Prijs - Plaats - Promotie En 2 bijkomende: - Proces - Personeel

= belangrijkste concept. Naast bieden van waarde en tevredenheid, kunnen ze ook banden verstevigen. Belangrijke trends in het omgaan met klanten: - Zorgvuldig geselecteerde klanten - Duurzame relaties - Direct contact Relaties met partners zijn ook van groot belang.

= de resultaten van de klantwaarde - Klanttrouwen en klantaandeel Tevreden klanten zijn trouwe klanten. Goede relaties met klanten zorgen er voor dat hun klantaandeel groeit. - Klantvermogen opbouwen Belangrijk op lange termijn. Hoe trouwer de winstgevende klanten zijn, hoe groter het klantvermogen is.

 Het nieuwe digitale tijdperk  Meer ethische en sociale verantwoordelijkheid  De groei van not-for-profitmarketing

 Bron : Marketing, de essentie Philip Kotler Gary Armstrong