Volksuniversiteit Zwolle

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Een kei van een medewerker januari 2008
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Welkom bij de 4e workshop over:
Inspirerende gedachten
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
….een korte presentatie
Werken met onbewuste delen
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Workshop Knallende ruzie
Hogescholen in Dialoog
Ludo Daems.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Iedereen coach naar Jef Clement.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
CanDo Coaching.
Nachts am Wolgastrand - Die Flippers
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Gespreksvaardigheden
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
startopdracht Laat je boeken in je tas, pak alleen een pen
REFLECTEREN Wat is dat?.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
gespreksvaardigheden
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Diverse spreuken en gezegde`s
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-workshop “Vind je missie”
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Transcript van de presentatie:

Volksuniversiteit Zwolle Welkom bij de NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen” Week 3 Volksuniversiteit Zwolle

Zonne-straaltjes In tweetallen, 2 minuten elk. Focus op een recente gebeurtenis die goed en/of nieuw was. Waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om nate denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

Neurologische niveaus 6 Missie Hetgeen richting geeft aan ons leven: Zingeving, missie, doel 5 Identiteit Persoonlijkheid: ‘ik ben’. Op dit niveau spelen ook de emoties. Je zelfgevoel. 4 Waarden en Overtuigingen: 4a Waarden en normen, gedachten en ideeën. Alles wat geen feit is. 4b Overtuigingen. Datgene wat voor jou belangrijk is en wat je aanneemt dat waar voor je is. 3 Vaardigheden Vermogens, hulpbronnen, kwaliteiten, wat je kunt. 2 Gedrag Alles wat je kunt zien en horen van de ander, wat je als het ware op video vast kunt leggen. 1 Omgeving Alles wat om je heen is, de context en de tijd.

Je wereldmodel in caroussel ontdekken In tweetallen Tegenover elkaar zitten in 2 cirkels. A luistert en schrijft B’s antwoorden op in handboek van B. 2 minuten A en B draaien de rollen om. B schrijft in het boek van A. Je krijgt stap voor stap instructies. B A

Hoe leren we? Wie leert het meeste? Door te lezen? Door te luisteren? Door te schrijven? Door te doen? Door uit te leggen? Lezen 10% Luisteren 20% Schrijven 30% Doen 80% Uitleggen 90%

1. Onbewust onbekwaam 2. Bewust onbekwaam 3. Bewust bekwaam 4 Staps Leer Proces 1. Onbewust onbekwaam Bewust worden 2. Bewust onbekwaam Oefenen 3. Bewust bekwaam Routineren 4. Onbewust bekwaam Afleren: van stap 4 naar 2 en weer naar 4 Opnieuw leren: van 2 naar 4.

“Mislukking bestaat niet alleen feedback” Geef ik het op of ga ik door?

teleurgesteld stoppen Gevoelens in het 4 staps leerproces 4 succes ervaring 4 3 beter gevoel 1 neutraal 2b uitdaging gevoelens 2b 1 3 2a angst 2a teleurgesteld stoppen tijd

Het modelleren van succesvolle handelingen leidt tot excellentie. bijzondere mensen als rolmodellen gebruikten. als iemand iets goed doet, heeft hij een niveau van onbewuste bekwaamheid bereikt hij kan niet gemakkelijk kan uitleggen hoe hij het doet Je kunt van een bijzonder mens leren door goed te letten op wat hij doet en hoe hij te werk gaat. Voorbeelden: rapport maken manier van gedragen: sport, overtuigen, zorgen voor, leiding geven waarden en overtuigingen 31. Oefening Denk aan een iemand in je omgeving waarvan je een bepaald soort gedrag zou willen leren. Van wie zou je welk gedrag willen leren? ……………………………………………………………………………………………………………… Hoe wil je dat doen?

Coach, Criticus Dromer Doener, Realist

Oorzaak  Gevolg Achter in de bus? Of …. Achter het stuur?

Cirkel van betrokkenheid Cirkel van betrokkenheid Hoe vergroot je jouw cirkel van invloed? Cirkel van betrokkenheid Cirkel van betrokkenheid Cirkel van Invloed Cirkel van Invloed Reactief: Waarom ik? De ander moet ….. Proactief: Wat kan ik? Ik neem initiatief.. Aan de kant van het gevolg blijven staan. Aan de kant van de oorzaak gaan staan!

Huiswerk Geef je zelf en anderen complimenten op gedragsniveau. Welke uitwerking heeft dat? Maak de Oorzaak Gevolg test in je boek of op de website