DMK – lesweek 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Advertisements

Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Website maken met WordPress
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Medmec04 – Engagement Les 5
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Al doende leren training docenten
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Wat is een campagne? Kort gezegd; een campagne is het ondernemen van acties en eventueel producten uitdelen om een product, idee of persoon te promoten.
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Succesvolle websites Van bezoekers naar klanten. Hoe succesvol is uw website?
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Workshop Fondsen werven
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
BLOG PRESENTATIE 14 OKTOBER 2014RICK SEVERS. A/B TEST Ook voor midden/klein bedrijf Voorbeeld Bol.com: Homepage A en Homepage B.
Vollebergh Kappers “The New Local Influencer” Eerste kick-off meeting Vollebergh Kappers online strategie 9 oktober 2013.
Stage jaar Rianne Elderhuis.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Visie & Strategie.
Social media presentatie
Online marketing Expert (in een week)
Activiteiten ANWB online e- commerce 1. 2 Algemene bij te houden zaken Relevante nieuwsitems plaatsen op blog m.b.v. Wordpress Persoonlijke ontwikkeling:
Inge Jansen – CDM3a. Afbakening op basis van social media concepting  Doelgroep: Nederlandse studenten  Leuke kortingen, acties, aanbiedingen en wedstrijden.
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
DMK – lesweek /09/06/mobile-advertising-nederland een-nieuw-perspectief/ Aanvullende PowerPoint op.
Curriculaire spinnenweb
Even voorstellen: Docent Internet Marketing Internetmarketeer
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
DMK – week 2.
DMK – week 3 Deel 1.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
DMK – week 9. Onderwerpen week 9 Tio Minor Digital Marketing Onderwerp DMK: Omzet, winst en kosten; hoe te beïnvloeden juist bij een informatieve website.
DMK – week 7. Onderwerpen week 7 Tio Minor Digital Marketing Website optimaliseren om de conversie te verhogen; Retargeting; kopers terughalen naar het.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Social work Week 2.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
Opdrachten en eindopdracht
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Speciale Catering Wens Inhoud  Canvas  Persona  Customer journey  Usability advies  FAQ  Internet score card  Boekpresentatie  Reflectie.
Het is een noodzaak voor het bedrijfsleven om online aanwezig te zijn Maar veel kleine bedrijven zijn terughoudend om dit te doen, als gevolg van de tijd.
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
1. Stap 1 Samenstellen portfolio 2. Stap 2 Samenstellen netwerk 3. Stap 3 Social Media selecteren 4. Stap 4 Aanmaken profielen 5. Stap 5 Optimaliseren.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Internetmarketing en oefentoets
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
lesweek 5 content online
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Online Marketing voor het MBO
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
E health, Domotica en E-learning
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

DMK – lesweek 1

Tio Minor Digital Marketing Het programma Leren, ervaren en beleven wat digitale technologie is en hoe dat kan bijdragen aan een succesvolle (digitale) bedrijfsvoering. Wat betekent DMK en PDM: Minor Digital Marketing = DMK en PDM staat voor Project Digital Marketing: Theoretische basis = DMK Praktische toepassing in de vorm van een digital project = PDM

Tio Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Per week worden onderwerpen uit de digitale marketing behandeld; De onderwerpen die behandeld worden, geven algemene kennis en waar mogelijk pas je die in het project toe;

Tio Minor Digital Marketing Wat doen in de praktijk? Project Digital Marketing (PDM) In groepen van maximaal 2 personen werken aan een online project Online onderneming Ontwikkelen van een eigen idee naar een digital concept; Van dat concept een online succes maken; Vrij in keuze van het onderwerp (wel levensvatbaar!) In principe geen verkoop, maar informatie aanbieden en “verkopen” Werkblog: opdrachten project bijhouden op een WordPress weblog

Wat doen in de praktijk? Weblog voor project bij Wordpress.com; Tio Minor Digital Marketing Wat doen in de praktijk? Werkblog voor DMK/PDM Weblog voor project bij Wordpress.com; Op weblog komen alle opdrachten zoals beschreven in het stappenplan; Content van de weblog: denk er aan dat schrijven voor het web is iets anders dan een werkstuk maken; Noem nog eens een aantal criteria voor een goede webtekst en content.

Wat doen in de praktijk? We leren over en werken met: Tio Minor Digital Marketing Wat doen in de praktijk? Leren is ook ervaren en daarom is het doel van DMK/PDM digitaal ondernemen beter begrijpen en ervaren door het te doen! We leren over en werken met: Ontwikkelen digitale strategie onder andere met een internet scorecard; Business- en revenue modellen bepalen; Opbouwen van bereik in de digitale omgeving, bezoekers werven, ontvangen en bedienen van bezoekers op een website en social media.

Tio Minor Digital Marketing Wat doen in de praktijk? Interactief zijn met bezoekers, conversatie aangaan en managen; Van bezoekers fans/ambassadeurs maken, zodat zij je kunnen helpen de digitale onderneming tot een succes te maken; Website (.nl domein) hosten; Website ontwikkelen en onderhouden met met content managementsysteem WordPress;

Tio Minor Digital Marketing Wat doen in de praktijk? Selecteren en toepassen van sociale of andere digitale media die passen bij het project; Digitale marketingacties Meten, analyseren, evalueren, terugkoppelen naar strategie, acties benoemen, herzien en/of aanpassen en mogelijk onderzoek met bij voorbeeld a/b testing; Toepassen van diverse hulpmiddelen om de digitale business en de activiteiten en aanwezigheid in het sociale web te monitoren.

Boekbespreking & toepassing Tio Minor Digital Marketing Boekbespreking & toepassing In week 8 verzorg je een boekpresentatie (individueel of met de groep); Boek met digitaal (actueel) onderwerp Docent geeft titel op of een eigen suggestie in week 2; Boekverslag/review met eigen opinie; Zoeken en verwerken van reviews; Toepassing op eigen project en dat van de anderen uit de groep; Presentatie en Q&A voor de groep; Verslag en presentatie publiceren op blog.

Tio Minor Digital Marketing Individueel Essay In week 8 lever je een individueel essay met als onderwerp verdienmodellen: wat is het, doelstellingen, en toepassing op je project; Gebaseerd op actuele en diverse digitale bronnen (EBSCO is uitgebreid!; Compact 2-4 pagina’s met hoge informatiedichtheid en volgens de regels van een geode webtekst; Correct Nederlands en juiste APAverwijzing niet vergeten!

Tio Minor Digital Marketing Eerst een concept! Allereerst moet er een idee komen en dat moet dan tot een concept verwerkt worden: Stel de groepen samen; Maak werkblog aan op WordPress.com Ga samen brainstormen over een mooi concept voor je project: Denk er aan dat het een levensvatbaar project moet zijn dat in korte tijd te realiseren is, dus kies een onderwerp/informatieproduct waar makkelijk content voor te maken is en je mensen mee kan bereiken. Overleg met de docent;

Tio Minor Digital Marketing Brainstormen Brainstormen en je eerste verslag op het werkblog plaatsen; Einde van het eerste deel van week 1. Volgende deel is: de korte presentatie en vaststellen van de projecten; Domeinnaam Hosten, CMS WordPress.

Wat gaan we doen? Belang van domeinnaam Usability Findability Tio Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Belang van domeinnaam Usability Findability Front of mind Keyword related Zorg dat je de domeinnaam zo goed mogelijk kiest; Houd het simpel Keywords kunnen helpen: keywordplanner

Tio Minor Digital Marketing Budget en Hosten Budget per groep is € 60,00 inclusief BTW voor zowel hosting als bijvoorbeeld advertising; Belang van domeinnaam en kiezen domeinnaam; Afnemen basispakket bij provider(volg aanwijzingen docent); Hosten website (instructie docent); Installeren, orientate CMS WordPress (instructie docent); Proces uitleggen en CMS doornemen.

Van web 2.0 naar 4.0 Minor Digital Marketing Tio Overstap naar de stof. Context van web 2.0 naar web 4.0. Uitleg over de ontwikkeling en relateren aan wat de mogelijkheden zijn voor het project. © 2015 Patrick Petersen. Alle rechten voorbehouden, materiaal niet verspreiden.

Digitale Strategie Deel 1 Tio Minor Digital Marketing Digitale Strategie Deel 1 Doelstellingen/Objectives: Maken duidelijk waar je voor staat (visie, missie); Maken duidelijk wat het bedrijf algemeen wil bereiken; Maken duidelijk wat ons te doen staat om in de digitale omgeving succes te bereiken door: bij voorbeeld doelen en targets voor bereik met digitale marketingmiddelen te benoemen, of conversatie aan te gaan en interactiviteit te verkrijgen; hoeveel bezoekers de site moeten vinden; Zie volgende dia.

Digitale Strategie Deel 1 Tio Minor Digital Marketing Digitale Strategie Deel 1 De content op een site; gewenst bezoekersgedrag op de site; de conversie, de terugkerende klant; Inzet van social media; De optimalisatie van de klantfasen. Doelstellingen zijn SMART

Digitale Strategie Deel 1 Tio Minor Digital Marketing Digitale Strategie Deel 1 Voor volgende keer: formuleer een aantal relevante online (hoofd)doelstellingen bij je project. Publiceer op blog; Een paar Voorbeelden voor de digitale doelstellingen: 200 bezoekers op de website gedurende de hele projectperiode; 5% groei ten opzichte van het boekjaar 2014 van de totale omzet in 2015; Webcare in Q1 implementeren en minimaal 1000 contactmomenten naar tevredenheid van de klant afgehandeld; 1000 fans op Facebook in Q2 van 2015; 100 unieke dialogen/conversaties met fans in Q1 van 2015; 30% meer unieke bezoekers op de website in 2015; Conversieratio groeit in februari 2015 met 0.1 % ten opzichte van januari 2015. Sla een brug naar het project. Het belang van doelstellingen is het fundament. Richting, maar ze zijn ook dynamisch en kunnen veranderen naar de omstandigheden als dat nodig is.

Digitale Strategie Deel 1 Tio Minor Digital Marketing Digitale Strategie Deel 1 Digitale gebruiker: Ontstijgt traditionele segmentatiekenmerken; Richt zich meer op individuele criteria/personalisatie; Digital doelgroepbepaling richt zich meer op: Generatie (digitale vaardigheid); Interactief; Prosumer Participatie in social web; Autoriteitstatus in netwerken; Benadrukken dat de fysieke marketinginvullingen minder zinvol zijn. Vergrijzing is niet interessant, maar de mate van toegankelijkheid, kennis en vaardigheid, en gedrag bijvoorbeeld wel. Het is van belang dat studenten beseffen dat een doelgroep van 16-80 nooit zinvol is, maar online al helemaal niet. Gedrag in al haar facetten is van belang. Personalisatie vs massa is van belang. Kenmerken van een bezoeker en klant, dat is de richting die van belang is als we digitale handelen. Zie volgende dia

Digitale Strategie Deel 1 Tio Minor Digital Marketing Digitale Strategie Deel 1 Klantgedrag onder andere (komt later uitgebreider aan de orde) Zoek/orientatiegedrag; Clickgedrag; Koopgedrag; Participatiegedrag; Multi (omni) channel; Mobiel gedrag; Beleving/Engagement. Voor de volgende keer: denk na over wie je wil bereiken en hoe die zich online zullen gedragen; wat zijn kenmerken van je digitale bezoeker en klant? Publiceer op blog.

Eindopdrachten week 1 Rezi.com Groepen vormen en vastleggen; Tio Minor Digital Marketing Eindopdrachten week 1 Groepen vormen en vastleggen; Brainstormen en uitwerken concept; Opzetten werkblog in WordPress; Verslag concept van project op blog; Eerste opzet digitale strategie voor project; formuleren van online doelstellingen; beoogde doelgroep; Domeinnaam, registreren en hosten domein Lezen aangegeven hoofdstukken. Rezi.com

Tio Minor Digital Marketing Referentie en studie Hoofdstuk 1 Introductie, ontwikkelingen en toekomstvisie in Handboek online marketing; Lezen ter voorbereiding volgende week: Hoofdstuk 3 De online marketing strategie in Handboek online marketing 4; Hoofdstuk 4 Invloed van Web 3.0 en toekomst van Web 4.0 in Handboek online marketing 4; Paragraaf 5.2 uit Hoofdstuk 5 de mix van middelen in Handboek online marketing 4; PowerPoint lesweek 1 Boek is basis en ter ondersteuning en niet om uit het hoofd te stampen. Onderwerpen worden niet altijd chronologisch behandeld in de weken.