Motivatie en modernevreemdetalendidactiek: een dynamisch duo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studiesucces en de rolopvatting van decanen en docenten
Advertisements

Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Edushock leerfestival
Inge Wijkamp, Onderzoeker Lectoraat voor Excellentie in Hoger Onderwijs en Samenleving, Hanzehogeschool Groningen Het Profiel van de excellente professional:
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
De “ leraar” als rolmodel
Ik leer teveel maar denk te weinig Onderwijscentrum VU 2009.
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Integreren van onderzoek in onderwijs
Engelse Taal en Cultuur
ECTS-label studiedag Oostende 16 juni 2004 Karel Van Liempt.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Ronde tafel 22 oktober ‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
Tussentijds Toetsen als Leerstrategie Dirkx, K.J. H., Kester, L., Kirschner, P.A.
Effectiviteit van de VAST-game Een Serious Game voor uitspraak Engels
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Docentontwerpteams en self-efficacy
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Het effect van Engelse slogans in advertenties
Zelf materiaal ontwikkelen
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Mercator Europees Kenniscentrum voor Meertaligheid en Taalleren
Communiceren met mensen met een meervoudige beperking…..een hele kunst? Het intersubjectiviteitskader als leidraad voor de communicatieve ontwikkeling.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Wie wordt er leraar? Bart Golsteyn, Stan Vermeulen, Inge de Wolf
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
NU ENGELS.
English and IPC How to teach content through English.
Tto: de laatste ontwikkelingen
23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Agricultural Education in the Netherlands Dutch Dairy Centre
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
Conceptuele denker Anne
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Beginnen met lesplannning
CLIL-didactiek voor Duits
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Feedback geven en krijgen
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Participatory Action Research
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Open Universiteit Nederland
Doorstroomminor OS/HRS/MCD/EBO
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Motivatie en modernevreemdetalendidactiek: een dynamisch duo Totaal: 75 minuten Vooraf: deelnemers kiezen foto die bij hun doeltaal past voor groepsindeling (introductie en ronde 1 experts). 2 min. Starten met korte introductie over: mezelf, mijn motivatie om Frans te gaan studeren, om anderen Frans te leren, om leraren op te leiden en om onderzoek op te zetten mbt dit onderwerp. Drijfveren en overtuigingen. Deelnemers vragen voor zichzelf te bedenken way hun drijfveren en waren, zijn en hun overtuigingen. Uit onderzoek wordt één ding duidelijk: de docent en zijn/haar eigen motivatie is een belangrijke factor in de motivatie van leerlingen. Inge Elferink i.elferink@nhl.nl NHL Hogeschool

Kennismaking & introductieopdracht motivatie Over leermotivatie VO-leerlingen in Nederland Motivatie & moderne vreemde talen Motivatie & modernevreemdetalendidactiek Een dynamisch duo Opdracht ronde 1: Experts (gemengd) Opdracht ronde 2: Experts (per taal) Synthese 2 min. Inhoud

Kennismaken & introductieopdracht Tijd: 5 min. Bespreek in viertallen (gemengd): Hoe gemotiveerd zijn uw leerlingen/ studenten voor het leren van uw doeltaal? Waaruit blijkt dat? Welke acties onderneemt u om de motivatie van uw leerlingen te verhogen? Wat is hiervan het effect? Maak vervolgens een top 3 van de meest effectieve motivatieverhogende interventies uit uw eigen lespraktijk. 7 min. Kennismaken & introductieopdracht

Over leermotivatie in Nederland Nederlandse leerlingen: zijn minder gemotiveerd dan buitenlandse leeftijdsgenoten; ervaren minder leerplezier; scoren laag op intrinsieke én instrumentele motivatie; weten vaak niet waarom ze een taak moeten uitvoeren en vinden taken onvoldoende op hen afgestemd (Onderwijsinspectie, 2014). Slechts 40 % is tevreden over de mate waarin leraren hen weten te motiveren (LAKS, 2012). 5 min. Over leermotivatie in Nederland

Over leermotivatie in Nederland En de motivatie voor het leren van mvt? De motivatie voor het leren van Duits als tweede vreemde taal is een groot probleem (DIA, 2010) Verhogen van motivatie is van belang om daling niveau Duits en Frans tegen te gaan (Canton en Klein, 2009) Studiedag “Motivatie verhoogd? Prestaties verbeterd!” (APS, 2014) Studiedag “De leerling aan zet: Motiverend taalonderwijs” (APS, 2015) 2 min. Over leermotivatie in Nederland

Motivatie & moderne vreemde talen Een zoektocht… Integrative motivation (Gardner, 1985) Selfdetermination theory (Noels et al. 2000) Task motivation (Jülkunen, 2001) International posture (Yashima, 2004) L2 Motivational Self system (Dörnyei, 2005) Willingness to communicate (MacIntyre, 2007) Complex dynamics system (Larsen-Freeman, 2007) En vele anderen, zie ook schema Fifteen Key Motivational Concepts: Rocks in SLA (MacIntyre, 2010) 5 min. Motivatie & moderne vreemde talen

MacIntyre, P.D. et al. (2010) Concept Example Acculturation Schumann, 1978 Action control Kuhl, 1994 Complex, dynamic systems Larsen-Freeman, 2007 Ethnolinguistic vitality Giles and Byrne, 1982 Integrative motivation Gardner, 1985 International posture Yashima et al., 2004 Investment Norton, 2001 L2 motivational self system Dörnyei, 2005 Learner autonomy Ushioda, 2001 Physiological approaches Schumann et al., 2004 Process Model Dörnyei & Otto, 1998 Self-determination Noels, 2001 Self-confidence Clément, 1986 Task motivation Jülkunen, 2001 Willingness to communicate MacIntyre, 2007 2 min.

Motivatie & modernevreemdetalendidactiek Welke vakdidactische principes vindt u belangrijk? Vanuit de lerarenopleiding: Moderne vreemde talen in de onderbouw (Staatsen, 2009) Didactiek van het vreemdetalenonderwijs (Kwakernaak, 2009) Vreemdetalenonderwijs geven (Boersma Elferink en Mitzschke (red.), 2015) En vanuit de praktijk? 5 min. Brug tussen motivatie en mvt-didactiek Enkele vragen die ik mezelf, als docent en lerarenopleider, heb gesteld: « hoe motiverend zijn mijn lessen eigenlijk? », « wat leren we studenten qua mvt-didactiek? », « welke rol speelt motivatie daarin? » Motivatie & modernevreemdetalendidactiek

Motivatie & modernevreemdetalendidactiek Ten methodological principles (Long, 2009): Use task, not text, as the unit of analysis. Promote learning by doing. Elaborate input (do not simplify; do not rely solely on “authentic” texts). Provide rich (not impoverished) input. Encourage inductive (“chunk”) learning. Focus on form. Provide negative feedback. Respect “learner syllabuses”/developmental processes. Promote cooperative/ collaborative learning. Individualize instruction (psycholinguistically, and according to communicative needs). 5 min. Methodological principles (MPs) are universally desirable instructional design features, motivated by theory and research findings in SLA [second language acquisition], educational psychology, general educational curriculum design, and elsewhere, which show them either to be necessary for SLA or facilitative of it. (Long, 2009, p. 376) 1. Gebruik taak, niet tekst, als uitgangspunt (het gaat niet om het taalmateriaal op zich, maar om wat de leerder ermee moet doen); 2. Bevorder leren door doen; 3. Bewerk en versterk input; 4. Zorg voor rijke input; 5. Bevorder het leren van betekenisvolle eenheden (chunks) 6. Focus op taalvorm 7. Geef feedback bij relevante fouten en leerproblemen; 8. Houd rekening met natuurlijke taalverwervingsprocessen; 9. Bevorder leren door samenwerken 10. Stem instructie af op de behoeften van taalleerders . Motivatie & modernevreemdetalendidactiek

Le cœur a ses raisons que la raison ne connaît point. Blaise Pascal 5 min. Simpele uitleg over CDST verwijzen naar presentatie Wander en Marjolijn vorig jaar DKTC, publicaties Kees. Individual differences maar ook allerlei non-lineaire verbanden Meer kijken naar individuele leerlingen en motivatie onderzoeken Een dynamisch duo

Een praktisch basismodel Janssen, F.J.J.M. (2013) Een praktisch basismodel voor het verhogen van prestatie en motivatie van alle leerlingen. Kwaliteitskaart School aan Zet Hele Taak Eerst principe 5 min. Brug motivatie mvt en model Janssen Een praktisch basismodel

Opdracht Ronde 1: Experts (gemengd) Tijd: 20 min. Wat is de kern van deze theorie? Hoe kunt u deze theorie vertalen naar praktische interventies voor de mvt? Maak een overzicht van de meest bruikbare praktische ideeën. Tijd over? Maak een concrete lesopzet die voor alle mvt gebruikt kan worden. 20 min. Opdracht Ronde 1: Experts (gemengd)

Opdracht ronde 2: Experts (per taal) Tijd: 10 min. Denken, individueel: Wat waren de belangrijkste uitkomsten van ronde 1 voor uw eigen vak? Welke praktische mogelijkheden ziet u voor uw eigen lespraktijk? Deel uw bevindingen met uw doeltaalgenoten. Wissel daarna gezamenlijk ideeën uit. 10 min. Opdracht ronde 2: Experts (per taal)

Welke praktische ideeën hebben beide opdrachten opgeleverd? Heeft u verschillen geconstateerd tussen mvt-brede samenwerking en overleg per vak? Zo ja, welke? Wat neemt u mee naar uw eigen lespraktijk? Wat is er volgens u nodig om leerlingen meer te motiveren voor het leren van uw taal? Hoe kunnen we daar gezamenlijk zorg voor dragen? 5 min. Synthese

Hartelijk dank voor uw aandacht en waardevolle inbreng Hartelijk dank voor uw aandacht en waardevolle inbreng. Vragen/opmerkingen/ideeën? Aarzel niet om contact op te nemen: i.elferink@nhl.nl Au plaisir de vous revoir ! NHL Leraar Frans 2 min. Kort noemen pilot, onderzoeksopzet en onderzoek studenten.

Literatuurreferenties Canton, J. & Klein, D. (2009). Vakdossier Frans/Duits. Enschede: Stichting leerplanontwikkeling. De Bot, K., Lowie, W. & Verspoor, M. (2007). A Dynamic Systems Theory approach to second language acquisition. Bilingualism: Language and Cognition 10, 7-21. Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual Differences in Second Language Acquisition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Dörnyei, Z. & Hadfield, J. (2013). Motivating learning. Harlow: Pearson Education Limited. Dörnyei, Z. & Kubanyiova, M. (2014). Motivating learners, motivating teachers. Building vision in the language classroom. Cambridge: Cambridge University Press. Dörnyei, Z. & Ottó, I. (1998). Motivation in action: A process model of L2 motivation. Working Papers in Applied Linguistics. 4, 43-69. London: Thames Valley University. Dörnyei, Z. & Ushioda E. (2009). Motivation, language identity and the L2 self. Bristol: Multilingual Matters. Dörnyei, Z. & Ushioda, E. (2011). Teaching and researching motivation (2e druk), Harlow: Pearson Education Limited. Doughty, C.J. & Long, M. H. (2009). The Handbook of Language Teaching. Oxford: Blackwell Publishing. Duitsland Instituut Amsterdam (2010). Rapport Belevingsonderzoek Duits. Geraadpleegd op 29 april 2014: http://www.duitslandinstituut.nl/art/uploads/files/2011/Rapport%20belevingsonderzoek.pdf Ellis, R. (2003). Task-based language learning and teaching. Oxford: Oxford University Press. Ellis, R. & Shintani, N. (2014). Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research. Routledge. Literatuurreferenties

Literatuurreferenties Gardner, R.C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. London: Edward Arnold. Gille, E. & Kordes, J. (2012). Vaardigheden Engels en Duits van Nederlandse leerlingen in Europees perspectief. Resultaten European Survey on Language Competences 2011. Arnhem: Cito. Hattie, J. (2009). Visible learning: A Synthesis of over 800 Meta-Analyses relating to Achievement. London: Routledge. Inspectie van het onderwijs (2014). De staat van het onderwijs. Onderwijsverslag 2012-2013. Utrecht: Inspectie van het Onderwijs. Janssen, F.J.J.M. (2013). Een praktisch basismodel voor het verhogen van prestatie en motivatie van alle leerlingen. Kwaliteitskaart School aan Zet (met korte kennisclip). http://talentstimuleren.nl/onderwijs/havo-vwo/videos/78-gedifferentieerd-uitdagen Janssen, F.J.J.M., Westbroek, H.B., Doyle, W. & Driel, van J.H. (2013). How to make innovations practical. Teachers College Record, 115 (7), 1-43. Janssen, F.J.J.M., Westbroek, H.B. & W. Doyle (2014). How to make guided discovery learning practical for student teachers. Instructional Science, 42, 67-90. Literatuurreferenties

Literatuurreferenties Janssen, F.J.J.M., Westbroek, H.B. & W. Doyle (2014). The practical turn in teacher education. Designing a preparation sequence for core practice frames. Journal of Teacher Education, 65(3), 195-206. Janssen, F.J.J.M., Westbroek, H.B. & W. Doyle (2014). Practicality studies: How to move from what works in principle to what works in practice. Journal of the Learning Sciences. Jülkunen, K. (2001). Situation and task specific motivation in foreign language learning. In Z. Dörnyei & R. Schmidt (red.), Motivation and second language learning (p. 29–42). Honolulu: University of Hawai Press. LAKS (2012). Laksmonitor 2012. Het tevredenheidsonderzoek onder leerlingen in het voortgezet onderwijs. Utrecht: LAKS. Lightbown, P. M. & Spada, N. (2013). How languages are learned (4e druk). Oxford: Oxford University Press. Long, M.H. (2009), Methodological principles for language teaching. In C. J. Doughty & M.H. Long (red.). The Handbook of Language Teaching (p. 373-394). Oxford: Wiley- Blackwell. MacIntyre, P.D. (2007). Willingness to Communicate in the Second Language: Understanding the Decision to Speak as a Volitional Process. The Modern Language journal, 91 (4), 564–576 Noels, K.A., Clément, R. & Pelletier, L.G. & Vallerand, R.J. (2000). Why are you learning a second language ? Motivational orientations and self-determination theory. Language learning 50: 57-85. Tomlinson C. A. & Eidson C.C. (2005). Differentiation in practice, a resource guide for differentiating Curriculum, Grade 9-12. Alexandria-Virginia: The Association of Supervision of Curriculum Development. Literatuurreferenties

Motivatie & modernevreemdetalendidactiek Principles of language learning and teaching (Brown, 2001) Automaticity Meaningful learning The Anticipation of Reward Intrinsic Motivation Strategic Investment Autonomy Language Ego Willingness to communicate The Language-Culture connection The Native Language Effect Interlanguage Communicative Competence 5 min. Motivatie & modernevreemdetalendidactiek