hoofdstuk 1 Inleiding Begrijp je financiële verslagen Hoe succesvol is de onderneming? Financieel ondernemingsmanagement voor de ondernemer? Ethiek en financieel ondernemingsmanagement
Financieel ondernemingsmanagement : The “Language” of Business Formuleer financiële doelstellingen Gebruik je financiële verslagen om beslissing te nemen Maak voorspellingen (forecasts) Beheer de cashflow Zorg voor een juiste vermogensstructuur Denk al na over de bedrijfopvolging
Het beheersingsproces SOLLIST 1.Vergelijken 2.Vastleggen verschillen 3.Analyseren verschillen 4.Maatregelen
Wanneer is de onderneming voor de ondernemer succesvol? Als de ondernemer zijn eigen inkomen kan veilig stellen Als de ondernemer evenwicht kan vinden tussen werk en privé Als de ondernemer zijn persoonlijke waarden en doelstellingen heeft behaald
Verschillen tussen financieel en traditioneel ondernemingsmanagement Geen historie van belangrijke gegevens aanwezig om te kunnen voorspellen Onvoldoende liquiditeit om een bedrijf te starten
Perspectief van de investeerder Voorkeur voor een laag risico Investeerders met een gespreide portefeuille houden zich bezig met het marktrisico Investeerders met een niet gespreide portefeuille nemen het totale risico Voorkeur voor een hoog rendement Voorkeur voor snel rendement behalen Voorkeur om de investering snel liquide te maken Investeerder willen kunnen kiezen uit verschillende mogelijkheden Elke investerder is gevoelig voor deze principes
Analyse van belanghebbende (stakeholder) StakeholderEthisch principeToepassing Familie Evenwicht vinden tussen privéleven en het de eigen onderneming Zorg voor een gematigde doelstelling voor de financiele groei om tijd vrij te maken voor het gezin Investeerders Open en eerlijk omgaan met alle investeerders Geef periodiek een financieel verslag dat volledige en betrouwbare informatie geeft en realistische voorspellingen Werknemers Financiële successen delen met degenen die hebben geholpen ze te bereiken Winstdeling, optieregelingen, aandelen, etc terwijl de doelen van de ondernemer nog steeds worden bereikt.
Analyse van belanghebbende (stakeholder) StakeholderEthisch principe Toepassing Klanten Eerlijke prijsRealistische winstverwachtingen voorspellen op basis van het prijsstellingsprincipe. Leveranciers Tijdige betaling van de facturen Betrouwbaar cash-management op basis van tijdige betalingen aan leveranciers en van afnemers Bank Verstrekken van betrouwbare informatie Zorgen voor tijdige en nauwkeurige financiële verslaglegging en voorspellingen Gemeenschap Betrouwbare bron van werkgelegenheid voor de gemeenschap Cashflow beheren dat stabiele werkgelegenheid mogelijk is, ook bij het krimpen van de markt
Ondernemingsvormen Rechtspersonen Natuurlijke personen
Ondernemingsvormen Natuurlijke personen: –Eenmanszaak (ez) –Vennootschap onder firma (vof) –Commanditaire vennootschap (co) –Maatschap
Ondernemingsvormen Rechtpersonen: –Besloten vennootschap (BV) –Naamloze vennootschap (NV) –Coöperatieve vennootschap (cv)