‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit najaar 2015 3e week
Zonnestraaltjes In tweetallen, 2 minuten elk, de één luistert ander praat. Focus op een recente gebeurtenis waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien
Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om nate denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.
Hoe Communiceer je? FILTERS Interne Voorstelling Weglaten Vervormen Kaart Gebied FILTERS Interne Voorstelling Weglaten Externe Prikkel Vervormen Generaliseren Stemming Fysiologie Gedrag
Oefening Tonaliteit waarnemen. Luistert met de ogen dicht naar het verhaal. Let niet op de inhoud maar op de volgende kleine veranderingen in tonaliteit: Geef met - - , - , +, + en ++ welke veranderingen je hoort in het begin het midden en het einde van het verhaal. begin midden eind Volume (hard/zacht) Ritme (regelmatig/onregelmatig) Stembuigingen en klemtoon op bepaalde woorden of lettergrepen, (die als vragend of stellend geïnterpreteerd kunnen worden) Tempo (snel/langzaam) Pauzes tussen woorden en/of zinnen. Toonhoogte. Timbre (de aard van de toon, bijvoorbeeld met veel of weinig boventonen)
Waaruit bestaat communicatie? woorden fysiologie tonaliteit
De tempel met de duizend spiegels
Hoe Communiceer je? FILTERS Interne Voorstelling Weglaten Vervormen Kaart Gebied FILTERS Interne Voorstelling Weglaten Externe Prikkel Vervormen Generaliseren Stemming Fysiologie Gedrag
Communicatie in stripvorm “Ik heb een hond gekocht” “Oh ja? Een grote hond?” “Nee niet zo groot” “Met lang haar?” “Nee met kort haar” “Welke kleur?” “Gevlekt zwart en wit” “Wat een leuke hond!” “Ja inderdaad het is een hele leuke hond!”
Interne Wat zijn de verschillen in de interne voorstellingen? Oefening blz 38 Schrijf ten minste 5 woorden op die bij je op komen als je het woord “Vakantie” hoort. Hoe veel van deze woorden, die jij opgeschreven hebt, denk je dat door iedereen zijn opgeschreven?
De kaart is niet het gebied, De interne voorstelling die je maakt van de werkelijkheid is niet de werkelijkheid
Neurologische niveaus 6 Missie Hetgeen richting geeft aan ons leven: Zingeving, missie, doel 5 Identiteit Persoonlijkheid: ‘ik ben’. Op dit niveau spelen ook de emoties. Je zelfgevoel. 4 Waarden en Overtuigingen: 4a Waarden en normen, gedachten en ideeën. Alles wat geen feit is. 4b Overtuigingen. Datgene wat voor jou belangrijk is en wat je aanneemt dat waar voor je is. 3 Vaardigheden Vermogens, hulpbronnen, kwaliteiten, wat je kunt. 2 Gedrag Alles wat je kunt zien en horen van de ander, wat je als het ware op video vast kunt leggen. 1 Omgeving Alles wat om je heen is, de context en de tijd.
Neurologische Niveaus Wat is het meest belangrijke in jouw leven? Missie Wie ben je? Identiteit Waarom? Overtuigingen, Waarden Hoe? Welke vaardigheden? Vaardigheden Wat doe je? Gedrag Waar? Wanneer? Omgeving
7 + 2 Hoe groot is het bewuste? 7 3 2 7 5 1 9 2 5 7 1 8 2 4 6 3 2 7 5 Deel één: Lees de volgende reeks cijfers in 15 seconden. 7 3 2 7 5 1 9 Schrijf nu alle cijfers zoals je die in je korte termijn geheugen hebt opgeslagen in de goede volgorde op een papier. Hoeveel cijfers heb je goed? Heb je ook ezelsbruggetjes gebruikt? George Miller ”The Magical Number Seven, Plus or Minus Two Deel twee: Lees de volgende reeks cijfers in 15 seconden. 2 5 7 1 8 2 4 6 3 2 7 5 7 + 2 Schrijf nu alle cijfers zoals je die in je korte termijn geheugen hebt opgeslagen in de goede volgorde op een papier. Hoeveel cijfers heb je goed?
1. Onbewust onbekwaam 2. Bewust onbekwaam 3. Bewust bekwaam 4 Staps Leer Proces 1. Onbewust onbekwaam Bewust worden 2. Bewust onbekwaam Oefenen 3. Bewust bekwaam Routineren 4. Onbewust bekwaam Afleren: van stap 4 naar 2 en weer naar 4 Opnieuw leren: van 2 naar 4.
“Mislukking bestaat niet alleen feedback” Geef ik het op of ga ik door?
teleurgesteld stoppen Gevoelens in het 4 staps leerproces 4 succes ervaring 4 3 beter gevoel 1 neutraal 2b uitdaging gevoelens 2b 1 3 2a angst 2a teleurgesteld stoppen tijd