Doelgroep en marktsegmentatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de praktijk
Advertisements

De marketingmixstrategie
Geld verdienen met trends
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Marketingmix & Concept
4 P´s en 3 R-en MK01.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
NHTV - 21 maart 2003 Marketing Mix. Achtergrond Erasmus Universiteit Rotterdam – Bedrijfseconomie, afstudeerrichting Marketing – Michigan State University.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Geld verdienen met trends
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Marketing .
Marketing presentatie
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Geld verdienen met trends
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
Onthaal en service.
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Detailhandelsmarketing
Hoofdstuk 2.
1 Kwaliteitsvol en betaalbaar wonen voor iedereen Vlakbij binnenstad en in het groen Duurzaam en toekomstgericht.
WORKSHOP MARKETING VOOR STARTERS. Agenda: 1………………………………………. 2………………………………………. 3………………………………………. 4………………………………………. 1. WIE IS FREEK? 2. DE BASIS VAN JE.
Visie & Strategie.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces
College 3 Consumentengedrag
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Koopbeslissingsproces en doelgroepbewerking
Marketing College 16 Stof uit Blok 2 herhalen.
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
Kennistest, doelgroepbewerking en omzetprognose
Commercieel beleid en recht
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Een start van jouw groene idee In de duurzaamheidsweek klas 11 Een start van jouw groene idee In de duurzaamheidsweek klas 11 Februari 2016Jan Paul ter.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Indeling van hoofdstuk 4
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Marketingstrategie.
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktsegmentatie en positionering
Marketing Week 3 les 1.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Verkoopt en handelt verkoop af
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Doelgroep en marktsegmentatie Marketing College 9 Doelgroep en marktsegmentatie

Deze week Nabespreken toets Planning dit blok Vraagzijde van de verkoopmarkt

Nabespreken toets

Vraag 1 In het marketingboek MMS 1 worden verschillende fasen in de ontwikkeling van het economische leven beschreven. De laatste fase die beschreven wordt is de Mondialisering en 24-uurs economie. Benoem 3 kenmerken van deze fase: 24 uur per dag Wereldwijd Het internet Elk goed antwoord levert 1 punt op

Vraag 2 Geef een definitie van het begrip marketing. Het verkrijgen van de markt door in te spelen op de wensen en behoeften van afnemers Verkrijgen van de markt levert 1 punt op Inspelen op wensen en behoeften van de afnemers levert 1 punt op

Vraag 3 Noem de 5 marketinginstrumenten uit de marketingmix: Product Prijs Plaats Promotie Personeel Elk goed antwoord levert 1 punt op

Vraag 4 Noem minimaal 3 kenmerken van een dienst. Ontastbaarheid Diensten zijn persoonsgebonden Consumptie op het moment van productie Een dienst is een optelsom van onderdelen De gast produceert mee Diensten zijn niet te testen Diensten zijn vergankelijk De gast koopt slechts de verpakking van de dienst Elk goed antwoord levert 1 punt op (maximaal 3 punten)

Vraag 5 Wat betekent MVO en geef een uitleg wat het is. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen “Groen” ondernemen Recycling Fietsenplan Ouderen in dienst nemen “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen” levert 1 punt op Eén of meer goede voorbeelden levert 1 punt op

Vraag 6 Wat is een concrete markt? En geef een voorbeeld. Een concrete markt is een plek waar vraag en aanbod bij elkaar komt. Een winkel / een supermarkt / een restaurant / een markt De definitie levert ½ punt op Het voorbeeld levert ½ punt op

Vraag 7 Wat is een abstracte markt? En geef een voorbeeld. Een abstracte markt is een verzameling van alle concrete markten. De reismarkt / De restaurantmarkt / De horecamarkt De definitie levert ½ punt op Het voorbeeld levert ½ punt op

Vraag 8 Het marketing netwerk van de bloemist in de stad: Geef met behulp van pijlen aan tot welke groep uit het marketingnetwerk van deze bloemist behoort: De Fleurop site waar ik bloemen bestel op internet Omgevingsfactor De verkoopster in de bloemenwinkel Toeleverende bedrijven De bank Publieksgroep De bloemengroothandel Concurrenten De klimaatsverandering De onderneming Elke correcte verbindingslijn levert 1 punt op.

Vraag 9 Wat is het marktaandeel? Het gedeelte van de totale markt dat bij een aanbieder koopt. Dit wordt in procenten uitgedrukt De definitie levert 1 punt op

Vraag 10 Wat is het marktgebied van een onderneming? Het geografische gebied waar de potentiële afnemers zitten en waarop de onderneming haar marketing activiteiten richt “Gebied” “Potentiële afnemers” of “Mogelijke klanten” “Onderneming richt haar marketing activiteiten op dit gebied” 2 van deze onderdelen levert ½ punt op Alle drie de onderdelen levert 1 punt op

Cijfer Totaal 24 punten te behalen (cijfer = score / 24 x 10) Score 23 9,6 22 9,2 21 8,8 20 8,4 19 8,0 18 7,6 17 7,2 16 6,8 15 6,4 14 6,0 13 5,6 Score Cijfer 12 5,2 11 4,8 10 4,4 9 4,0 8 3,6 7 3,2 6 2,8 5 2,4 4 2,0 3 1,6 2 1,2 1

De doelgroep Op wie ga je je richten als bedrijf? Heterogene markt De een wil een duur restaurant, de ander een klein eetcafé Je kunt niet iedereen als klant krijgen Homogene markt Iedereen heeft dezelfde wensen (apotheek) Iedereen is als klant te bedienen

Marktsegmentatie Drie fasen Doelgroepbepaling Op welke doelgroep ga ik me richten? Doelgroeporiëntatie Wat zijn de wensen en behoeften van deze doelgroep precies? Doelgroepbewerking De ondernemer kan de doelgroep bewerken door middel van de 5 P’s Product / Prijs / Plaats / Promotie / Personeel

Doelgroepbepaling Voordelen Afstemming van producten en diensten Gerichtere promotie Betere prijsstelling Eisen Marktsegmenten moeten groot genoeg zijn Marktsegmenten moeten meetbaar zijn Marktsegmenten bereikbaar zijn

Marktsegmentatiecriteria Criterium: voorwaarde waar iets aan moet voldoen Geografische criteria Waar zit mijn doelgroep? Demografische criteria Geslacht / religie / leeftijd / gezinssamenstelling Socio-economische criteria Welgestelden / Middenklassen / Minder welgestelden / Minst welgestelden Psycho-sociologische criteria Persoonlijkheid / Levensstijl

Marktsegmentatiecriteria Mercedes-Benz Randstad Gezinsauto Luxe auto (hoge prijs) Albert Heijn Heel Nederland Food en non-food Relatief hoge prijzen Ici Paris Heel Nederland Make-up en luchtjes Veel aanbiedingen Martin Willemijn Sander Marijke Amsterdam Den Haag Rotterdam Zwolle 54 jaar 17 jaar 39 jaar 49 jaar Getrouwd Samenwonend Gescheiden Alleenstaand Twee kinderen Geen kinderen Eén kind Drie kinderen Bankmanager Student Verkoper Administratief Boven modaal Onder modaal Modaal Modaal

Marktsegmentatiecriteria NS Heel Nederland Reisabonnement Woon-werk korting D-reizen Heel Nederland Familiereizen Betaalbare reizen Hilton Hotels Heel Nederland All-in overnachtingen Hoge prijs Joop Leen Irene Renee Leiden Arnhem Wassenaar Venlo 38 jaar 79 jaar 41 jaar 32 jaar Getrouwd Weduwnaar Getrouwd Alleenstaand Geen kinderen Twee kinderen Twee kinderen Eén kind Verzekeringsadviseur Gepensioneerd Politicus Laborant Boven modaal Onder modaal Boven modaal Modaal

Social Media en segmentatie Social Media bieden bijzonder veel opties voor het bepalen van jouw doelgroep(en)

Huiswerk Lees pagina’s 62 t/m 72 Maak opdrachten: 3.19 3.21 3.22 3.23 3.24 3.28 Dit wordt volgende week gecontroleerd!