Wonen in Nederland § 2.2 Koffers pakken….

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optellen en aftrekken tot 20
Advertisements

§6 Begin Holoceen Kenmerkend voor de laatste jaar is dat de temperatuur weer stijgt. Je kent inmiddels het gevolg => stijging van de zeespiegel.
Model zeebodem Een computermodel dat een dwarsdoorsnede toont van de wijze waarop een rivier sediment afzet op de zeebodem.
KLIMAATVERANDERING Na deze les moet je weten:
Wie gaat daar eigenlijk over?
§ 1.2 Veranderend weer en klimaat
Hoofdstuk 4 Nederland: wateroverlast – De achterdeur lekt Paragraaf 1 t/m 7
2 De strijd tegen het water
Zuid oost azie Natuurrampen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Informatica: Algoritmen
§2.1 Kennismaken met Middellandse Zeegebied
Planning: Afronden hst 1 (20 min) Uitleg p2.1 (15 min)
Destillatie.
Blok 2 les 1.
De toekomst van Nederland
De toekomst van Nederland.  Afspreken PW  Terugblik paragraaf 5 en 6 [10 a 15 min]  Nakijken paragraaf 5 en 6 [15 min]  Zelfstandig werken [10 min]
§3.1 Kennismaken met Middellandse Zeegebied
§ 1.3 Veranderende natuurlijke omstandigheden
§ 1.2 (on)beheersbare rivieren
Wonen in Nederland § 2.3 Leven met water.
Mededelingen: PWS SE-2 (Indonesië, hst 1 t/m 5)  Uitleg p2.2[20 min]  Maak opdr 4 t/m t/m 14 + Samenvattingsopdr.[30 min]
Wonen in Nederland § 2.2 Leven met water.
Hoofdstuk 2: De lage landen bij de zee
Planning Introductie Wonen in Nederland
Wonen in Nederland § 2.1 Leven met water.
Planning: Maak opdracht 11 (5 min) Uitleg p1.2 deel 1 (15 min)
Vroegere stroomgeulen/ strangen
De toekomst van Nederland
§2.1 Kennismaken met Middellandse Zeegebied
 Bespreken opdracht 4 t/m 8[10 min]  Uitleg p2.2[15 min]  Maak opdr 11 t/m 14 + Samenvattingsopdr ◦ PWS[25 min]
Planning: Maak opdracht 19 (5 min) Uitleg p1.3 (15 min)
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Workshop ecologische effecten zandsuppleties
3 havo, H4 (par. 4.3).
§ 4.2 Laag NL nóg lager?.
Beste vrienden, Dit zal mijn laatste mail zijn. Het zal misschien een schok zijn voor jullie, maar ik heb een belangrijke beslissing genomen. Ik neem een.
Stormen Orkanen Overstromingen
Welk plaatje hoort bij de herfst?
Hoofdstuk 4 Nederland: wateroverlast – Dreiging aan de voordeur Paragraaf 8 t/m 11
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
A H M F K EB C x 92 Galop Binnenruiters grote volte bij A en C -partnerruil- Volgende korte zijde in.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
1. Slootjes, grachten, kanalen, meren, zee... 2 Overal in Friesland is water! 3.
Planning. Planning Vandaag Uitleg 3.2 (15 min.) Proefwerk terug & bespreken (kort) (15 min.) Klimaatjagers kijken (20 min.)
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Waterbeheer in Friesland
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Vincent Staats, Max Frambach en Dennis van Leeuwen
Voorbereiding SE 1 Aardrijkskunde 2015.
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
'De baas' heeft enkele nieuwe overstromingsdetectives nodig... Kan jij dat doen? Werk de niveaus af door meer te weten te komen over overstromingen.
Planning: Uitleg p1.3 [15 min]
3 havo Klimaatverandering § 3
bp - heden Holoceen: kenmerken: - "interglaciaal"
Hoog water op het schoolplein?
Hoog water op het schoolplein? Versie: Kustzone. Hoofdstuk 1. Introductie.
Hoog water op het schoolplein?
Waterbeheer nu en in de toekomst Henk Schobben Deltaprogrammeur Hollands Noorderkwartier.
HERHALING KUSTEN Wateroverlast. Veranderend landsschap  Grote dynamiek  Opbouw (aanvoering zand) bij gunstige wind en getijdenwerking  Afbraak (stukken.
2 TH Hoofdstuk 4 Water § 7-8 Wereld. Bijna 7 m onder de zeespiegel Laagste punt van Nederland: hoe laag? Laagste punt.
2 TH Hoofdstuk 4 Water § 2-4 Wereld. Grootste deel van het aardoppervlak = zee = zout Geschikt / Ongeschikt als drinkwater? Water Geschikt / Ongeschikt.
Ontstaan van Nederland
Cursus 1.2 Landschappen in Nederland Klas 2 BK Lesweek 2
De Geo 2 – Vmbo-T/Havo Hoofdstuk 3 – §3: Rivieren van ijs Eline Lems
Pak je boeken! Paragraaf 3.4 Blz
Transcript van de presentatie:

Wonen in Nederland § 2.2 Koffers pakken…

Een veilig gevoel Gevoel van overwinning op strijd tegen het water in Nederland Dit denken is zwaar overschat!!! Oa door veranderende omstandigheden door: Zeespiegelstijging Bodemdaling (Nederlanders zouden moeten ‘leren’ omgaan met overstromingen. 1x in hun leven is acceptabel). Zie overstromingskansen figuur 2.13 (of volgende dia).

Verklaar de verschillen per regio. De bescherming is gekoppeld aan de omvang van de mogelijke schade + potentiele slachtoffers! (schade vanaf zee schadelijker dan rivieren) Waarom? Rivieren zie je aankomen (hoogwatergolf) + zoet water doorbraak minder erg + geen stroomgat

Overstromingsrisico Overstromingskans + Schade = overstromingsrisico Zie figuur 2.14

Rijzende zeespiegel en verdwijnend zand Zeespiegel stijgt + aantal stormen zullen waarschijnlijk in de toekomst toenemen, dus de zeewering zal zwaarder worden belast. Zie figuur 2.15 + 2.16 + 2.17 Nederlandse kust ontstaan en kan in stand blijven onder de volgende voorwaarden; Flauwe zeebodem Voldoende aanvoer zand Niet te groot getijdenverschil Niet te veel stormen Niet te snelle zeespiegelstijging. Bekijk figuur 2.18

Kustverdediging Een speerpunt van het kustbeleid is het behouden en verbeteren van de veiligheid tegen overstromingen vanuit zee.

Voor nu: Lees de tekst paragraaf 2.2 Maak P2.2: opdr 12 tm 15 +17 + 18