Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Afbeelding: Vorstendom (Rijnland-Palts)
Advertisements

Wat moet je weten aan het eind van de les?
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Hoofdstuk 1A: Europeanen
Beelden storm.
Afrika en de slavenhandel
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
COLUMBUS.
Hoe het houden van vee de kansen van de Europeanen bepaalden.
Hoofdstuk 3.
Paragraaf 5.2 Vorige les: investituurstrijd en kruistochten
Ontdekkers van de wereld
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 8: Romeinen en Christenen.
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Oriëntatie │_______│________ | _______________
Een langzaam veranderd wereldbeeld
H7:§ 1:p160-2 Eerste Expansie De Portugezen vestigden factorijen op verschillende plaatsen in Azië en Afrika Vanuit zo’n handelspost werd(en) Handel gedreven.
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
Hoofdstuk 5 |de Verenigde Staten worden een wereldmacht.
Europese Expansie overzee
2.4 Europeanen in Amerika.
Slavernij in Europese kolonies
Hoofdstuk 5.
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 7: De Romeinen, Romanisering.
Ontdekkers en hervormers
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Paragraaf 2.3 Amerika vóór Columbus.
Een nieuwe tijd Waar gaat het over?.
H2 ontdekking en verovering
H2 Ontdekking en verovering
Aan het eind van de Middeleeuwen wist men nauwelijks hoe de wereld er uitzag Men had de meest fantastische ideeën over de wezens die voorbij de bekende.
Europese expansie 2.2.
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Kolonialisme en slavernij
Het BEGIN VAN DE EUROPESE EXPANSIE
Kolonisatie en Dekolonisatie
Tijd van pruiken en revoluties,
De late middeleeuwen, 900 – 1600.
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Middeleeuws wereldbeeld
Grote Ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Hoofdstuk 2: Ontdekking en verovering
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
Slavernij in Europese kolonies
Oorzaken Directe oorzaken -Aanleiding Indirecte oorzaken
55 punten te behalen, groepje met meeste punten wint. Score tijdens het nakijken. De quiz bestaat uit 22 vragen. QUIZ HOOFDSTUK 2: ONTDEKKING & VEROVERING.
H5.2 Europeanen ontdekken de wereld
Europa kreeg prachtige producten uit Azië over land en via de Middellandse Zee. Door oorlog werd dit onmogelijk. Bartholomeus Diaz ging voor Portugal.
Tijd van ontdekkers en hervormers 1500 – 1600
Ontdekking en verovering 2.4 Europeanen in Amerika
Koloniale verleden.
Ontdekking en verovering 2.5 Slavernij in Europese kolonies
Ontdekking en verovering 2.2 De Europese expansie begint
Geschiedenis van Suriname
Paragraaf 3 MODERN IMPERIALISME
Paragraaf 5.2 Europeanen ontdekken de wereld Vroegmoderne tijd
Hoofdstuk 2 Ontdekking en verovering
Ontdekkers en Hervormers 1.4 Europeanen in Azië
Ontdekkers en Hervormers 1.4 Europeanen in Azië
Een langzaam veranderd wereldbeeld
Ontdekkers en Hervormers 1.5 Europeanen in Amerika
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
§6.3 Nederland en de wereld
§5.3 De ontdekkingsreizen
Transcript van de presentatie:

Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600

Veranderend wereldbeeld, 1300 - 1600 Agenda: Ontdekkingsreizen: Barentsz als voorbeeld Ontdekkingsreizen  ontstaan ander wereldbeeld Huiswerk nakijken Opdracht betekenis geven aan bronnen

Veranderend wereldbeeld, 1300 - 1600 Geboren Terschelling omstreeks 1550 Eerste expeditie 3 juni 1594 Noordelijke route In 1596 derde poging Willem Barentsz http://www.schooltv.nl/video/nova-zembla-de-reis-naar-nova-zembla/#q=barentsz

Veranderend wereldbeeld, 1300 - 1600 Ander wereldbeeld in Europa door ontdekkingsreizen Continenten zagen er anders uit dan gedacht Kustlijnen beter in kaart gebracht Met name handelsposten (bevoorrading): tot de kust en niet verder Met uitzondering van Amerika  waarom? Gevolgen van ontdekkingsreizen binnen én buiten Europa Christendom werd wereldreligie Wereldeconomie Amerika  koninkrijken weggevaagd Slavenhandel van Afrika naar Amerika kwam op gang

Veranderend wereldbeeld, 1300 - 1600 Nakijken huiswerk vraag 3 t/m 5 pagina 97-98 Vraag 3 Na Cortés’ veroveringen was Mexico een Spaanse kolonie geworden. De Spaanse kolonisten zagen in hem een held, die een mooi graf verdiende. De Mexicanen zagen hem echter heel anders: voor hen was hij de wrede overheerser, die de inheemse cultuur had vernietigd en die dus helemaal geen mooi graf verdiende. Kennelijk waren de Spaanse autoriteiten bang dat de Mexicanen na hun onafhankelijkheid hun held Cortés zouden onteren.

Veranderend wereldbeeld, 1300 - 1600 Vraag 4 A, B en C De Europeanen krijgen beter zicht op hoe de continenten op aarde eruitzien en welke volken daar wonen; met deze volken gaan ze zich vergelijken, zodat ze ook een ander beeld krijgen van de positie van de Europese cultuur ten opzichte van de rest van de wereld: cultureel gevolg. 2. Uitwisselingen van producten: economisch gevolg. 3. Verspreiding van het christendom: religieus gevolg. 4. Grote sterfte onder de indiaanse bevolking in Amerika: demografisch gevolg. 5. Ondergang van koninkrijken van indianen: politiek gevolg. 6. Invoer van Afrikaanse slaven in Amerika: demografisch en economisch gevolg.

Veranderend wereldbeeld, 1300 - 1600 Vraag 5 A Het bestaan van een handelsnetwerk in Azië en Europa en het ontstaan van verbindingen tussen Europa en Amerika over zee. B Voordeel: er was handel mogelijk (via het Mongoolse Rijk); Europeanen werden rijk door handel en de uitvoer van goud en zilver uit de Nieuwe Wereld; Europeanen leerden allerlei nieuwe producten kennen en waarderen. Nadeel: deze contactzones maakten ook de verspreiding van ziekten gemakkelijk. In Europa kreeg men te maken met de pest uit Azië (terwijl de Europeanen weer ziekten overbrachten op de indianen).

Veranderend wereldbeeld, 1300 - 1600 Betekenis geven aan bronnen Opdracht A: Er worden 5 bronnen getoond Geef per bron aan of die past binnen de tijd van ontdekkers en hervormers Geef een toelichting op het antwoord Gebruik het werkblad Je werkt alleen aan deze opdracht We bespreken het gezamenlijk na

Veranderend wereldbeeld, 1300 - 1600 Bron 3 Bron 2 Bron 5

Veranderend wereldbeeld, 1300 - 1600 Betekenis geven aan bronnen Opdracht B: Jullie krijgen een aantal bronnen (ronde 1 afbeeldingen / ronde 2 uitspraken) Elke bron hoort bij één van de kenmerkende aspecten. Geef aan bij welk aspect (leg de bron in het juiste vak) Schrijf erbij hoe je tot deze keuze bent gekomen Je mag samenwerken met de buurman We bespreken het gezamenlijk na

Tijd van ontdekkers en hervormers Renaissance Kenmerkende aspecten Tijd van ontdekkers en hervormers Renaissance Heroriëntatie klassieke oudheid Europese expansie Reformatie