Dienst Studentenzaken - Afdeling Voorlichting WAT IS DE INVLOED VAN VOORLICHTING OP HET STUDIERENDEMENT Cohorten 2004 en 2005 Drs. Wouter Heinen hoofd Studievoorlichting
Doel voorlichting: Juiste student op de juiste plaats Scholieren bewust laten kiezen Scholieren minimaal 1 x op de campus te krijgen voor een voorlichtingsactiviteit, maar liefst bij een verkennende én een verdiepende activiteit (= het modeltraject). Vraag: Werkt het modeltraject nu echt?
Analyse verband Voorlichting en studierendement Alleen Vwo-instroom Alleen de voltijdstudenten die instromen in de bachelor Gekeken naar drie indicatoren: - aantal studiepunten in eerste studiejaar - propedeuse behaald binnen 1 jaar - uitval in het eerste studiejaar: - studenten die switchen van opleiding binnen de RU - studenten die stoppen bij de RU
Definitie voorlichtingsactiviteiten 4-VWO-dagen oriënteren Brochure Studeren in Nijmegen (SIN) oriënteren Voorlichtingsdag verkennen Proefstuderen verdiepen Nijmeegse Tweedaagse verdiepen Laatkiezersdag verdiepen
Resultaten Voorlichtingsactiviteiten: Ooit-SIN-Nooit
Resultaten voorlichtingsactiviteiten: Ooit-Nooit
Resultaten voorlichtingsactiviteiten: Ooit-Nooit
Studiepunten per voorlichtingstraject cohort 2005
Voorlichtingstraject en uitval cohort 2005
Resultaten: Aantal voorlichtingsactiviteiten
Conclusie per voorlichtingsactiviteit 4VWOdag: effect is gering Voorlichtingsdag: grootste effect Proefstudeerdagen/ Nijmeegse Tweedaagse: vooral meerwaarde-effect (in combinatie met Voorlichtingsdag) Laatkiezersdag: ook deze studenten scoren goed in het eerste jaar
Conclusies Er is een verband tussen voorlichting en studieresultaat. Het modeltraject werkt. Verdiepende activiteit werken vooral in combinatie met andere activiteiten. Behoorlijke groep komt niet naar voorlichtingsactiviteit en scoort slecht. Behoorlijke groep leest alleen de brochure en scoort matig. Welke acties kun je hierop ondernemen?