Tussen gisteren en morgen: theologisch denken over hedendaagse ervaringen van gezinnen Annemie Dillen, Faculteit Godgeleerdheid, K.U.Leuven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SCHOOL VOOR GELOOFSVERDIEPING Weten wat je gelooft Welkom
Advertisements

Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Perfectionisme.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
Ouders en Kinderen Centraal
Jezus over het koninkrijk 1. Marcus 1: 14. Nadat Johannes gevangen was genomen, ging Jezus naar Galilea, waar hij Gods goede nieuws verkondigde 15 Dit.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Veranderingen in de zorg
9 Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad
Opvoeden in de puberteit
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Gods leiding in ons leven en De Heilige Geest CSR Delft 6 september 2011 Drs. G.C. Vreugdenhil 1.
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Verbonden.
4 De kracht van de Geest.
SEKS voor het HUWELIJK SAMENWONEN Wat is er op tegen?
Gezonde Relaties
SEKS voor het HUWELIJK SAMENWONEN Wat is er op tegen?
Het patchworkgezin: een nieuwe vorm van gezinsleven
Informatie vaardigheden
Voorstelling 6de leerjaar
Psalm 25.
HEER, U bent mijn lamp en mijn luchter,
HOEZO BIDDEN?.
Efeze Toen nu de zeven dagen nagenoeg om waren, zagen de Joden uit Asia hem (= Paulus) in de tempel, en brachten al het volk in opschudding.
GENADE in huis Kolosse
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
SCHUILEN BIJ GOD.
De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 De bijbel: een (g)oude(n) gids De bijbel: een (g)oude(n) gids Bijbelse.
Godsdienst.
Onhaalbaar? Een gebod om op af te knappen? Een gebod om op af te knappen? Alleen voor kinderen? Alleen voor kinderen? “Gods hand”? “Gods hand”? Risico:
1 Bedrijven zouden geen gegevensbanken mogen aanleggen.
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
Je gedrag verbeteren geeft je geen overwinning in je christenleven…!
“De andere kant van de medaille”
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
We leven vandaag in een gunstige tijd God groot in de liefde Ons leven: gave en roeping van een God groot in de liefde Maria. een zekere gids op onze.
‘Liever een open relatie?’
Verbonden zijn van hart tot hart Prachtig als het er is…
Welkom!. Opvoeding Maarsen, 14 november 2009 Opvoeding Vooraf, voor de jongeren (1/4): Hoe zou je de relatie met elk van je ouders waarderen? Uitstekend.
Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! Efeziërs
WAT EEN GOD! JESAJA 63:7-9; 64:3; 65:1,2.
Uw gemeente & mensen met een beperking
Hartelijk welkom in deze dienst
God Vertrouwen is Jezus kennen
Leven zoals God het bedoelde?!
‘Als u iets kunt doen, heb dan medelijden met ons en help ons
Preek Lucas 18: 1-17 Preek Lucas 18: 1-17 Slide 1
Ik wil jou van harte dienen
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
1. tot sieraad om de leer van God, onze Heiland, in alles tot sieraad te strekken. DE GENADE GODS 11 Want DE GENADE GODS is verschenen, heilbrengend.
Bid mee, help mee en geef!.
Bid mee, help mee en geef!. Zuid-Afrika lijdt… Armoede, gebroken gezinnen en taboes rond aids ontwrichten de samenleving. Zuid-Afrika: veel gebroken gezinnen.
Leven zonder ANGST 1.
Kaarten op tafel.
1Korinthe 7 32 En ik wilde wel, dat gij zonder zorgen waart. Wie niet getrouwd is, wijdt zijn zorgen aan de zaak des Heren, hoe hij de Here zal behagen.
Kinderopwekking 75: Ik geloof
Bouwstenen voor christelijk ethisch denken
Vandaag is het 4e thema van het project aan de beurt. Het gaat over verdriet in huwelijken en gezinnen. Soms gaat het helemaal niet goed in een huwelijk:
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
De God van de Schriften.
Transcript van de presentatie:

Tussen gisteren en morgen: theologisch denken over hedendaagse ervaringen van gezinnen Annemie Dillen, Faculteit Godgeleerdheid, K.U.Leuven

2 Gisteren en morgen n Intergenerationele verhoudingen n ‘Vroeger was alles beter’? Is vandaag het gezin in crisis?

3 Schema crisis

4 n Crisis – en nood aan verandering – verbetering (optimistisch beheersingsstreven en pessimisme over gezin) (deficiëntie) n Verandering, long live families (goed!) (Judith Stacey) n Verandering, neutraal, cf. Beck ‘individualiseringsthese’, ‘pluraliseringsthese’ – gevaar: relativisme n Geen crisis – cf. ‘entdramatisierung’: huwelijk blijft belangrijk, onmacht en beperking staan centraal – gekwetst verlangen (! Deficiëntie)

5 Enkele vragen Aan de hand van een beeld-reflectie Josip Botteri Dini, At the Cross, 2004.

6

7 Verhoudingen tussen a. ideaal en werkelijkheid b. gezin en samenleving Verhouding tussen pluraliteit van gezinsbelevingen & kwetsbaarheid van gezinnen en het ideaalbeeld van gezinnen Is er hoop voor mensen in moeilijke gezinssituaties?

8 Hoop voor mensen in moeilijke situaties: het begrip resilience – veerkracht n “Het vermogen van een mens of een sociaal systeem om zich te ontwikkelen en doorheen grote moeilijkheden te groeien” n Aandacht voor het goede vlees rondom het litteken n Geen deterministische interpretatie van statistische gegevens (bv. ervaring echtscheiding leidt niet altijd tot moeilijkheden om zelf relaties aan te gaan): cijfers handelen over ‘gemiddelde gegevens’. n Geen volledig ‘worden zoals vroeger’, wel een ‘doorgroeien’ n Resilience veronderstelt gedragenheid door anderen, zingeving, eigenwaarde, humor, persoonlijke vaardigheden

9 Resilience en spiritualiteit n Resilience verwijst naar menselijke ervaringen die geloofsthema’s begrijpelijk maken: o.a. verrijzenis n Christelijke gezinsethiek: mensen moeten niet zichzelf redden, niet alles is maakbaar, God is er ook in de diepste ellende

10 Resilience en de ‘crisis’ van het gezin n Veelheid aan gezinsvormen: resilience- denken biedt ‘hoop’ n Overdreven verwachtingen van gezinsleven, o.a. wat betreft de opvoedingstaak: ouders hebben niet alles zelf in de hand, vermijden van krampachtigheid (wél stimuleren van competenties van kinderen) n Opgelet met perfectiedenken, bv. gezinsleven & werkleven – belang van vertrouwen in God n ‘Goed genoeg’ ouderschap

11 Focus op het gezin? n Het gezin in bijbel en traditie

12 Heilige familie, heilig huisje? n Ideaal & werkelijkheid…aan de hand van Max Ernst, La vierge corrigeant l’enfant Jésus devant trois témoins

13

14 Een kind, Jezus, geslagen… n Kinderen zijn geen ‘heiligen’ n Reflectie over het slaan van kinderen in de opvoeding

15 Heilige families? n Opgelet met de idee van het ‘perfecte gezin’ n Maar: geweld en onrecht mag niet getolereerd worden onder het motto ‘niemand is perfect’

16 Christelijke traditie en huiselijk geweld n Op zoek naar een bevrijdende interpretatie van theologisch-ethische concepten, zoals vergeving, eer uw vader en uw moeder, zelfopoffering, …

17 Verantwoordelijkheid als rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid n Niet enkel liefde, ook rechtvaardigheid n Rechtvaardigheid: voorzien in ontwikkelingskansen voor de ander, stimuleren van gelijkwaardigheid n Gelijkwaardigheid verwijst ook naar de dubbele roeping van mannen en vrouwen n Gelijkwaardigheid in ouder-kindrelaties (participatie & democratische opvoeding)

18 Gezin en samenleving n Getuigen – toezien? n Privacy is belangrijk, maar niet onaantastbaar n Culturele opvattingen (waarde van kinderen als subjecten) n Sociale niveau: verbondenheid tussen mensen is belangrijk – gezinnen zijn geen eilanden n Sociale ondersteuning van gezinnen

19 Het gezin: adieu en/of à-Dieu? n ‘Het’ gezin: adieu: veelheid aan belevingswijzen ernstig nemen: ‘gezinnen’ – maar ook verantwoordelijkheid centraal stellen (à-Dieu): niet alles kan en mag… n À-Dieu: niet één bepaalde gezinsvorm sacraliseren – ruimte laten voor sporen naar God n Géén adieu tegen gezinnen: gezin blijft heel belangrijke waarde n Blijven hoop vinden in en geven aan gezinnen, op basis van het geloof in God, het zich richten à-Dieu