Paragraaf 3.4 Historisch Overzicht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Duitsland in het interbellum
Advertisements

Maatregelen Verbod op lichamelijk geweld tegen Joden.
1.3 democratie maakt plaats voor fascisme
Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Nazificatie van de samenleving.
Gelijkheid voor iedereen
De eeuw van de Holocaust
Paragraaf 2: Economische crisis
Hitler aan de macht Paragraaf 2.
Hoofdstuk 3.
Historische context Duitsland 3
Wereldoorlogen Twee wereldoorlogen en het ontstaan van de totalitaire regimes Les 38 – Het Interbellum.
Het socialisme Paragraaf 7..
Paragraaf 2.3 Arbeidersparadijs.
Paragraaf 7: Ieder voor zich
Nederland tijdens de bezetting
Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
De opkomst van het christendom
Par. 3.3 Jodenvervolging.
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 40 – Terreur en Rassenpolitiek.
Nazi Duitsland 3.4, Führer aan de macht Jippie.
Historisch overzicht hoofdstuk 4 WO II
Hitler komt aan de macht
Historisch overzicht Nederland
Agressieve politiek van Hitler.
Geschiedenis Module 7 H3 par 1 t/m 4.
Polenaktion In oktober 1938 sturen de Duitsers Poolse Joden uit Duitsland. De Polen willen er slechts 3000 opnemen. Er blijven Joden in niemandsland.
Historisch Overzicht hoofdstuk 4
Paragraaf 1.2 Bestuur en cultuur.
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1.
Opkomst van het nationaal-socialisme
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hitler aan de macht.
Nazi Propaganda.
Kristallnacht 1938.
Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
§5.4 Het einde van de koude oorlog
Paragraaf 2: Economische crisis
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Herinneringskamp Westerbork
PARAGRAAF 3.4 HISTORISCH OVERZICHT Nazi Duitsland.
Tijd van wereldoorlogen,
De Holocaust.
Hoe Duitsland Europa probeerde over te nemen
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1. Agressieve politiek van Hitler Hitler aan de macht in 1933 Er was veel armoede dus; Hitler beloofde een einde te maken aan het.
Democratie maakt plaats voor fascisme Hoofdstuk 1.
Hoofdstuk 2: Tussen twee wereldoorlogen
Duitsland werd na WO-I…
SPECIAL EDITION: DE TWEEDE WERELDOORLOG Speciale editie: de Tweede Wereldoorlog.
1935: Rassenwetten van Neurenberg
Duitsland Hoofdstuk 5 Het Derde Rijk I
9§3 Totalitaire ideeën in de praktijk II Fascisme
De Twee wereldoorlogen Tijd voor de oorlogen Vijf grote landen uit Europa hebben veel macht over de wereld: Engeland Frankrijk Rusland Duitsland.
Het interbellum Duitsland: van democratie naar dictatuur
Blok 2 Tweede Wereldoorlog
Context 2: Duitsland Les 6 – Nazi’s aan de macht.
De Tweede wereldoorlog Deel III
Het interbellum De opkomst van Adolf Hitler
Blok 3 Samenvatting controle
Thema 10 Europa.
HOOFDSTUK 4 DE TWEEDE WERELDOORLOG
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 1 – Terreur en Rassenpolitiek.
Wereldoorlogen en staat en natie
Wereldoorlogen Kenmerk 38 het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme Les 2 – Nazificatie.
§2.3 Duitsland van democratie naar dictatuur
§3.4 De crisistijd In deze presentatie leer je over:
§4.3 De Holocaust In deze presentatie leer je over: Racistische ideeën
Thema 10 Blok 2: Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog en verder
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 3.4 Historisch Overzicht Nazi Duitsland Paragraaf 3.4 Historisch Overzicht

Totalitaire staat: Totalitaire staat: De staat bepaald alles. De staat beheerst het leven van de mensen. Gelijkschakeling: alle mensen moeten hetzelfde zijn: goed nationaalsocialistisch. 1 partij met 1 leider: Führerprincipe Indoctrinatie: De bevolking moet alleen de ideeën van de leider overnemen; hersenspoelen, zonder dat de bevolking dat door heeft.

Totalitaire staat: Opvoeding, kunst, wetenschap, sport, godsdienst en pers worden gecontroleerd door de staat. Alles moet het Nationaal-socialisme uitstralen. Voor de jongeren: Hitlerjugend en de Bund Deutscher Mädel.

Dagelijkse leven in nazi-Duitsland: Werkloosheid werd grotendeels opgelost. Meeste geld werd in leger gestopt. Joden kregen de schuld als het slecht ging.

Gestapo Geheime Staatspolitie Tegenstanders opsporen en oppakken Veel mensen klikten bij de Gestapo. Veel onschuldige mensen moesten naar concentratiekampen.

Nationaalsocialistisch denken: School: Biologie en geschiedenis werden gebruikt om de nazi-ideeën te verspreiden. Vrouwen werden ontslagen om moeder te worden. Na 4 kinderen kreeg je een medaille. Iedereen kon leningen krijgen om een gezin te starten.

Mannen moesten hard werken voor hun vaderland: In fabrieken of als soldaat. Voor de arbeiders was er de organisatie: Kraft Durch Freude. (Kracht door vreugde) De KDF erzorgde voor arbeiders betaalbare vrijetijdsbestedingen, zoals concerten, dagtochtjes en vakanties. Je kon ook sparen voor een auto.

Iedereen werd gecontroleerd: Wilde je bijvoorbeeld advocaat of journalist zijn dan moest je lid worden van de NSDAP. ( ook universiteiten) Mensen die anders dachten of niet luisterden, werden opgepakt en naar concentratiekampen gestuurd.

1935 discriminatie 1933: joodse boeken werden verbrand. 1935: Neurenberger rassenwetten: 1. Huwelijken tussen Joden en Duitse burgers waren verboden 2. Seksuele relaties tussen beiden was verboden 3. Joden mochten geen vrouwelijke Duitsers in dienst hebben

Neurenberg wetten Joden raakten burgerrecht kwijt. Tot 1938: pesterijen. Hitler hoopte dat de meeste joden zouden vertrekken. 1938: Kristallnacht: Joodse winkels en gebouwen werden geplunderd en in brand gestoken Mensen werden mishandeld of vermoord. Vanaf dat moment: meer antisemitisme Vluchten was moeilijk. Andere landen lieten geen vluchtelingen binnen.

einde