Communicatieproblemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De psychologie van communicatie
Advertisements

Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Totale communicatie om je kind te bereiken
Communicatieproces .
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
De eerste presentatie voor Nederlands
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Interculturele Communicatie
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Communiceren met Marloes
Interculturele communicatie
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Communicatie en relatie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
voor familie en vrienden van
Interculturele communicatie
Een gesprek is meer dan praten alleen!
Communicatie is de basis
VP15 Begeleidingskunde Bert Buter December 2015 Hoofdstuk 8.
Communicatie & Relatie
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
CRM vanuit het incidenten perspectief
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Luisteren en begrijpen
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Hand-Out.
Communicatie 5e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
H1 Media en communicatie
Wat is maatschappijleer?
Vaardigheden Interviewen
AGRESSIE Les 3.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie.
Basics over communicatie
Training communicatie
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Factoren die het communicatie proces beïnvloeden
Leidinggeven Communicatie.
Gesprekstechnieken Les 1.
Communicatie 7e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Omgaan met verschillen
Interculturele communicatie
Les 5: Verbale communicatie
Communicatie 5e les.
Les 6: non-verbale communicatie
Sociale Vaardigheden.
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Communicatieproblemen Thema 3 Communicatie Communicatieproblemen

Problemen in de communicatie Wanneer de zender de boodschap niet goed kan overdragen en/of de ontvanger de boodschap niet begrijpt zoals de zender hem bedoeld heeft. Interpreteren / selectief-actief luisteren / controleren van de vraag.

Problemen die effectieve communicatie in de weg staan. Verschil in achtergrond en gewoonten, Vertalen van de boodschap, Beperking van onze zintuigen en/of spraakorgaan, Begrijpen van de boodschap, Ruis.

Problemen door verschil in achtergrond en gewoonten. Referentiekader Normen en waarden De onderwerpen waar je over praat, andere interesses, manier van praten, soort werk, cultuur etc.

Vertalen van de boodschap. De zender gebruikt woorden waarvan de ontvanger de betekenis niet kent. De zender gebruikt heel persoonlijke woorden. (subjectieve communicatie) De intonatie van de zender zorgt voor de onduidelijkheid. (interpreteren)

Beperking van onze zintuigen en/of spraakorgaan. Gebruik van de zintuigen. Beperkingen van de zintuigen.

Begrijpen van de boodschap. Interpreteren van de boodschap. De ontvanger geeft een andere (emotionele) betekenis aan de woorden van de zender. De ontvanger geeft een eigen invulling aan de woorden van de zender.

Ruis (Tijdens de communicatie) Externe ruis: zaken die van buitenaf de communicatie verstoren. * telefoon, door elkaar praten, lawaai op de achtergrond etc. Interne ruis: alle vormen van ruis die met de zender of ontvanger zelf te maken hebben. * hoofdpijn, slecht geslapen etc.

Communicatieschema Ruis: Ruis: Ruis: Storing van Storing van Storing van binnenuit. buitenaf. binnenuit. Zender Boodschap Ontvanger