Eric Postma NWO Cognitie publieksdag “De Toekomst van het Leren”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vincent Poté Nelis Vandermeiren Simen Akkermans Kevin De Neef
Advertisements

Interactum Lectoraat Kantelende kennis
TOEKOMST VOOR HET BREIN
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
Reflecties...
Verbinden met energie Sporen naar de toekomst met GPX op basis van ICT en energie.
Moederbord en blu-ray.
How to build a robot Sander van Dijk Kunstmatige Intelligentie
FESTO MecLab Werkplekbespreking MecLab stations van FESTO Didactic.
DIY low-cost lasercutter
Voor die jongeren die denken alles te weten…
Handenbindertjes.
Reflecties van de waarheid
Ja, zeker vandaag!.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
De Natuurwinkel Kernwaarden Imago Doelgroep
Door belonen, negeren en corrigeren.
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw Hoofdstuk 5: Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw.
Verbonden met …. Gebonden door ...
Loslaten samenstelling : RD.
Wachten op God Wat heeft Hij met mij voor? Wanneer grijpt Hij in?
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Moederbord en blu-ray.
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
Lego Mindstorm.
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Ieder zijn leerstijl Voor we over leerstijl spreken moeten we duidelijk weten wat leren is. ‘Leren is het verwerven van nieuwe competenties’. Dit leren.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
AI Kaleidoscoop Werkcollege 1: AI Overzicht Radu Serban
Iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
© Justin Ringeling & Daniël van der Wansem
ICT in het onderwijs Inspiratie dag ICT in het
Hoe leidt God ons? Vragen daarbij: leidt God ons? willen we dat wel?
Programmeren Spreekbeurt Joris.
Samenvatting.
Later als ik groot (oud) ben
REFLECTEREN Wat is dat?.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Arbeidsintensief/kapitaalintensief
IK ZIE, IK ZIE, WAT JIJ NIET ZIET
Wat is waarnemen? Met waarnemen bedoelen we: Hoe kom je te weten wat er om je heen gebeurt.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
‘Door een geheimenis omsloten’ 2e avond, 31 januari 2013 De wereld volgens Rupert Sheldrake: waar zit je met je gedachten?
Primaire en secundaire immuunreactie 1 Bij het eerste contact tussen het waterpokkenvirus en B-cellen worden geheugen B-cellen en plasmacellen.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Context in “gewone” waarneming Context helpt ons zaken snel te herkennen in allerlei alledaagse situaties Wat ziet u bijvoorbeeld.
Opbouw Rescue Robot behorende bij Lego Mindstorms 9797 Hoofdstuk 1. Basis 2. Ultrasone sensor 3. Lichtsensoren 4. Blikjesvanger 5. Draadhouder 6. Motoren.
Schoolpoortwerking Vrienden van het Huizeke ism BPA OCB Sint Jorisschool Brussel.
Internet of Things (IoT)
Psychologie van het leren
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Made by: Virtual reality De wereld om je heen Made by:
Freinetschool Het Reuzenhuis Klas 5 & 6
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Parallelle balken GEVORDERDE EV3 PROGRAMMEERLES door Droids Robotics
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Games.
Accu Functie: Starten motor Stroom opslag
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Mechatronica Hoe beweegt een robot.
MAW §1.3.
Duurzaam ondernemen.
Dementie Nabij zijn.
Informatica - Robotica
EINDE VAN DE SURVIVALWEEK!
Transcript van de presentatie:

Eric Postma NWO Cognitie publieksdag “De Toekomst van het Leren”

Overzicht De eenvoudige robot(s) De lerende robot De mnemobot De bewuste robot De toekomstige robot

Kapitein Mnemo Kapitein Mnemo is een denkbeeldige robot met een evoluerend geheugen

De eenvoudige robot

sensors Motors sensors Motors

Vliegen vangen

Heel veel eenvoudige robots…

De passief lerende robot 1.De sterkte van de verbindingen in het brein van Kapitein Mnemo veranderen door het zien van voorbeelden 2.Hierdoor leert hij (bijvoorbeeld schilderijen) te herkennen

De kunstrobot van GoghSchuffenecker

De actief lerende robot 1.De sterkte van de verbindingen in het brein van Kapitein Mnemo veranderen door ervaring 2.Hierdoor verandert zijn gedrag 3.Waardoor hij nieuwe dingen ervaart…

Kapitein Mnemo leert door terugkoppeling

De brein-computer interface

Leren zien…

Leren door terugkoppeling

De mnemobot “gelijk” interne terugkoppeling

De bewuste robot interne terugkoppelingen

De toekomstige robot Waar gaat het heen met kapitein Mnemo?