het beoordelen, selecteren en verwerken van digitale informatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwijs in informatievaardigheden: do’s en don’ts
Advertisements

Het formuleren van hoofd- en deelvragen
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Workshop Informatievaardigheden
Eindwerk zesde jaar.
Zoeken met behulp van life events Joyce Karreman 9 februari 2010.
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
VMBO osb in de onderbouw loopbaan oriëntatie in de bovenbouw
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
LITERATUUR ONDERZOEK.
Bronnen Merle Wissink.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Webkwesties webquest.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Welkom bij de introductie INFORMATIEVAARDIGHEDEN Mediatheek PTH Zoeken, verwerken en beoordelen van relevante informatie
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Al doende leren training docenten
Academische vaardigheden - C1.5
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
NLT modules en excellentiebevordering
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Self-directed learning in het beroepsonderwijs Dr. Saskia Brand-Gruwel.
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Een werkstuk maken.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden Corrie van Zeist en Marco van Veller September 2008.
Informatievaardigheden Corrie van Zeist September 2007.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Werkstukken en rapporten
Workshop Informatievaardigheden
Onderzoeksplan.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Onderzoeksvaardigheden
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
Wat is een webquest?.
Bronnen en onderzoeksvragen
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Betrouwbaarheid van informatiebronnen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Het maken van een PWS.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

het beoordelen, selecteren en verwerken van digitale informatie Googlificatie van het onderwijs: het beoordelen, selecteren en verwerken van digitale informatie Saskia Brand-Gruwel

Deze sessie Lezing: Wat is een informatieprobleem? Wat maakt het zoeken en vinden van informatie op het internet moeilijk? Hoe verloopt het proces van informatie problemen oplossen? Hoe kan onderwijs in informatievaardigheden worden vormgegeven?

Informatievaardigheden Vaardigheden, kennis en attitudes om informatiebehoeften te herkennen; bronnen te kunnen indentificeren; relevante informatie uit de bronnen te verwerken en te organiseren; gevonden informatie samen te brengen in een product; zelf kennis te construeren. (Brand-Gruwel & Stadtler in press; Brand-Gruwel & Gerjets, 2008; Brand-Gruwel, Wopereis, & Vermetten, 2005).

Onderzoek informatievaardigheden Gericht op hoe het proces verloopt. Gericht op instructieprincipes en het ontwikkelen van onderwijs.

Proces: informatievaardigheden

Proces: informatievaardigheden

Selecteer en verwerk info. Verduidelijk de opdracht Stel taakeisen vast Baken onderwerp af Stel vragen op Oriënteer op het onderwerp Zoek informatie Bepaal de zoekstrategie Evalueer de zoekresultaten Voer de strategie uit Presenteer Oriënteer op de opdracht Plan productontwikkeling Werk het product uit Reviseer het product Reguleer proces Evalueer proces en product Reguleer en evalueer Scan sites Bestudeer gekozen sites Bewaar relevante informatie Selecteer en verwerk info. Beoordeel sites / informatie 5 4 3 2 1 Gebaseerd op: Brand-Gruwel, Wopereis, & Vermetten 2005 De Stappen

Vragen opstellen Feitvragen Open vragen Stel taakeisen vast Baken onderwerp af Stel vragen op Oriënteer op het onderwerp Verduidelijk de opdracht 1 Feitvragen In welk jaar kwam Hitler aan de macht? Welk land heeft Columbus ontdekt? Open vragen Waar is x een onderdeel van…? Welke maatregelen vereist het om…? Welke gevolgen heeft…?

Vragen opstellen Stel taakeisen vast Baken onderwerp af Stel vragen op Oriënteer op het onderwerp Verduidelijk de opdracht 1 Hoeveel mensen zijn er met de Mexicaanse griep tot dusver opgenomen in een ziekenhuis? Hoe betrouwbaar is het menselijk geheugen in rechtszaken?

Bepalen zoekstrategie Bepaal de zoekstrategie Zoek informatie 2 Voer de strategie uit Evalueer zoekresultaten De sneeuwgrens van de Kilimanjaro verschuift. Biedt het verdrag van Kyoto hiervoor een oplossing?

Bepalen zoekstrategie Bepaal de zoekstrategie Zoek informatie 2 Voer de strategie uit Evalueer zoekresultaten Data-driven versus goal-driven Hanteren zoekmachine Gebruik portal voorbeeld Intypen URL voorbeeld Gebruiken database

Zoektermen formuleren informatie Bepaal de zoekstrategie Evalueer zoekresultaten Voer de strategie uit 2 Formuleren vanuit taakbeschrijving Maken mindmap (associatief) Aquabrowser voorbeeld Synoniemen Combineren

Beoordelen van informatie Beoordeel sites / informatie Selecteer en verwerk informatie 3 Bestudeer gekozen sites Bewaar relevante informatie Aansluiting taak Auteur Doel Primair / secundair Structuur Hoeveelheid info

Beoordelen van informatie en sites Bestudeer gekozen sites Bewaar relevante informatie Beoordeel sites / informatie Selecteer en verwerk informatie 3 Aansluiting probleem Reputatie (organisatie achter de site) Auteur Actualiteit Soort site voorbeeld Informatief, Internetforums, Weblogs, Videosites etc.. Primair / Secundair Taalgebruik Lay-out

Uitwerken van een schrijfproduct Oriënteer op de opdracht Presenteer informatie Plan productontwikkeling 4 Werk het product uit Reviseer het product INHOUD OPBOUW Onderwerp omschrijven en inkaderen Hoofdstuk 1: Inleiding Hoofdvraag beschrijven Deelvragen beschrijven Antwoord op deelvraag 1 Hoofdstuk 2: (Inhoudelijke titel) Antwoord op deelvraag 2 Hoofdstuk 3: (Inhoudelijke titel) Antwoord op deelvraag 3 Hoofdstuk 4: (Inhoudelijke titel) Antwoord op deelvraag ….. Hoofdstuk 5: (Inhoudelijke titel) Terugkoppelen deelvragen naar hoofdvraag Hoofdstuk 6: Conclusie Bronvermelding Bronnen

Reguleren en Evalueren Reguleer en evalueer Reguleer proces 5 Evalueer proces en product Was mijn oriëntatie op het onderwerp voldoende? Waren mijn vragen voldoende gespecificeerd? Was mijn zoekstrategie adequaat? Was ik in staat goede zoektermen te formuleren? Vond ik betrouwbare en bruikbare sites en informatie? Heb ik voldoende aandacht besteed aan het beoordelen van de informatie? Heb ik de gevonden informatie goed geordend? Heb ik de essentiële informatie grondig bestudeerd? ……

Onderwijs: informatievaardigheden Onderzoek naar effect van 15 lessen informatievaardigheden geïntegreerd in geschiedenis curriculum op de wijze waarop leerlingen websites en informatie beoordelen en op hun vakinhoudelijke kennis.

Geïntegreerde lessen Doel: Taken: Leren kritische om te gaan met informatie op het WWW Taken: Rollenspel: Vrede van Versailles Stripverhaal teken over de opkomst van Hitler Kwartetspel spelen en de gebeurtenissen in chronologische volgorde zetten

Onderwijs: Procesworksheets Adres Beoordeling Gebruiken ja of nee? Voorbeeld: http://members.lycos.nl/ oorlogstijd/index.html Dit is een privésite (adres) van iemand meisje van 18 jaar) die zo wat informatie erop heeft gezet. Weinig tekst, losse zinnetjes. Geen bronnen vermeld. Lijkt niet zo betrouwbaar. Site. Auteur is geen autoriteit is op dit gebied. Nee

Onderwijs: Reader

Onderwijs: Werkvorm

Effecten RTL 4 nieuws

Onderzoeksresultaten Leerlingen gingen inderdaad kritischer om met informatie op Internet Meer gebruik criteria: Auteur Organisatie achter de site Type site …. Leerlingen deden het op het geschiedenisproefwerk net iets beter

Belang van onderwijs in informatievaardigheden Integreren Aanbieden van hele taken Aanbieden procesinformatie: stappen Aanbieden ondersteunende informatie Beoordeling van de vaardigheid Hanteren passende werkvormen

Contact: saskia.brand-gruwel@ou.nl