Timing Aanlevering informatie Potentiële problemen Sjabloon Contactinformatie
BUE 2014 infosessie
FASE 1: inschrijving organisaties FASE 2: deelnemersgegevens verzamelen FASE 3: afname van de bevraging FASE 4: rapportering
FASE 2: deadline aanleveren bevragingslijnen aan CM gegevens van feedbackgevers en leidinggevenden gebruik sjabloon dat CM bezorgt verbeter gekende gegevens lay-out niet wijzigen (bv. geen extra tabbladen) Specifieke maatwerkvraag ? vragenlijst bezorgd aan CM tegen 3-10 anders kan timing standaard BUE niet gevolgd worden
FASE 3: start bevraging uitnodiging naar feedbackgevers uitnodiging voor zelfevaluatie aan leidinggevenden
responsoverzicht naar BUE begeleiders tweede responsoverzicht voor afsluiten herinnering (niet geantwoord) naar feedbackgevers gedeeltelijk geantwoord volgt enkele dagen later motivati naar feedbackgevers <5 respons
einde bevraging verwerking resultaten FASE 4: Uiterlijk bezorging standaardrapporten Maatwerk: 29/01 (of volgens afspraak) bericht aan LG indien onvoldoende feedback wel mogelijk: zelfevaluatie
BUE 2014 infosessie
gebruik meegestuurd Excelsjabloon Verbetert datakwaliteit Snellere verwerking Minder fouten Tijd- en kostenbesparend Sjabloon bevragingslijnen informatie-voor-deelnemende-entiteiten Bestandsnaam in volgend formaat: BUE_2014_Bevragingslijnen_AFKORTINGNAAM.xls
deelgenomen in 2013 ? CM bezorgt data van vorige BUE 1.controleer data 2.verbeter waar nodig 3.medewerkers toevoegen en/of verwijderen 4.verstuur naar CM niet deelgenomen in 2013 ? 1.start met blanco sjabloon 2.voer alle gegevens in 3.verstuur naar CM
BUE 2014 infosessie
Vaak voorkomende fouten data aangeleverd in ander bestand dan het invulsjabloon onjuiste gegevens ongeldige adressen foute tekens in het adres “,” in plaats van “.” ontbrekende kolommen te veel kolommen verkeerde waarden in kolommen extra werkbladen toegevoegd (bv. per deelentiteit) postadres i.p.v. mailadres bij entiteiten die enkel online deelnemen
Vaak voorkomende fouten onvolledige gegevens leidinggevenden zonder feedbackgevers of omgekeerd feedbackgevers worden toegevoegd om voldoende respondenten te bekomen voor een leidinggevende … ZONDER hier vooraf over geïnformeerd te zijn verouderde gegevens personen op pensioen ontslag andere entiteit en/of leidinggevende … Leidinggevende als feedbackgever van zichzelf Opmerking: langdurige afwezige medewerkers (ziek of zwangerschapsverlof ) : best verwijderen of thuismail gebruiken
Onvoldoende feedbackgevers minstens 5 potentiële feedbackgevers voor deelname anonimiteit van individuele deelnemers garanderen motivati naar feedbackgevers <5 respons feedbackgevers stimuleren minimum aantal bereiken Uitzonderingsmogelijkheid rapport mogelijk voor kleine teams waar toch 4 respondenten input leverden succesratio is beperkt BUE begeleider wordt ingeschakeld
BUE 2014 infosessie
Enkele tips Tijdig beginnen Als onduidelijkheden of vragen: neem op voorhand contact Correctiemogelijkheden zijn beperkt Deadline
Enkele tips gebruik actuele gegevens laat valideren als mogelijk gebruik de juiste werkbladen : feedbackgevers en leidinggevenden kies de juiste vragenlijst enkel voor leidinggevenden 1 = Middenkader 2 = Lager kader 3 = Operationeel leidinggevenden
Enkele tips controleer gegevens leidinggevenden naam en voornaam dezelfde schrijfwijze in beide werkbladen koppeling met feedbackgevers naam en voornaam in de correcte volgorde vermeld chef van de leidinggevenden (want ontvangt rapport in cc)
werkblad “Instructies” Bottom-up Evaluatie Geachte heer, Geachte mevrouw, Uw organisatie neemt deel aan de Bottom-up Evaluatie bevraging. Het Agentschap voor Overheidspersoneel organiseert deze bevraging in samenwerking met de externe firma CheckMarket. Daarbij staat CheckMarket in voor de technische ondersteuning van de bevraging: het versturen en verwerken van de elektronische en postale bevragingen. Aan u als contactpersoon van een deelnemende organisatie vragen wij om via dit Excel-document de gegevens van de te bevragen personen aan te leveren. Om deze datastroom vlot te laten verlopen, is het belangrijk dat de gegevens correct en uniform zijn. Hiertoe werd dit sjabloon uitgewerkt, waarin u de tabbladen vindt met de correcte opbouw voor de contactinformatie van de leidinggevenden en de feedbackgevers van uw organisatie. Let op! - Zorg dat u de juiste, actuele en volledige bevragingslijnen aanlevert voor zowel de leidinggevenden als de feedbackgevers. - Zorg ervoor dat u de juiste contactinformatie op de juiste plaats vermeldt: leidinggevenden bij het tabblad '1. Leidinggevenden'en medewerkers bij het tabblad '2. Feedbackgevers'. - Geef op het tabblad van de leidinggevenden aan welke vragenlijst dient te worden voorzien. U heeft de keuze uit een vragenlijst voor middenkader (1), lager kader (2) en operationeel leidinggevende (3). Geef ook voor elke leidinggevende aan wie zijn/haar chef is. - Geef op het tabblad van de feedbackgevers aan over welke leidinggevende (enkel naam en voornaam) het gaat. - Hou er rekening mee dat er minstens 5 feedbackgevers per leidinggevende dienen te zijn om de anonimiteit van de bevraging te waarborgen. Er wordt pas een rapport opgemaakt vanaf 5 respondenten. Het is van het grootste belang dat alle gegevens correct zijn. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt volledig bij de deelnemende organisatie. De gegevens van de te bevragen personen kunnen tot en met 27 oktober 2014 bezorgd worden aan CheckMarket via Dit is de deadline om aan de bevraging te kunnen deelnemen! Hierna worden geen nieuwe gegevens meer verwerkt. Als u praktische of inhoudelijke vragen heeft, kunt u terecht bij het Agentschap voor Overheidspersoneel via of telefonisch via 02/ Voor technische vragen neemt u best contact op met CheckMarket via of telefoon: of 014/
werkblad “1. Leidinggevenden” Leidinggevenden en hun chef adres voornaam achternaam Soort vragenlijst 1 = Middenkader 2 = Lager kader 3 = Operationeel leidinggevenden
werkblad “2. Feedbackgevers” Feedbackgevers adres voornaam achternaam postadres enkel als papieren bevraging Leidinggevende voornaam naam
BUE 2014 infosessie
Inhoudelijk AgO 02/ Technisch CheckMarket 014/ Neem bij twijfel contact op met AgO