Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Commercialisatie Fietsen
4 P´s en 3 R-en MK01.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Facility management en inkoop
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
STRATEGIE STRUCTUUR CULTUUR LEIDINGGEVEN EERSTE TEKST VAN BLOK 4:
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Cito oefen examen.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
Fase 1 Ken de (detail)handel
College 2 Marketingomgeving
Hoofdstuk 2.
Midden in de wereld:.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Doelgroep en marktsegmentatie
Rabobank …… en AOC-plaatsnaam
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Detailhandelsmarketing
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Rabobank ….. en AOC-plaatsnaam
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Dienstenmarketing Week 4.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Marketingstrategie.
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Midden in de wereld:.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Les 5: Het marketingplan
Les: H.3 Het marketingplan
Welkom Havo/vwo 3..
Dit is onze bedrijfsnaam
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Marketing Week 7 les 2 Extra: Omzetberekening ‘Kledingwinkel’
AFDELING 2 marketingbeleid.
Werken in een arbeidsorganisatie
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Customer service & Relatiemanagement
1BK Hoofdstuk 3 | Arm en rijk
Transcript van de presentatie:

Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?

Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”

Te leren stof MMS 1 Hoofdstuk 1 en 2 (pagina 27 t/m 56): De 7 fasen van het economisch leven Definities van de begrippen marketing, MVO en USP De 4 aandachtspunten bij marketing De 5 marketinginstrumenten (de 5 P’s) Het verschil tussen goederen en diensten De 8 kenmerken van dienstenmarketing De markt, marktgebied, marktgrootte en marktaandeel De concrete / abstracte markt Het marketingnetwerk (verkoop- en inkoopmarkt, publieksgroepen en omgevingsfactoren)

De markt Marktgebied Het geografische gebied waar de potentiële afnemers zitten en waarop de onderneming haar marketing activiteiten richt Marktgrootte De hoeveelheid omzet die te behalen is binnen een marktgebied Marktaandeel Het gedeelte van de totale markt dat bij een aanbieder koopt

De markt De concrete markt Een plek waar vraag en aanbod bij elkaar komt Online verkoop valt ook onder de concrete markt De abstracte markt Is een verzameling van alle concrete markten De reismarkt De huizenmarkt Het lijkt op de termen reisbranche of huizenbranche, maar het gebruik van het woord markt is vanwege het vraag en aanbod

Het marketingnetwerk

De verkoop- en inkoopmarkt

De afnemers De gasten / klanten van een organisatie of een concurrent van de organisatie De organisatie De organisatie van waaruit wij het marketingnetwerk bekijken De concurrentie De concurrenten van de organisatie De toeleverende bedrijven De leveranciers van de organisatie

De publieksgroepen

De kapitaalverschaffers Banken en investeerders kunnen eisen stellen aan de organisatie De overheden Denk bijvoorbeeld aan gemeenten waar een vergunning moet worden geregeld De media Kunnen positieve en negatieve publiciteit opleveren De specifieke publieksgroepen Bijvoorbeeld milieuorganisaties, vakbonden en winkeliersverenigingen

De omgevingsfactoren

Het weer Zon, regen, sneeuw De bevolkingssamenstelling Rijke inwoners, hoge criminaliteit, oudere bewoners De economie Economische crisis, hogere brandstofprijzen, hogere BTW De technologische ontwikkelingen Het internet, smartphones, OV-chipkaart Let op! Dit zijn geen dubbele pijlen (de organisatie heeft hier géén invloed op)

Opdracht

Aanvullen “Test je kennis”

Vragen

Vraag 1 A B CD E F

Vul het onderstaande marketingnetwerk in a.Toeleverende bedrijven b.De organisatie c.Klanten / gasten d.Concurrentie e.Publieksgroepen f.Omgevingsfactoren

Vraag 2 Noem de 5 marketinginstrumenten 1.Product 2.Prijs 3.Plaats 4.Promotie 5.Personeel

Vraag 3 Beschrijf het verschil tussen goederen en diensten Antwoord

Vraag 4 Wat is het verschil tussen de abstracte en de concrete markt? Antwoord

Vraag 5 Wat is marktgrootte? De hoeveelheid omzet die te behalen is binnen een marktgebied

Vraag 6 Noem drie voorbeelden van publieksgroepen 1.De kapitaalverschaffers (banken / investeerders 2.De overheden (de gemeente) 3.De media (radio, tv, internet) 4.De specifieke publieksgroepen (milieuorganisaties, vakbonden, winkeliersverenigingen)