Modeleren met Grafen: Modeleren met Grafen: Van A naar B tijdens leswisseling Bart en Jesse TSG 5A 2014
Hoofdvraag: Hoofdvraag: Lopen klassen op TSG Zwolle tussen leswisselingen van A naar B in groepen of gaan ze ieder hun eigen weg? Hypothese: Klassen lopen in het algemeen van A naar B in groepen, dit met bijkomende complicaties.
Deelvragen Wat zijn de drukke punten in de schoolgebouwen? Waar, hoe en waarom hebben wij bepaalde metingen gedaan? Hoe zit het met leerlingenverdeling over de verschillende routes? Geven leerlingen voorkeur aan de lange of de korte route? Wat zijn de looptijden van de routes tijdens de les?
Wat zijn de drukke punten in de schoolgebouwen? Gebieden met veel leerlingen
Waar, hoe en waarom hebben wij bepaalde metingen gedaan? Waar? Hoe? Waarom?
Hoe zit het met leerlingenverdeling over de verschillende routes?
Geven leerlingen voorkeur aan de lange of de korte route? 1M2 maandag1M2 donderdag2MH1 dinsdag2MH1 woensdag Route 1= 100% leerlingen
Wat gebeurd er nou precies?
Hoe zit het met het de tijden van het lopen tijdens de les? Drukke punten zijn er dan niet!
Conclusie Klassen lopen in een groep van het ene lokaal naar het ander. Doordat de klas als 1 groep loopt, maken ze de duur van de route voor zichzelf langer. Dit komt omdat: 1. De groepen aansluiten op routes waar veel mensen lopen, dit heeft als gevolg filewerking. 2. Leerlingen in een groep lopen trager dan alleen. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat wanneer men dan te laat komt, men immers met zijn allen te laat komt, dus is er geen reden om te haasten. 3. Leerlingen kletsen in groepen meer en letten daardoor wellicht minder op de tijd.
Foutenanalyse Geen duplometingen Ander tempo
Vervolgonderzoek Interviewen leerlingen Filewerking nader onderzoeken
Dankwoord en bronnen Tim en Guus uit 5a1