Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Presentatie Laaggeletterdheid
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Groep 7&8 INFORMATIEMIDDAG Maandag 24 september 2012.
Continurooster op de Pionier? Laat je goed informeren!! 25 en 27 februari.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Welkom.
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Sociale media op school
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Lezen op de LEA strategisch netwerken in leesbevordering Adriaan Langendonk Landelijk Projectleider Stichting Lezen/SIOB 20 januari 2011.
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
Visie: rapport en portfolio
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Groepsouderavond 10 september. Agenda uurkoffie en thee uurWelkom door directeur Korte inleiding uurBezoek in de klas van uw kind
Structureel Coöperatief Leren
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Info-avond groepen 6.
Kinderbibliotheek Oosterwei Gouda
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Studiereis Finland. Dagblad Trouw, onderwijssysteem.
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Een prachtige kans voor uw kinderen
Werken met deze powerpoint
Basisschool Op De Horst
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
(Voor)lezen is leuk!.
Presentatie doelgroep Jeugd Door Rianne Brouwers en Lieke Hoefs.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
Het belang van voorlezen
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
In opdracht van SIOB 15 augustus Wat is dBos? De Bibliotheek op school is een landelijke strategische aanpak van de bibliotheken, primair onderwijs.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Waar is de zevende dwerg?
De bibliotheek van de toekomst: een brede maatschappelijke organisatie Van uitleencentrum naar… k nooppunt voor kennis, contact en cultuur Commissievergadering.
Meer voorlezen, beter in taal
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
DE BIBLIOTHEEK STIMULEERT LEESPLEZIER: ÓÓK BIJ ZWAKKE LEZERS 4you! IN DE BIBLIOTHEEK.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Groep 2 Begrijpend luisteren
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
Taal begint thuis: Over de rol van ouders bij taal en geletterdheid
Voorlezen geeft je kind een voorsprong
Visie mediawijsheid KB
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
TALENTONTWIKKELING IN FLEVOLAND
Groep 2 Begrijpend luisteren
SNEAK PEEK Workshop: Algemene informatie over de Passie
Wensen en verwachtingenavond
Transcript van de presentatie:

Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met

Ter inspiratie

Niet de schrijver, maar de lezer moet fantasie hebben. De lezer is niet de toeschouwer van een toneelstuk, maar de acteur die alle rollen uitbeeldt. De schrijver levert tekst, maar een artistiek werkstuk wordt het pas door het talent van de lezer. Harry Mulisch Ode aan de Lezer

● 1,5 miljoen volwassen Nederlanders zijn laaggeletterd ● Dat is bijna 1 op de 10 Nederlanders ● Veel kinderen hebben bij binnenkomst op de basisschool een achterstand van woorden ● 25% van de basisschoolleerlingen verlaat de school met een taalachterstand van 2,5 jaar De cijfers

De taal van de ouders is het meest bepalend voor de taalontwikkeling van een kind. Ouders en taal

Veel kinderen horen thuis te weinig woorden ● Een kind uit een gezin met ongeschoolde/laaggeschoolde ouders hoort ca. 615 woorden per uur ● Een kind uit een gezin met ouders met een redelijk opleidingsniveau hoort ca woorden per uur ● Een kind uit een gezin met hoog opgeleide ouders hoort ca woorden per uur Sociale achtergronden

taalrijk gezin taalarm gezin Ontwikkeling woordenschat op de basisschool

● Taalachterstand is niet meer in te halen ● Woordenschatonderwijs levert slechts woorden per jaar ● Kinderen uit taalzwakke en anderstalige gezinnen vormen de risicogroep Gevolgen

Vrij lezen, een remedie? “Sommige leerkrachten koppelen vrij lezen los van taalonderwijs. Dat is jammer! Vrij lezen is toch ook taalonderwijs?” (Bibliotheek op de basisschool)

Met 15 minuten lezen per dag, lees je 1 miljoen woorden per jaar en groeit de woordenschat met ca woorden per jaar Ruim baan voor vrij lezen!

Gaan leerlingen meer lezen Worden ze beter in lezen Worden ze beter in taal Kunnen ze beter leren Met plezier in lezen...

Begrijpend lezen Schrijfstijl Spelling Kennis van grammatica = een sterke basis voor de schoolcarrière en een voorwaarde om te kunnen participeren in de huidige maatschappij Vrij lezen is ook goed voor

Lokale situatie ● Speerpunten gemeentebeleid ● Stand van zaken laaggeletterdheid / participatie (actief burgerschap) ● Visie / beleid bibliotheek ● Groei/krimp bevolkingsgroepen of schoolbesturen ● Problemen in de wijk ● Kansen! ● … “De veranderingen kwamen niet voort uit de noodzaak om te bezuinigen, maar uit het ideaal om boeken in de nabijheid te brengen van alle basisschoolleerlingen.” (SchoolBIEB ‘s Hertogenbosch)

Daarom! Kinderen lezen de wereld!

De Bibliotheek op school... ● vergroot het plezier in lezen en verbetert de taal-, lees- en informatievaardigheden van kinderen. Meetbaar! ● is een gezamenlijke strategische netwerkaanpak voor bibliotheken, primair onderwijs en overheid.

Thema’s en bouwstenen van de Bibliotheek op school

LEZEN en MEDIAWIJSHEID & opbrengstgericht werken

Hoe uw Bibliotheek op school eruit mag zien

De Monitor

1 + 1 = 3 Het effect van de Bibliotheek op school

● We slaan graag de handen ineen voor stevige beleidskeuzes… ● We werken graag samen aan een lange termijn visie op onze leesbevorderingsrol in het onderwijs en een structurele, financiële uitwerking hiervan... ● We praten graag verder over alle bouwstenen, modellen en al bewezen good practices… ● We tonen u graag onze achtergrondinformatie, filmpjes en onderbouwingen van de Bibliotheek op school op… Hoe nu verder…

Namens Bibliotheek [naam bibliotheek] [naam bibliotheek contactpersoon] - [ bibliotheek contactpersoon] [functie bibliotheek contactpersoon]