Eindwerk Basiskennis Digitale Muziek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deel 1, Blok 2, Datacommunicatie
Advertisements

Muziek in de moderne tijd
De Video Kaart.
De onderdelen van de pc.
Presentatie Clubmiddag December 2010
De basis: Windows Movie Maker Haal versie 2 binnen Het klassieke taakvenster: importeren, bewerken, opslaan. Voorstelling van enkele montageprogramma’s.
GELUID BIJ VIDEOFILMS EEN ONDERWERP VAN DE TWEEDE ORDE. Door Hans Leupe Mei 2012 “de Eenhoorn” filmplatform Dapper en behulpzaam
™.
De werking van de telefoon
Video Verwerking Movie Maker
Moederbord en blu-ray.
Informatieverwerkende systemen
MP3 Compressie van geluid.
Les 5 Geluidsbestand, videofragmenten Powerpoint.
Par. 4.1 Inleiding Communicatie 2HA
2 GELUIDSRECEPTOREN THEMA DEEL 1
Het verleden en de toekomst van muziek.
Topic: elektronica algemeen Wat ? elektronika: verwerken en overdragen van informatie vervat in elektromagnetische grootheden –verwerken: uitvoeren algoritme.
Onderzoek 1: Enquête Gemaakt door Mike, Dylano, Iheb en Brain.
Logische schakelingen
Gemaakt door Maren Tummers, Patricia keus en Julinha Thelen
Muziek downloaden PVGE Computerclub 5 JANUARI 2012.
Digitale informatie analoog signaal  digitaal signaal (zie figuur):
Oefeningen Akoestische grondslagen en Sonologische analyse Dr
Elke middenklasser PC voldoet en is 128Mb geheugen voldoende. Hoewel meer wenselijk kan zijn als u veel geluid gaat bewerken. Het geluid opnemen kan met.
H.J. Bulten NIKHEF/VU 29 okt Detectie van Airshowers Eigenschappen van air showers Experimentele opstelling Impressie van een kosmische shower boven.
Nieuw in LIPS VLUG 2 26 juni 2006 Kristof Brams. Overzicht Vernieuwde editor Printervriendelijke pagina Statistieken Variabele fontgrootte Grootte van.
Hogere wiskunde Limieten college week 4
Backup & Recovery Windows 2003 Server Onderhoud en Beheer Netwerken 4.
Glow.
Glow.
Inhoud (2) Netwerkanalyse Signalen als dragers van informatie
Blok 7: netwerken Les 1 Christian Bokhove
Oudere software op een nieuwe PC De andere manier is het gebruik van virtual p.c. Het gebruik van virtual pc heeft als voor/nadeel het standaard operatings-
De Megapixel mythe Door Nico Van Damme. Een aantal parameters die de kwaliteit gaan bepalen Resolutie Korrel en ruis Dynamisch bereik Kleurkwaliteit Bewerkingen.
Natuurkunde & Scheikunde
1 paragraaf 9 Bestanden met digitale informatie Informatica Blok 1 Hoofdstuk 1 Digitale informatie in bestanden.
Moederbord en blu-ray.
Van Pal naar HD. Wat zijn de verschillen? HD 5 maal scherper als PAL Aanzienlijk rustiger beeld Mogelijkheid om een “thuisbioscoop” te realiseren Aanzienlijke.
Game concept Samenvatting hoofdstuk 20 & 21. De waarde van esthetiek Het kan spelers aan trekken die het spel anders niet hadden gespeeld Het kan jouw.
Media bekijken op afstand De mogelijkheden boven de €500.
Playstation 3 Gepresenteert door: IO42B Niels Priester Robert Maes.
Welkom bij PowerPoint Van soufian.
Montage en Nabewerking
Analoog en Digitaal. Geluid ToonToonhoogteFrequentie.
Etherflow Voor het aansluiten van een flowmeter op een Ethernet netwerk Afstudeerpresentatie Michel van der Net Elektrotechniek Avans Hogeschool Breda.
BIOS en Opstarten.
MIDI Wat is het? En wat kan je er mee?. Wat het is. MIDI staat voor Musical Instrument Digital Interface. Het is een bestandsformaat dat als het ware.
Afbeelding - Video - Audio “MP3” “MPEG” “JPEG”
Enkele proefjes….
Een audiosignaal is een signaal dat informatie voor het hoorbare frequentiegebied bevat. Het woord audio is Latijn en betekent letterlijk ik hoor (van.
Hoofdstuk 4 Geluid Sharon Huwel – 1GMB.
Opslag Formaten.
Opdracht techniek Soorten Microfoons
De Beetle: een uitlees-chip voor de VELO Introductie De B-mesonen die bij de botsing van de protonenbundels in de LHC worden geproduceerd, leggen gemiddeld.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Par Van prikkel naar impuls
Beeldbewerking les 3. beeldbewerking 1.formaten (soorten bestanden) 2.dragers (media) 3.opdracht: foto’s bewerken.
Samenvatting.
Samenvatting.
Opdracht 4 Video invoegen Gebruik deze presentatie om de opdracht te maken en zet hier je naam:.
Hom Com Ledenvergadering Google wil zelf chips maken Apple doet het, Samsung ook Nu wil Google ook – Google bracht al een nieuwe multimediatablet.
COMPUTERLES 1 Introductie. Inhoud ■Inleiding ■Wat is een computer? ■Waarom gebruiken we Windows?
Digitale Spraak, kortweg DV (Digital Voice) is het in digitale vorm overbrengen van analoge spraakinformatie.
Binaire codering van Tekst, Beeld & Geluid ASCII (8 bits, 256 tekens) UNICODE (16 bits, tekens) InformatieInformatie
havo: hoofdstuk 9 (natuurkunde overal)
Hoe werkt bibliografische software?
Informatieverwerkende systemen
Daar is heel veel mee mogelijk
Zintuiglijke waarneming
Transcript van de presentatie:

Eindwerk Basiskennis Digitale Muziek

Achtergronden Wat is geluid? Analoog geluid Digitaal geluid Algemeen : Een bepaalde trillende beweging veroorzaakt periodieke verandering in de dichtheid van de lucht. Analoog geluid We trachten deze trillende beweging aan de hand van een transducer (een microfoon bijvoorbeeld) om te zetten naar een electrische stroom. Digitaal geluid Het analoge, continue electrische signaal moet nu omgezet worden naar een discrete digitale vorm. Dit gebeurt aan de hand van een ADC, die met een bepaalde frequentie samples (voltages) opneemt met een bepaalde precisie, en dit dan opslaat. Dit proces gebeurt dus aan de hand van een aantal parameters :

Achtergronden (2) De Resolutie : Het aantal bits dat gereserveerd is voor elke sample. Hoe groter de resolutie, des te kleiner de afrondingsfouten en des te authentieker het digitale geluid. Digitaal geluid aan CD kwaliteit heeft bijna altijd een resolutie van 16 bits, wat staat voor 65536 mogelijkheden voor een sample. De Frequentie : Het aantal uitlezingen uitgedrukt in Hertz. Digitaal geluid aan CD kwaliteit heeft 44100 uitlezingen per seconde. Wanneer we een waveform bekijken in een audio editor (in dit geval Audacity) kan je fel inzoomen en op die manier zelfs de afzonderlijke samples waarnemen :

Hardware Een soundcard heeft als functie het verwerken van geluid. De allereerste geluidskaart die op de markt kwam was de AdLib kaart in 1987. Daarna evolueerde de mark, voornamelijk onder impuls van Creative Labs, naar volwaardige geluidskaarten die werkten met écht geluid in plaats van beeps. Opname gebeurt aan de hand van een ADC Afspelen gebeurt aan de hand van een DAC MiDi heeft als functie muziekinstrumenten elkaar te laten aansturen (van communicatie is geen sprake, het ene apparaat spreekt met andere aan). De uitvoer van de linkse synthesiser wordt gekoppeld aan de invoer van een andere.

3D Geluid Artificieel 3D Wanneer een oor een geluid waarneemt dan heeft het in de meeste gevallen 2 veranderingen ondergaan. Omdat we 2 oren hebben kunnen onze hersenen daaruit de 3D positie van de geluidsbron bepalen. Deze 2 veranderingen aan het geluid dat onze hersenen bereikt zijn de volgende : Het zal een andere sterkte hebben De oorschelp zal bepaalde frequenties afzwakken of andere versterken naar gelang uit welke richting het geluid komt. Wanneer we een accuraat model hebben van hoe het oor geluiden vervormt die vanuit allerlei richtingen komen, kunnen we via een filter bepaalde frequentie vervormingen van de oorschelp teniet doen en daarna een eigen vervorming toevoegen om het geluid uit een bepaalde positie te doen komen. Dit is een algemeen procédé dat onder andere werd toegepast door Aureal in hun hardware (de Vortex chip) en software (de A3D libraries, ter vervanging voor DirectSound3D). EAX is een reverb API voor DirectX. Games die enkel EAX ondersteunen en ook gebruik maken van positioneel geluid maken dus gebruik van standaard software methodes in DirectX zelf.

3D Geluid (2) Echt 3D De eerste stap was Stereo Een opvolger daarop was quadrofonisch geluid, vanuit 4 punten rondom. Het aantal geluidsbronnen werd daarna fel opgetrokken. Deze systemen werden dan ook dikwijls multichannel monsters genoemd en werden vooral toegepast in cinema's door Dolby en ook THX. Dolby zag daarna een gat in de markt en creëerde zijn Dolby Digital surround systeem, bedoeld voor thuisgebruik en gebruikmakende van 6 geluidssprekers die zorgden voor een rond geluidspanorama.

Software Bibliotheken Opslag DirectSound : Laat toe om de geluidskaart op een driver- onafhankelijke manier aan te spreken. OpenAL : Laat toe de geluidskaart platform- en driveronafhankelijk aan te spreken. Opslag Geluids-Bitstream formaten : Wave informatie wordt bit per bit, al dan niet gecompresseerd, opgeslagen. Voorbeelden zijn MPEG1, Ogg en Windows Media. Bepaalde bitstream formaten, zoals Ogg en Windows Media laten toe dat de gebruikte compressiecodec wordt gekozen. Deze kan lossy (MPEG1 Layer3, Ogg Vorbis, WMA9) of lossless (Ogg Flac, WMA9 Lossless).

Software (2) Module formaten Midi Modules zijn ontstaan ten tijde van de Amiga. Een module bevat een aantal korte geluidsfragmenten met daarbij een soort van partituur die bepaalt wanneer een bepaalde sample moet gespeeld worden en hoe. Door dit hergebruik van de sample-data konden deze bestanden erg veel muziek inhouden zonder al te groot te worden. Elke tracker (= een mod editor) had vroeger zijn eigen bestandsformaat, maar uiteindelijk is alles geëvolueerd naar MOD of XM bestanden. Midi Midi bestanden bevatten een soort van partituur van wat gespeeld werd en een bepaald kanaal voor elke noot. Deze kanalen staan voor instrumenten en zijn grotendeels gestandardiseerd zodat midi bestanden overal hetzelfde klinken.

Screenshot : FastTracker II