De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Binaire codering van Tekst, Beeld & Geluid ASCII (8 bits, 256 tekens) UNICODE (16 bits, 65.536 tekens) InformatieInformatie 73 110 102 111 114 109 97 116.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Binaire codering van Tekst, Beeld & Geluid ASCII (8 bits, 256 tekens) UNICODE (16 bits, 65.536 tekens) InformatieInformatie 73 110 102 111 114 109 97 116."— Transcript van de presentatie:

1 Binaire codering van Tekst, Beeld & Geluid ASCII (8 bits, 256 tekens) UNICODE (16 bits, 65.536 tekens) InformatieInformatie 73 110 102 111 114 109 97 116 105 101 0100 1001 0110 1110 0110 0110 1111 0111 0010 0110 1101 0110 0001 0111 0100 0110 1001 0110 0101 0101 0111 0110 0001 0111 0100 0110 0101 87 97 116 101 WatteWatte I N V O E RU I T V O E R ASCII-code Binaire code Tekst: Ga verder met een muisklik.

2 Picture element (beeldpunt). Dichtheid (bijv. 300 dpi). Beeldpunten (bijv. 800x600 pixels). Kleurmenging (rood, groen, blauw). Traploze toe- en afname. Stapsgewijs, geen tussenliggende waarden. Pixel: Resolutie: Bitmap: RGB: Continu: Discreet: Begrippen: Beeld & Geluid

3 Digitaal opslaan van beelden Programma’s die beelden digitaal opslaan worden onderverdeeld in twee categorieën, veelal aangeduid met ‘Paint’ en Draw’: -PAINT: het beeld wordt opgedeeld in vierkantjes van gelijke grootte (pixels). Zulke beelden noemen we bitmapbeelden (bitmaps) of rasterbeelden. Per pixel wordt vastgelegd wat de individuele kleur- of grijswaarde is. -DRAW: werkt met vectoren die richting, vorm en lengte van lijnstukken en beeldvlakken beschrijven. Punten in hetraster zijn slechts van belang voor zover zij functioneren als ankerpunten. Zo behoeven van een rechthoek alleen maar de linkerboven- en rechteronderhoek bekend te zijn.Een cirkel wordt vastgelegd d.m.v. middelpunt en straal. Een bitmap vereist veel meer opslagcapaciteit dan een vergelijkbaar vectorbeeld.

4 Beeldbewerking: kleur Voor de weergave van kleuren wordt gebruik gemaakt van de RGB-methode, d.w.z. dat alle kleuren kunnen worden samengesteld uit de drie basiskleuren Rood, Groen en Blauw. -Elk van de drie basiskleuren wordt gerepresenteerd door één byte (=8 bits) en kan dus 2 8 = 256 verschillendewaarden aannemen (van 0 t/m 255) -Op deze manier zijn met behulp van drie bytes (= 24bits) dus 256 3 (= ruim 16 miljoen) kleuren te coderen. -De afmetingen van een beeld worden uitgedrukt in het aantal pixels in horizontale en in verticale richting.

5 Beeldbewerking: opslagcapaciteit -Opgave: Bereken de opslagcapaciteit in kiloBytes die nodig is voor een kleurenfoto van 600 × 400 pixels. - Uitwerking: 600 × 400 = 240.000 pixels 240.000 × 24 = 5.760.000 bits 5.760.000 : 8 = 720.000 bytes 720.000 : 1024 = 703 Kb Maak eerst zelf de berekening, klik dan nogmaals om je antwoord te controleren.

6 Digitale opslag: bestandsformaten In de loop van de tijd zijn er een groot aantal beeldformaten (image file formats) ontwikkeld. De belangrijkste zijn: BMP : (Bitmapped) Standaard beeldformaat, ondersteund door vrijwel alle Windows-applicaties. JPEG : (Joint Photographic Experts Group), hiermee worden bitmap-afbeeldingen gecomprimeerd waardoor bestanden aanzienlijk kleiner worden. Dit werkt als volgt: de foto wordt verdeeld in blokken van 8 bij 8 pixels en deze krijgen als kleurwaarde het gemiddelde van de kleuren van al deze pixels. Veel gebruikt in Internet- toepassingen. GIF : (Graphics Interchange Format)maakt gebruik van een compressiemethode waarbij geen informatie verloren gaat. De achtergrond is transparant te maken. Een Animated Gif is een filmpje van meerdere gif-plaatjes achter elkaar.

7 Geluid -Geluid bestaat uit golven. De geluidsgolf kun je digitaliseren door op regelmatige intervallen de hoogte van de golf te meten. Dit is in de afbeelding weergegeven door de paarse balken. De hoogte van de balk is een getal. Op deze manier kan geluid worden voorgesteld door een reeks van getallen. -Deze techniek voor het digitaliseren van geluid wordt ook toegepast in audio-CD's.

8 Geluidsgolven Sampling

9 Geluidsbestanden kunnen worden onderverdeeld in twee categorieën: Golfvormbestanden: Hierin worden gegevens van de golfvorm opgeslagen. Bij het afspelen worden de geluidsgolven gereconstrueerd. (bijvoorbeeld WAVE-bestanden) Niet - Golfvormbestanden: Er worden geen geluidsgolven maar instructies opgeslagen die nodig zijn om de muziek te laten horen, bijv. de noten, de tijdsduur van de noten, speciale effecten etc. (bijvoorbeeld MIDI-bestanden)

10 Einde © t.staal PSG DaVinci Purmerend

11 Deze presentatie is beëindigd. Sluit dit venster om terug te gaan naar de site.


Download ppt "Binaire codering van Tekst, Beeld & Geluid ASCII (8 bits, 256 tekens) UNICODE (16 bits, 65.536 tekens) InformatieInformatie 73 110 102 111 114 109 97 116."

Verwante presentaties


Ads door Google