Vrijetijdswebsites en web 2.0 Workshop UiT ONLINE CultuurNet Vlaanderen Jo Steyaert 27 mei 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Online strategie - Websites in 2012 Info dag - 15 Maart 2012.
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
UiT online Het UiTnetwerk inspireert. UiT Online 1.Waar plaats je de online UiTagenda? Maakt hij deel uit van de gemeentelijke website of creëer je een.
UiTdatabank wie INvoert haalt er veel UiT!. Infosessie voor lokale actoren en verenigingen in [ jouw gemeente] [Gemeentenaam], [datum]
verenigings- communicatie
SEO Social Media. Facebook  Zorg voor activiteit op je pagina (likes, shares & reacties)  Verwerk je keywords in je infopagina en met name in het over.
Web 3.0: van omgevallen boekenplank tot georganiseerde kennisbank Frank van Harmelen Vrije Universiteit Amsterdam Creative Commons License: allowed to.
Analyse klantgerichte websites
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Module: Delicious • Verzameling ‘favorieten of bookmarks’ • Eenvoudig om eigen bookmarks bij te houden • Je kan er overal aan (waar internet is) • Gebruikt.
INFORMATIESESSIE CULTUURDATABANK GEGEVENS ONTSLUITEN MET IFRAMES.
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
Website usability Door Dyonne en Yanthe.
Een Website Voor Je School FrontPage Door …  Hans De Four  KlasCement:  Classy:
Erfgoedbanken Kempens Karakter, Meetjesland, Noorderkempen en Waasland COP Digiprojecten 23 september 2010 Jeroen Janssens Erfgoedcel Kempens Karakter.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Karsten Campsteyn – Jan Penders
Wouter Mennen & Paul van Ulft Informissi
Websites maken Waarom? Voor Wie? Hoe?
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Website usability Door Niels Verheyden en Aaron Saam (V4C)
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
TiNCK? Ticket Informatie Cultuur Knooppunt Virtueel cultuurloket: Initiatief Provincie West-Vlaanderen: Onderdeel dienst cultuur.
Kinderen online.
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Mijn.
(Interactieve) Digitale Televisie in het Lokale Bestuur Tussen “Droom” en “Werkelijkheid” -(nog steeds)- 18 januari Mechelen.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
1.Ga naar 2.Kijk rustig rond. 3.Laat een foto van je trekken. 4.Ga naar
Dia 1 Productencatalogus Samen beter informeren. dia 2 Wat is Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Demonstratie Modulaire agenda op basis van widgets.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Web 2.0 Social Software Toolkit 1/21 Introductie tot Social Software Patrick Klaassen RU
Een preview 27/05/2008 UiTinVlaanderen.be. Van cultuur naar UiT = content verbreding - CultuurDatabank - Zichtbaar in navigatielinkjes - Merkbaar in.
Demonstratie Modulaire agenda (beta). Programma 1.Inleiding – wat & voor wie is de Modulaire agenda 2.De Modulaire agenda in de praktijk – voorbeelden,
Het UiTlabel een herkenbare verbinding tussen de UiTpartners UiTnetwerkdag 1 februari 2008.
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
Nr 1 met foto’s Video over image tags
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
VZW Computer Users Meetjesland.  is een website waarop regelmatig - soms meerdere keren per dag - nieuwe bijdragen verschijnen die gedateerd zijnwebsite.
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
Tips voor de blogger in spé.
Welkom De techniek van websites
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
Meer bekendheid via je Website
Bij wie ben je welkom met vragen over alles wat digitaal is? En hoe zorgen we dat de belangen van digitale consumenten gehoord én behartigd worden? We.
DepanneBlogt 29/06/06 Informatievergadering 1 Huidige situatie.
Webmaster ToolsWebmaster Tools Google Webmaster Tools Gedetailleerde rapporten over uw pagina's in Google. Weet wat google van u vind! Ontdek.
Webinar 22 april 2011 start: uur fondsenwervende internet tools Stichting GeefGratis gratis* aangeboden (gedoneerd) en te gebruiken door non-profits.
Alumnibeleid en alumnivereniging
September Linkbuilding anno 2011  Interessante websites vinden voor linkbuilding.linkbuilding  Bloggen altijd goed voor je linkbuilding strategie.
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Hogeschool PXL – Elfde-Liniestraat 24 – B-3500 Hasselt Wegwijs in Gopress Handleiding voor het gebruik van de databank.
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Activiteiten ANWB online e- commerce 1. 2 Algemene bij te houden zaken Relevante nieuwsitems plaatsen op blog m.b.v. Wordpress Persoonlijke ontwikkeling:
Inge Jansen – CDM3a. Afbakening op basis van social media concepting  Doelgroep: Nederlandse studenten  Leuke kortingen, acties, aanbiedingen en wedstrijden.
Cultuurforum Herent Donderdag 26/3 Tim Guily Tikke1.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Buy Your Pin | Why do it yourself? |. Koop de DIYs die je nooit zou maken Bij Buy your Pin kan je eindelijk al die leuke pins die je opgeslagen hebt maar.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
6/3/ Waarom Facebook? Wie zit er op? Grootste sociale netwerk in België Bijna 4,5 miljoen accounts in België Sneeuwbaleffect Opleiding: Facebook.
Welkom bij GO.
Tentoonstellingscatalogus of digital exhibition report?
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Transcript van de presentatie:

Vrijetijdswebsites en web 2.0 Workshop UiT ONLINE CultuurNet Vlaanderen Jo Steyaert 27 mei 2008

Inhoud Vrijetijdscultuur is leuk: hoe gegevens verrijken? Vrije tijd is participatie: hoe de gebruiker activeren? Vrijetijdscultuur is moeilijk: hoe het de gebruiker makkelijk maken? Vrijetijdscultuur is delen: waar kunnen we van leren?

HOE GEGEVENS VERRIJKEN? Vrijetijdscultuur is leuk 3

Droge basisinformatie uitbreiden met prikkels Goede korte en eventueel uitgebreide beschrijving: oSchrijven voor het web: kort, to-the-point, activerend o“Wervend” is iets méér dan “informerend” maar is géén promopraat oDoe niet moeilijk: hou de gemiddelde gebruiker voor ogen en niet de “die hard”-fan Beelden zeggen meer dan 1000 woorden: gebruik afbeeldingen! oOp de detailpagina: images kunnen wat groter zijn oOp het activiteitenoverzicht: ‘thumbnail’ met vaste breedte / hoogte oIn de kijker: banners met link naar detailpagina

5

Extra verrijkingsmogelijkheden “Assets”: investeren in permanente pagina’s waaraan het vluchtige evenementenaanbod gekoppeld wordt: uitgebouwde locatiepagina’s (en evt. artiesten). Beelden zegt meer dan 1000 woorden: extra fotomateriaal, bewegende beelden, audiofragmenten, … De mening van anderen: recensies (uit de media), commentaren van gebruikers, … Contextuele informatie: routeplanner, parking, openbaar vervoerinformatie, restaurants in de omgeving, …

Contextuele hulp 7

HOE DE GEBRUIKER ACTIVEREN? Vrijetijdscultuur is participatie 8

Push: activiteiten naar voor schuiven Durf selecteren / activiteiten in de kijker plaatsen: oOpvallende bespreking, banners, redactionele bijdrage met link naar detailpagina, wedstrijd gelinkt aan activiteit, … oNiet te missen, avontuur van de week, kinderactiviteit van de maand, gratis deze week, … Belang triggers: korte beschrijving, beeld- en audiomateriaal, recensies, sterren, comments, wedstrijden, acties, kortingen /vrijkaarten, ezine, … De crossover stimulans: verwante dingen aanbieden die aansluiten bij wat de gebruiker zelf zoekt oMeer van dit genre oMeer op deze locatie oMeer van deze artiest oWie activiteit X bekeek, bekeek ook Y oMeest bezochte pagina’s

Biedt informatie op maat aan Zoeken op doelgroep, faciliteiten, gratis activiteiten, … Andersoortige zoekopties: bvb tags / tagclouds: obvb sferen/emoties: spannend, romantisch, … obvb subgenres / inhouden: electro, science fiction, ridders,… Customizing oGepersonaliseerd openingsscherm: -Eigen kleuren, achtergronden, …: bvb My Yahoo -Eigen content: bvb. iGoogle oGepersonaliseerd ezine - Opletten voor relevantie van automatisch gegenereerde informatie! Meestal combinatie van “push” selectie en een aantal items volgens interesseprofiel -Veel mensen duiden alles aan uit schrik om iets te missen!

Mijn eigen pagina 11

Gebruikers staan centraal 12

Interactiviteit en call-to-action Vlotte toegang tot bestelinformatie is cruciaal om aan te zetten tot effectieve participatie oTelefoonnummer / voor aanvraag info en om te bestellen oAdres ticketbalie oOnline ticketing: -Belang vlotte bestelprocedure: vermijden dat geïnteresseerden alsnog afhaken -Bij voorkeur deeplink zodat de gebruiker de informatie niet opnieuw moet ingeven en onmiddellijk kan reserveren. Wedstrijden en acties: oGebruikers naar de website lokken oGegevens verzamelen over gebruikers oEvaluatie en bijsturing: wat spreekt mijn publiek aan en wat minder?

Wedstrijden – call to action – multiple ingangen 14

Gebruik de input van de gebruiker Blogs (Blogspot, blogger, Gentblogt, …) “Ik ga hier naartoe”, scores (sterren), comments, recensies Tips / selecties, ‘social bookmarks’ (Eventful, Del.icio.us, Technorati, …) Eigen gebruikersprofiel, vrienden maken,tonen waar je van houdt, (Facebook, Myspace, …) > eigen community opbouwen vs. aanwezig zijn in communities van anderen Tell-a-friend: online mond-aan-mondreclame Distributie van user generated media content: eigen foto’s, filmpjes, … van evenementen > eigen instrumenten opbouwen vs. gebruik maken van bestaande technologieën en platformen (Flickr, YouTube, GarageTV, …)

Interactief stadsplan / vrijetijdscommunicatie

Activering gebruikers – Gent Blogt

Gebruikers geven vrijdetijdsinformatie – Leuven Blogt 18

Gebruik meta-data 19

20

Activering van de gebruiker Cultuurcommunicatie-accenten in een vrijetijdscontext oActief verzamelen van cultureel aanbod zodat dit er minimaal goed in zit oStimuleren van zoeken op ‘culturele’ genres: bvb. ruime aanwezigheid van ‘culturele’ genres in de zoekoptie oActieve promotie van cultureel aanbod: ‘in de kijker’: bvb 50% cultuur oRanking van resultaten: cultuur komt hoog uit in de resultatenlijst oDe crossover stimulans: verwante dingen aanbieden die aansluiten bij wat de gebruiker zelf zoekt, met focus op cultuur

HOE DE GEBRUIKER HET MAKKELIJK MAKEN? Vrijetijdscultuur is moeilijk 22

Usability / gebruiksvriendelijkheid Anysurfer criteria Technische laagdrempeligheid van tools: oIntuïtief te gebruiken, zelfs voor ‘nieuwe’ surfers oVoldoende uitleg bij elke stap (‘wat gaat er gebeuren’) oFAQ, helpfunctie Eenvoudig taalgebruik, ook voor wie niet vertrouwd is met de geboden informatie

Usability – Anysurfer Bron: Roel Van Gils – Anysurfer Seminarie “De gemeentelijke website”, V-ICT-OR, Mechelen 29/03/2007

Contextuele help 25

Promotie / vindbaar maken van de website Link met andere digitale platformen: gemeentesite, regionale site, UiTnetwerk (+ herkenbare URL), … Ezine als trigger om in de aandacht te blijven Link met offline kanalen: duidelijk vermelden in magazine, balie, … Indien pagina in andere omgeving of dieper liggend: vlot vindbaar maken via gemeentelijke homepage (dmv banner, links, …) Vindbaar maken van de website: SEO, aanmelding bij startpagina’s, …

WAAR KUNNEN WE VAN LEREN? Vrijetijdscultuur is delen 27

Interessante praktijkvoorbeelden Kerncontent: vrijetijdsaanbod / agenda oGoede basis zoekopties (met CDB-tool): -wat/waar/wanneer met Modulaire agenda (= aparte sessie): -bvb Turnhout op gva.be: ityname=Turnhout ityname=Turnhout -bvb. Aalst op Nieuwsblad.be: 1RE85C_4&PostCode= RE85C_4&PostCode=9300

Goede uitgebreide zoekopties en sorteringsmogelijkheden - opsplitsing in 3 tabs: evenement / cursus / permanentwww.inenuitbrugge.be - verfijningenwww.gent.be/evenementenkalender - -uitgebreid zoeken -verfijnen van zoekresultaten -sorteren van zoekresultaten - -opsplitsing evenementen, film, resto, shop -direct tonen van aantal resultaten per genre -verfijningsrubrieken per genre - taggingwww.eventful.com - zoeken op een straal / radius rond een gemeentewww.nietstedoen.be

Verrijking oDroge basisinfo uitbreiden met teksten en beelden oAssets - overzicht per locatiewww.eventful.com - zoeken / sorteren op artiest, plaatswww.acho.be oUitgebreid beeldmateriaal - filmpjeswww.evene.fr -

Meningen

Contextuele informatie - / integratie Google Mapswww.museumserver.nl - transport links, weer, … - weer, webcam, routeplanner, verkeersinfo, …

Push oPush: activiteiten in de kijker Dig recommends… - uitgelicht, aanrader van de Volkskrantwww.uitburo.nl - meest bezochte pagina’swww.museum.nl - top 10 events, video previews, 50 percent off, … -

Informatie op maat - (zie bvb accessibility symbols, beginner’s guides) - people like youhttp:// - netevents gaywww.netevents.be - mijn agenda + nieuwsbriefwww.uitinbrabant.nl - mijn agenda+ gepersonaliseerde nieuwsbriefwww.uitburo.nl - activiteiten voor studenten met PIM-pashttp:// - my recently added, my recent historywww.nzlive.com

Interactiviteit - op Hyves ( maak een mini uitloper en stuur hem naar je vriendenwww.uitloper.nl - / - MySpace talentwww.cuttingedge.be - aanwezig op MySpace en Facebookwww.brusselssucks.be - word memberwww.be

Call-to-action voorstellingen van de dag aan -50% (Arsène50) - last minute ticketingwww.haagsuitburo.nl - win kaartjes voor… - ticketingsitewww.sherpa.be

Usability / gebruiksvriendelijkheid oTopvoorbeeld - oHoe het NIET moet - frames, onoverzichtelijk, slechte vormgeving, slechte zoekfunctie, … - saaie linkensite, slechte zoekfunctie, … - onoverzichtelijk, slechte vormgeving, zeer onvolledig, … - te klein en onleesbaar lettertypewww.kunstwereld.nl

Indigov Spin-off K.U.Leuven Specialist in consultancy en research Expertise in eGovernment, Communicatie, nieuwe media en online research tools EU, Vlaamse en federale overheid, lokale besturen, nationale en internationale media concerns, … Karel van Lotharingenstraat Leuven BELGIE Tel: Fax: