Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal?
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Seksuele opvoeding van kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Loverboys.
Een wereld van verschil Seksuele gezondheid van LHBT’s in Nederland 2013 Dr. Hanneke de Graaf #LHBT.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Protocollen en intimiteit
Seksualiteit Vanzelfsprekend?.
RSV op school Jan Van Parijs.
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
Psychotherapie en armoede
Lespakket Relaties & Seksualiteit
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.

Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
SEKSUEEL MISBRUIK: EEN SEKSESPECIFIEK PROBLEEM? V/M DEBAT 16 APRIL 2015 MOVISIE / UTRECHT.
Presentatie: Over de grens
Liefde en relaties.
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Ontwikkeling van het jonge kind
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Bronnen van stress bij jeugdigen Femke Vanschaemelhout.
Kwartaal 1 Week 3 Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Ingrid Faber MCA Dialyse1 SEKSUALITEIT&OUDEREN See no evilHear no evilSpeak no evil.
Relationele vorming stap 2. (zelf)vertrouwen de eigen gevoelens inlevingsvermogen in de ander sociale competentie waarde- en normbesef ik de Andere(n)
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
‘Anorexia nervosa en vrouwenhulpverlening’ Tijdschrift voor psychotherapie Auteur: Greta Noordenbos Bron illustratie:
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Seksualiteit en voortplanting Al meer dan jaar op deze planeet dankzij de voortplanting.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Aan de bel trekken: wanneer en hoe? Ruben Griffioen & Jos Mast.
POP poli Traumatische partus
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Liefde en relaties.
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Jongeren en seks Plaatje.
Presentatie: Over de grens
Ouder(en)mishandeling
Bron: Wetenschappelijk onderzoek en Documentatiecentrum
Ouderenmisbehanding in de thuissituatie
Assertiviteit 3 en lichaamsbeleving
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Liefde en relaties.
Andere zorgverleners in de 1e lijn
ASS en seksualiteit Dorinda Altena Behandelzaken 15 februari 2019.
Workshop weerbaarheid 12 april 2018
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Andere zorgverleners in de 1e lijn
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Ontwikkelingspsychologie
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking G. Conix, J. Lebeer, F. Swennen, A. Huygens Laura Vlieghe 1 BaO B2

Inhoudstafel Handicap en relaties Kijk op seksualiteit en beperking Seksuele ontwikkeling bij mensen met een verstandelijke beperking (VB) Gedrag en beleving Seksualiteitsbeleving juridisch Verstandelijke beperking en anticonceptie Seksueel misbruik Kennis over seksualiteit

Handicap en relaties Relatienetwerken van mensen met een verstandelijke beperking (VB) - Eerder beperkt - Eenzijdig : enkel ouders en professionals - Misverstanden : ze verwachten meer van hun relatie met hun begeleider Vriendschapsrelaties - Moeilijker aan te knopen en te onderhouden - Eenzaamheid : door de hulpverleners bestendigd. Een muur wordt opgebouwd tussen de persoon met een verstandelijke beperking en de samenleving

Kijk op seksualiteit en beperking Mensen met een VB (verstandelijke beperking) hebben ook recht op eigen seksualiteit, intimiteit en lichamelijkheid!! bemoeilijkt door 3 belemmeringen : Ze worden als seksloos beschouwd Mensen met een VB worden als eeuwige kinderen gezien Een hardnekkige mythe over seksualiteit is dat mensen seks uit zichzelf, van nature leren.

Seksuele ontwikkeling bij mensen met een vb Invloed van de fysieke, lichamelijke ontwikkeling - Vervroegde puberteit bij meisjes met spina bifida / downsyndroom - Vervroegde menopauze : meisjes met downsyndroom - Vertraagde lichamelijke seksuele ontwikkeling bij enkele syndromen De ontwikkeling van de geslachtsidentiteit - Zelfde als voor mensen met andere beperkingen De ontwikkeling van de lichaamsbeleving en de zelfwaardering - Koestering (als baby veel of weinig aangeraakt)

Seksuele ontwikkeling bij mensen met een vb De houding ten opzichte van seksualiteit - Attitude wordt ontwikkeld door ervaring en omgeving - Minst positieve attitude : mensen met VB - Negatieve kijk van vrouwen op vrijen en masturbatie - Mensen met VB blijven waarden en normen ontlenen aan hun ouders

Gedrag en beleving Grote verschillen tussen mannen en vrouwen - M : seks voor het positieve gevoel = bij de gehele - V : seks hoort er nu eenmaal bij bevolking Veel vragen maar weten niet waar ze terechtkunnen Veel V en M met VB : tekort aan experimenteerkansen - ze staan altijd onder begeleiding - vooral nadeel voor V Vooral V met VB slachtoffer seksueel misbruik - daarom soms meer bang voor seksualiteit Veel mensen met VB wel seksuele gevoelens, willen relaties en kinderen en hebben veel vragen!

Seksualiteitsbeleving juridisch Betrokkenheid van persoon met een VG hangt af van de beoordeling van zijn wilsbekwaamheid - wilsbekwaamheid volgens juiste criteria beoordelen - protocollen in steeds meer voorzieningen Beoordeling van seksualiteitsbeleving ~> werkelijke leeftijd van belang - niet toepassing van juridische onbekwaamheid 2 aandachtspunten : ondersteuning seksualiteitsbeleving Hulpverleners moeten vermijden zich schuldig te maken aan strafbaar gedrag Anticonceptie, wordt als medische behandeling beschouwd

Verstandelijke beperking en anticonceptie Kinderwens bij mensen met een VB - Bij omgeving vaak afkeuring - Ze blijven met vragen zitten OF; - Beslissen op eigen houtje Aanpak in groten lijnen = andere cliënten - erover spreken - gevoelens respecteren - niets forceren - geef experimenteerkansen - zelfde advies anticonceptie als andere mensen

Seksueel misbruik Cijfers seksueel misbruik bij mensen met VB : alarmerend hoog! Vooral vrij jonge vrouwen met licht/matige VB, maar ook mannen met VB Daders : vooral mannen (1/3 heeft VB, 1/3 afkomstig thuissituatie) Misbruik = vaak van lange duur

Kennis over seksualiteit Op het vlak van seksualiteit : weinig leermogelijkheden Vertekend beeld ontstaat vaak via tv ( soaps, porno… ) Veel V met VB missen basiskennis over voortplanting Voorlichting voor mensen met VB - technisch - weinig aandacht aan de positieve kanten - onpersoonlijk en geen antwoorden op persoonlijke angsten en vragen Programma waarin staat wat op welke leeftijd moet worden gegeven ~> in zeer weinig scholen! Organisaties gespecialiseerd in info voor ondersteuners EN mensen zelf!