Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
“Hoe kom ik aan klanten?”
Welkom bij de 4e workshop over:
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Hoera, een oudergesprek!
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Vraaggericht werken.
Doel van deze workshop Het maken van een test plan (draaiboek) voor een usability test
Welkom bij de 4e workshop over:
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Leidinggeven H3 Overleg Logistiek supervisor.
Communicatie met ouders
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
WELKOM.
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Praktijkgerichte workshop Uitvragen van risicogedrag [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Welkom op onze ouderochtend
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Communiceren in het huwelijk GB Flevoland
Welkom op onze thema-avond
Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Heidi van der Panne-Dirks
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Deel 4: Spreken en gesprekken
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Sterker communiceren = relaties versterken
Communicatie 7e les.
Doet ie het of doet ie het niet?
Passend onderwijs.
Covey trainingsavond.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Samenwerken en communicatie
Hier is het OOP! Zeggen wat je wilt!.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Training communicatie
Gesprekstechnieken Les 1.
Consumenten-gedrag Referentiegroepen
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Communicatie 7e les.
5 valkuilen & Tips.
gesprekstechnieken Les 2
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Gesprekken voeren Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Thema 3 communicatie Gesprekken voeren.

Waarom praten mensen? Mensen hebben behoefte aan contact. Informatie en ervaringen te delen. Behoefte aan erkenning en waardering. * b.v. het ontvangen van een compliment. Intimiteit ervaren. * behoefte om in vertrouwen te praten.

Een gesprek op gang brengen. Hoe breng je een gesprek op gang? Welke onderwerpen?

Open en gesloten vragen Gesloten vragen: zijn vragen die weinig ruimte laten voor een antwoord (vaak met twee antwoord mogelijkheden) Open vragen: geven de ander meer ruimte om te antwoorden. * Wat is je doel met het gesprek? Wat is je relatie met de ander etc.

Indirecte vragen Indirecte vragen: veel vragen zijn geen echte vragen. “ik vraag me af, hoe u dat gelukt is. Ik vraag me af hoe u dat doet.” Voordeel: het is een positieve manier (uitnodiging) om het gesprek te beginnen. TIPS: Praat niet continue over jezelf. Probeer interesse te tonen en mee te denken hoe het met de ander gaat.

Verder in het gesprek. Formele en informele gesprekken. Welke onderwerpen bespreek je wel/niet? Tip: let op hoe je gesprek in elkaar zit. LSD. * begin het gesprek (openingszin/onderwerp) luisteren, toon interesse, vraag door. Een gesprek afronden. (samenvatten van de afspraken en benoem hoe je het gesprek vond gaan. Vraag ook hoe de ander het heeft ervaren)