Virtual Knowledge Center Doelstelling KBC Verzekeringen - 13 november 2003
Inhoud Deel 1: IVS- Iscientia Deel 2: Externe toegang tot databanken en de oplossing van Iscientia Deel 3: Externe toegang via de portal (voorstelling portalomgeving) Deel 4: Commercieel luik
Virtual Knowledge Center doelstelling Opentrekken beschikbaarheid van elektronische resources naar gebruikers buiten de organisatie Verhogen controle op de toegang tot de elektronische bronnen en het gebruik
Probleemstelling Electronische bronnen zijn enkel beschikbaar voor gebruikers die fysisch verbonden zijn met het (intra)netwerk van de organisatie terwijl steeds meer mensen willen verderwerken van thuis
Mogelijke oplossing : VPN tunnels Een beveiligde tunnel over het internet fungeert als verlengstuk van het campusnetwerk. Het werkstation van de thuisgebruiker gedraagt zich op dezelfde manier als de toestellen op de campus.
Thuisgebruikers hebben virtueel zelfde mogelijkheden als locale werkstations
Complexe procedure/installatie
Nadelen van het gebruik van VPN tunnels Installatie moet herhaald worden op elke werkplek buiten de campus Nog steeds geen controle op eindgebruiker Zeer complexe installatie Veiligheidsrisico ! Verhoogt de drempel voor gebruikers
De IVS oplossing : VKC Toegang tot alle elektronische bronnen laten verlopen via een ‘Virtual Knowledge Center’ Gebruik is onafhankelijk van IP adres. Toegankelijk van overal op Internet Campus account wordt gemaskeerd door gepersonaliseerde useraccounts Controle op niveau van eindgebruiker
Thuisgebruikers loggen aan via internet met een standaard webbrowser
Welcome to FIAF Central information sstem Please enter your login name and password
Voordelen Virtual Knowledge Center Geen installatie nodig : Gebruikers loggen aan via standaard webbrowser Controle op eindgebruiker : De gebruikers krijgen rechten aan het VKC. De eigenlijke accounts van de electronische bronnen worden niet vrijgegeven. Rapportering van gebruikte bronnen mogelijk Toegang tot het intranet van buiten de instelling ( thuis, andere werkplaats...) te beveiligen volgens de wensen van de instelling
Besluit Focus van het Virtual Knowledge Center: Drempel voor gebruikers verlagen door eenvoudige aanlogprocedure Beheersbaarheid verhogen door VKC- useraccounts uit te geven i.p.v. rechtstreekse paswoorden
nv/sa Innovatiecentrum IIB Researchpark Kranenberg 6 B-1731 Zellik Belgium Tel: Fax: URL: YOUR ACCESS TO KNOWLEDGE