Synthese van het artikel Gemaakt door: Oona Moeyaert

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
Advertisements

Kwaliteit van leven bij dementie
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Crisis interventie De structuur Methoden en technieken.
- Slechthorendheid - Spraak- /taalstoornissen - Logopedie op De Voorde
Spel uit top 20 gamer.nl Grand theft auto V
KVB bij mensen met een beperking
Collegeweek 4/5 Datapreparatie
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Het meten van verstaanbaarheid
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Taalontwikkelingsstoornissen ten gevolge van doofheid
Synthese artikel ANOUK KETELERSINFORMATIEVAARDIGHEDEN 1BATPA3VIVES SAW KORTRIJK.
Non-parametrische technieken
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Statistiek voor Historici
45 minuten: Introductie, afstemming (10 min.)
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Onderzoeksmethoden Blok 2, les 6/7 Mieke de Waal1 Collegeweek 7  Hoofdstuk 12: boek en vragen  Dr Stat  Observatieopdracht.
Emoties van pubers in één dag
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
Dyslexie als temporeel informatiever-werkingsdeficit!?
Integrale jeugdhulp Sekseverschillen in het verband tussen opvoedingsstijlen en delinquentie.
Bourdon Bourdon test verwijst algemeen naar verzameling aan tests die gemeenschappelijk hebben dat de testpersoon zo snel en zo selectief mogelijk moet.
Competentie Thermometer Nicolaes Maesstraat LB Zaandam The Netherlands Competentie Thermometer Voor PO, VO en MBO 1.
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Beoordelen leermiddelen
Als cijfers meer dan enkel verwarrend zijn ...
Psychologisch contract
Afstudeeronderzoek Suzanne Doolaard
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Resultaten nul- en eindmeting Passieve woordenschat - groep 1 Groep 1 Nulmeting – aantal goed Eindmeting – aantal goed Resultaat Lln Lln. 2 Afwezig.
Hypnose bij het prikkelbare darmsyndroom
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
Doelrealisatie in de praktijk
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
De verwerving van de verleden tijd door Nederlandstalige kinderen De invloed van het taalaanbod en semantische predisposities Margot Rozendaal Scriptiepresentatie.
1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren. Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op.
De ontwikkeling van de D-RECT Opleidingsklimaten meetbaar maken Klarke Boor.
Jan Engelen & Nicole Goossens 13 oktober 2010 Woordenschat en Tekstbegrip Onderzoek op de basisschool.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink1 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Themadag LOGOPEDIE VOORSCHOOLSEPERIODE (deel 2)
Evaluatie van de effectiviteit van een multidisciplinaire interventie voor kinderen met overgewicht en obesitas KAM Ligthart, WD Paulis, J van Teeffelen,
Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdsgenoten EEN LONGITUDINAAL ONDERZOEK BIJ BASISSCHOOLKINDEREN - WENDY DONDERS EN KARINE VERSCHUEREN.
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
Jeugddelinquentie en psychische klachten
Het onderzoeksverslag
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
ICT in het speciaal onderwijs
Hoeveel boterhammen eet elke klas per dag?
Disclosure belangen NHG spreker
Efficiënt en nauwkeurig leren werken
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
Efficiënt en nauwkeurig leren werken
Disclosure belangen NHG spreker
Taalbeschouwing 2 collegeweek 4.8.
Marketing & Management
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Transcript van de presentatie:

Synthese van het artikel Gemaakt door: Oona Moeyaert Woordvindingsproblemen bij kinderen met ernstige spraak- en/of taalmoeilijkheden Auteurs: Kanis H. & van Luit H. Synthese van het artikel Gemaakt door: Oona Moeyaert

Inhoudsopgave Samenvatting Inleiding Onderzoek Discussie Conclusie Methode Onderzoeksinstrumenten Procedure Resultaten Discussie Conclusie

Samenvatting Wat? steekproefonderzoek Naar? woordvindingsproblemen Hoe? Via plaatjesbenoemtaak - trager - minder nauwkeurig Conclusie? ontwikkeling nodig van een valide schaal

Inleiding “Het ligt op het puntje van mijn tong.” Probleem als Communicatie beperkt Aanleren van schoolvaardigheden verhindert

Onderzoek Weinig onderzoek (Dockrell et al.) Onderzoeksvragen Mate van probleem bij kinderen met ESM? (!) Verschil in tempo tussen kinderen bij normale taalontwikkeling en bij ESM? Verschil in kwaliteit van benoemen tussen kinderen bij normale taalontwikkeling en bij ESM? Wat is het verband tussen tempo en kwaliteit van benoemen? Komt oordeel van de logopedist overeen met de testen?

Onderzoek - Instrumenten Logopedist ~ mate van woordvindingsprobleem (vijfpuntschaal) Snel Serieel Benoemen ~ tempo Benoemingstaak ~ kwaliteit Schlichtingstaak ~ discrepantie

Onderzoek - Methode Populatie Testing 189 kinderen (133♂ – 56♀) leerlingen uit Enkschool Reeds spraak- en/of taalproblemen (ESM) Testing mate van het probleem Tempo van benoemen Kwaliteit van benoemen Discrepantie actieve – passieve woordenschat

Onderzoek - Procedure Mate van woordvindingsproblemen (logopedist) Afname test (logopedist) Duur: 20 minuten Individueel Analyse one sample t-test Pearson correlaties

Onderzoek - Resultaten Onderzoeksvraag 1 Meisjes > jongens Logopedisten = Dockrell et al. (22%) Onderzoeksvraag 2 Tempoverschil anders per leeftijdscategorieën Onderzoeksvraag 3 Kwaliteit van benoemen minder goed met ESM Onderzoeksvraag 4 Beperkte samenhang Onderzoeksvraag 5 Geringe samenhang 2 verklaringen

Discussie Ontwikkelen van een betrouwbare en valide schaal om de mate van woordvindingsproblemen bij ESM te bepalen – reëel beeld van de samenhang tussen de tests Instrument nodig voor discrepantie tussen actieve en passieve woordenschat als indicatie voor het probleem

Conclusie Verder onderzoek nodig naar observatie- en testinstrumenten om zo een effectieve behandelingsmethode te kunnen uitwerken!!!