De basis van ADSL: het constructivisme

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BattleBots The school battle.
Advertisements

Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Portfolio
Effectieve instructie
TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Kijk op leerlingen en leren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Model-leren.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
WAT IS HET BBP (1/3)? Les 1 1. WAT IS HET BBP? bbp als maatstaf van econ. groei bbp-groei op lange termijn bbp-groei op korte termijn (conjunctuur) 2.
Flipping the Classroom Woudschoten Chemie Conferentie 2015 Laura van de Raa.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Groepsdynamica.
Bijeenkomst September 2015
Orde houden in de klas.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Proefstuderen Pedagogiek hr: Over opvoeden gesproken
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Rob Goossens De Werkomschrijving.
Rob Goossens Het Werkplan.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
vakdidactiek pedagogiek
Coaching in regioleren
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Onderhouden met Werktuigen en machines
Rob Goossens Het Werkplan.
Onderwijspsychologie
Onderhouden bestratingen
Carla van Boxtel 20 november 2008
Rob Goossens Wat weten we nog?.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Psychologieles 11 lesweek 1
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
De juiste route naar het juiste doel
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Thema kopopleiding 28 september 2015
Transcript van de presentatie:

De basis van ADSL: het constructivisme

Programma Orientatie: voorkennis activeren door werkvorm waar – niet waar , korte uitleg leertheorie Aan de slag: verwerking leertheorie Evaluatie: werkvorm Waar – niet waar: welke uitspraak hoort bij welke leertheorie? Transfer: leertheorie en je eigen onderwijsopvattingen

Doelen De student …………….. kan de belangrijkste kenmerken van het constructivisme aangeven.

Alg. overzicht: Leren

Wat is een leertheorie? Een leertheorie is een poging te beschrijven hoe mensen en dieren leren, om zodoende het complexe proces van leren enigszins te begrijpen. Aan de orde komen 2 stromingen: Behaviorisme (zie BS 2) – constructivisme

Behaviorisme (uitgangspunten BS 2) Leren komt tot uiting in waarneembaar gedrag Leeropvatting: blackbox (invloed externe factoren op gedrag) De omgeving is bepalend voor wat een persoon leert Werken met versterkers: positief – belonen; negatief - bestraffen

Behaviorisme (uitgangspunten BS 2) Toepassingen binnen het onderwijs: Geprogrammeerde instructie Sterk sturende rol docent Positieve bekrachtiging -> motivatie om gedrag te herhalen (plaatje, krulletje, ….) Negatieve bekrachtiging ->straf om gedrag te voorkomen Kleine brokjes lesstof, kleine opdrachten, onmiddellijk feedback Veel oefenen en toetsen

Studievragen Op welke wijze komen de constructivistische opvattingen terug in de omschrijving van actief leren? Tip: Lees het artikel over actief leren en het constructivisme. 2. Noem 4 consequenties voor het onderwijs n.a.v. de uitgangspunten van het constructivisme. Tip: lees paragraaf 1.4.4 uit het Handboek.