Welkom in het vierde leerjaar!
Hoe wordt er gewerkt in de klas? Streven naar zelfstandig werk: --> algemene uitleg --> zelfstandig aan het werk --> extra uitleg individueel of in kleinere groep Klaar = fiches taal, rekenen of boekje Klasafspraken Klastaken
Wiskunde Nieuwe leerstof: * bewerkingen tot 10 000 en zelfs tot 100 000 * kommagetallen – breuken * kloklezen tot op 1 seconde nauwkeurig Belangrijk: Kloklezen werd aangepast, deze leerstof vervalt in de werkboeken Kompas (nieuw schriftje) * nieuwe vlakke figuren
Differentiatie: ‘markeerstift’: Differentiatie: ‘markeerstift’: met de markeerstift aangeduid = verplicht Rest = differentiatie op tempo scheurblokjes: groen of blauw Kunnen gebruikt worden als huistaak, toets of als herhaling(groen) of verdieping(blauw) indien nodig differentiatiemappen Werkboeken klaswebsite: wachtwoord = oudersl4 (Google Chrome) Tussendoor: Ambrasoft
Taal 2,5 spellingslessen 6 taallessen
Spelling = vaste structuur Les 1: voorstelling, presentatie nieuw woordpakket m.b.v. een schrijfbord + verwerking in het spellingschrift
Tussendoor: Inoefening met Ambrasoft
Les 2: Dictee
Les 3: Verbeteren onder het dictee + in het spellingschrift Differentiatie: Werkblad herhaling of verdieping + spellingfiches
Wekelijks dictee van onder andere het woordpakket Vijfjaarlijks genormeerd dictee
De werkwoorden Binnen de spellinglessen Sowieso 8 weken aan bod (= 8 x 2,5uren) Tegenwoordige tijd Verleden tijd enkel herkennen! Zie voorbeeld Extra inoefening met eigen werkbladen TIP: “Kwelwerk” is gratis te downloaden en heel leuk!
Andere taallessen Taalschrift A en B Verschillende thema’s Volgende leergebieden komen aan bod: Lezen Creatief schrijven Mondelinge taalvaardigheden (luisteren en spreken) Taalbeschouwing Vaak door elkaar gebruikt: zie voorbeelden
Wekelijks een les “leesbevordering” Vanaf oktober Kinderen lezen in groep per leesniveau “AVI” werd aangepast!
WO 4 onderverdelingen: dicht bij ons, mijn provincie, België en buurlanden Verschillende en uiteenlopende thema’s aan bod Bepaalde thema’s worden dieper uitgewerkt Na elk thema volgt een toets: kinderen hebben minstens een week tijd om te studeren. De leerlingen kunnen ook tussentijds ondervraagd worden, afhankelijk van de leerstof.
Didactisch materiaal: Boeken in de klasbib. Foto’s op het internet Kinderen mogen ook vrij materiaal meebrengen Tijdslijn en posters in de klas Zie voorbeeld
Atelier Op dinsdag wekelijks doorschuifsysteem: alle domeinen aan bod Juf Kim/ juf Femke: drama Meester Lenny: media Meester Wim: techniek Juf Severine: verkeer Juf Davine: beweging Juf Elisabeth: muziek Beeld/ knutselen wordt door leerkracht zelf gegeven.
LO Zwemmen Crawl Spelen in het water Springen in het water Drijven Lichamelijke opvoeding Basisbewegingen Lopen, uithouding, snelheid Steunsprongen, vrije sprongen Klauteren en klimmen Heffen en dragen Werpen Loop- en tikspelen Balspelen en balvaardigheid Trek- en duwspelen juf Fien/ juf Sylvie ( aangepaste kledij ) Zwemmen Crawl Spelen in het water Springen in het water Drijven Synchronisch voortbewegen
Vragen?