Doelen, doelgroepen en dienstverlening Een kijkje in de keuken van het gebruikersonderzoek Thea van der Geest, Nalini Kotamraju Jurjen Jansen, Joyce Karreman,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lezing NVAG Romke van der Veen Utrecht, 12 januari 2012
Advertisements

Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Zoeken met behulp van life events Joyce Karreman 9 februari 2010.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
De economie van het doen en zes gemene vragen over ketenmanagement Frank Kalshoven
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Welkom bij de presentatie van het
1 Samenlevingsopbouw en de zorg voor welzijn Gekaderd in de zorg voor welzijn / welzijnszorg is samenlevingsopbouw 1. De aanduiding van een perspectiefverschuiving.
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Onderbescherming en proactief handelen geduid
25 januari 2008Naam van de Spreker Wat is het....en wat levert het u op.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
ICT in een dynamische context
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Participatie en een Klantenraad
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
NGO’s in het OOG van de STORM. “Hoe goed is het goede doel?” “Van elke € 100 gaat er slechts één naar het Zuiden” “Geen financiële transparantie in de.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Zorg nieuwe stijl.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Workshop bejegening en informatievoorziening
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Business Marketing Management
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
Toelichting op Informatiemodel AMW / Maatschappelijke Dienstverlening 2008 Bert van Putten KWIZ.
10 tips over samenwerking bij ondernemersdienstverlening.
Enterprise Document Management Fase
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Welkom Het eID Stelsel maakt het mogelijk om online te zaken doen met de overheid en het bedrijfs-leven, met één of meer inlogmiddelen. Marije Jurriëns,
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
Ketensamenwerking: trends & trucs Anja van der Aa
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Samenwerken aan kwaliteit SPHBE01RV.  everingen/ /
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Verkennende Impactanalyse Cees van Westrenen
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening door: Hans de Vroome (beleidsadviseur W&I en projectleider armoedepact BPV) 13 november 2012.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Hoe uitdagend te ontwerpen met het CLU model voor duurzaam ontwerpen.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Cliëntenraad Sociaal Domein
Geïntegreerd breed onthaal
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Toezicht Wmo Toezicht WMO
Transcript van de presentatie:

Doelen, doelgroepen en dienstverlening Een kijkje in de keuken van het gebruikersonderzoek Thea van der Geest, Nalini Kotamraju Jurjen Jansen, Joyce Karreman, Hans van der Meij, Carolina van Puffelen, Sanne Spijker, Lex van Velsen, Sjoerd de Vries, e.a

Uitgangspunten e-overheid Uit: Visie Betere Dienstverlening Overheid – Actieprogramma Dienstverlening en e- Overheid … De overheid moet zoveel mogelijk vraaggestuurd en persoonsgericht opereren: ze moet handelen vanuit het perspectief van de burgers. Dat is niet hetzelfde als “u vraagt wij draaien”. Het betkent wel dat rekening wordt gehouden met de individuele omstandigheden van mensen, dat wordt geluisterd naar hun wensen, en dat hoogwaardige diensten en producten worden geleverd die daarop aansluiten. ….

Uitgangspunten e-overheid vraaggestuurd persoonsgericht vraaggericht … (elektronische) toegang tot de overheid uitgebreid en verbeterd. Ook worden de achterliggende werkprocessen die dienstverlening mogelijk maken op elkaar afgestemd en verbeterd. dienstverlening afgestemd

Contact met e-overheidsdiensten Vraag, recht, plicht Systeem met gewenste en/of zinvolle informatie, diensten, etc. Toegang Toegankelijkheid Gebruiksgemak Acceptatie

Doelen en doelgroepen Waarom? –Beleid, belangen organisaties en gebruikers Wie? –Relevante groepen, kenmerken, (voor-)kennis In welke situatie? –Aanleiding, gebruikscontext, ‘vraag’, life event Op welke manier? –Acceptatie; communicatie op maat, kanaalkeuze Met welke effecten en affecten? –Impact, kwaliteit, waardering

Dienstverlening Identificatie van behoefte, recht, plicht, vraag, etc. Instantie- en kanaalkeuze Vraag- verheldering Matchen situatie en aanbod Uitvoering en controle dienstverlening Gebruiker (in spé) Organisatie(s)

Afgestemd, vraaggestuurd? ‘Klant’ radicaal centraal > keten gezien vanuit perspectief van de ‘eindgebruiker’ Organisatie-overstijgend –dus ook publiek-private ketens? Informatie voor transacties hergebruiken en delen –“No wrong door” –Eenmalige gegevensuitvraging –Gedeelde informatiepositie klant en medewerker organisatie(s)

Project B-dossier: doelen Geïntegreerde, vraaggestuurde persoonlijke internetpagina voor transacties met overheids- en andere organisaties Achterliggend doel: administratieve communicatie en transacties makkelijker en transparanter maken Cases uit ‘formulierenfabrieken’ –Broodjeszaak starten (2007) –Reintegreren ( ) –WMO-hulp aanvragen met PGB ( ) –Als expat naar Nederland komen (2009)

Gebruikersgericht ontwerpen Interviews/ observaties gebruikers Interviews/ observaties uitvoerende medewerkers Analyse Ontwerp -eisen Demo ‘walkthrough’ Prototype

Binnenkomst Nederland, versie Lydia B.

Een kijkje in de keuken

Find your own story (verhalenmachine)

Mag ik u vragen… Heeft u concrete doelen geformuleerd voor uw (e-) dienstverlening? Heeft u gebruikers geraadpleegd of betrokken in het ontwerpproces van uw (e-)dienst-verlening? Kunt u iets zeggen over wat dat opgeleverd heeft?