Nut en noodzaak van een kenniscentrum integriteit voor de financiële sector 7 oktober 2010 Edgar Karssing.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Is innovatie te belangrijk om aan HR managers over te laten? Prof. dr. Frederik Anseel HR.
Advertisements

Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Wij stellen ons graag aan u voor!
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Naar een nieuwe Toetscultuur EHON-conferentie Gert-Jan Los.
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
Oranje is inspelen op Louise Meijer, Manager Marcom ING
Ambtelijke Integriteit
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Hogescholen in Dialoog
2011 Instant reporting Aan de slag met SBR! Myrthe Metsch
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Publiek – privaat: overeenkomsten en verschillen MW lustrumdag 10 oktober 2010 Workshop onder leiding van Ger Arendsen.
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid Kennistafel buisleidingen 7 september 2010.
Een ethisch begeleidingsmodel voor seksualiteit en relaties
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Inhoud presentatie  Ontstaan TOPGGz  Missie, focus en positionering  Infrastructuur stichting  Planning  Lidmaatschap.
Integraal, integraler, integraalst? En wat zijn de grenzen?
Management development lectoren HRO
Workshop bejegening en informatievoorziening
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Integriteit concretiseren ‘Integriteit … meer dan een mooi woord’
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
De dienstverlening bestaat uit:
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Psychosociale ondersteuning voor geüniformeerden
Beroepsgeheim Kris Stas.
De beroepseed voor financiële dienstverleners: Een eervolle erkenning Hans Ludo van Mierlo EFD Noord – Veenhuizen 16 oktober 2013.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Pagina 1 Compliance Professionaldag 7 oktober 2010 ‘Compliance in bedrijf’ Blijvend voldoen aan (interne) regels en integer handelen Guido Kilsdonk Carolien.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
“De week van de ontdekking”
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
In het publiek belang Hoe verder met de toekomst van accountants?
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Vertrouwen & verantwoordelijkheid in de financiële sector: > Op zoek naar een ideaal Frank Hindriks Rijksuniversiteit Groningen (RUG)
Collaborative Strategizing
GETUIGENISSEN ‘MANTELZORGVRIENDELIJKE MANAGERS’. Getuigenis 1 Uit de organisatiescan die we onze medewerkers begin 2014 lieten invullen, bleek dat er.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Werkveldconferentie 13 november 2014
. Waar & wanneer Op het Gymnasium Novum Op dinsdag 10 november Wie Door professionele studiekeuzecoaches van September Advies Studiekeuzetraject.
Lekker kopje welzijn en integriteit Donderdag 15 oktober 2015
Ontwikkeling en de basisschool
Reflecteren.
2015 Corporate presentatie Berenschot in vogelvlucht.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
HNW Workshop Ambtenaar 2.0, 19/10/ HET NIEUWE WERKEN BIJ DUO.
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
Kenniscentrum Events Wat is het Kenniscentrum Events Het Kenniscentrum beoogt de partner te zijn voor het aanjagen van ontwikkelingen,
Beloningsbeleid 2012 Presentatie Danny van Dijk – AFM | 6 maart 2012.
Wet financieel toezicht Vereniging voor Compliance Officers 26 september 2006 Christel Grundmann – van de Krol.
Werkend leren bij Gemeente Kerkrade Verslag van de onderzoeksresultaten Simon Beausaert, Maike Gerken, & Mien Segers Universiteit Maastricht, NL Université.
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Begeleiding bij Werkplekleren
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
Kwalitatief onderzoek naar de ondersteuningsbehoefte van brussen binnen Stichting Abrona Sanne Klomp Sociaal Pedagogische Hulpverlening
De organisatie en implementatie van IHT
Studiekeuzetraject Wie Waar & wanneer Op Het Nieuwe Eemland
Agressie op de werkvloer
Gedrag en cultuur toezicht bij de AFM Leren van fouten in de financiële sector Céline Christensen Nationaal Compliance Congres december.
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Inspelen op innovaties
Workshop 6: op welke thema’s focussen we?
SMART – leerdoelen opstellen
Transcript van de presentatie:

Nut en noodzaak van een kenniscentrum integriteit voor de financiële sector 7 oktober 2010 Edgar Karssing

Een voorbeeld: BIOS Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector Kennis en expertise … − vergaren − uitwisselen − ontwikkelen

Zoek de juiste balans een gewetensvolle cultuur − DNB: integere cultuur een waardenvolle cultuur − AFM: klantbelang centraal

DNB: praktische suggesties periodiek, kritisch onderzoek naar beoordelings- en besluitvormingsstructuur; training en communicatie over zorgvuldige morele oordeelsvorming; bevorderen diversiteit; creativiteit en initiatief belonen; medewerkerstevredenheidonderzoek; openlijk ‘omarmen’, namelijk erkennen en afwegen van tegenstrijdige belangen; medewerker bewust maken van effecten van gedrag; directe feedback met betrekking tot gevolgen van gedrag.

AFM: Klantbelang centraal ‘ Er is nog geen universele, allesomvattende definitie van klantbelang centraal. Veel mensen die werkzaam zijn in de financiële sector zullen intuïtief aanvoelen wat hiermee wordt bedoeld. De AFM begrijpt dat het voor veel marktpartijen nog een behoorlijke uitdaging is om klantbelang centraal concreet te maken’.

Vragen die openstaan Waar moet compliance heen? Wat is daarvoor nodig? Hoe kan een expertisecentrum daaraan bijdragen? Workshop, i.s.m. Groep Olivier

Contactgegevens Edgar Karssing Tel.: