Nut en noodzaak van een kenniscentrum integriteit voor de financiële sector 7 oktober 2010 Edgar Karssing
Een voorbeeld: BIOS Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector Kennis en expertise … − vergaren − uitwisselen − ontwikkelen
Zoek de juiste balans een gewetensvolle cultuur − DNB: integere cultuur een waardenvolle cultuur − AFM: klantbelang centraal
DNB: praktische suggesties periodiek, kritisch onderzoek naar beoordelings- en besluitvormingsstructuur; training en communicatie over zorgvuldige morele oordeelsvorming; bevorderen diversiteit; creativiteit en initiatief belonen; medewerkerstevredenheidonderzoek; openlijk ‘omarmen’, namelijk erkennen en afwegen van tegenstrijdige belangen; medewerker bewust maken van effecten van gedrag; directe feedback met betrekking tot gevolgen van gedrag.
AFM: Klantbelang centraal ‘ Er is nog geen universele, allesomvattende definitie van klantbelang centraal. Veel mensen die werkzaam zijn in de financiële sector zullen intuïtief aanvoelen wat hiermee wordt bedoeld. De AFM begrijpt dat het voor veel marktpartijen nog een behoorlijke uitdaging is om klantbelang centraal concreet te maken’.
Vragen die openstaan Waar moet compliance heen? Wat is daarvoor nodig? Hoe kan een expertisecentrum daaraan bijdragen? Workshop, i.s.m. Groep Olivier
Contactgegevens Edgar Karssing Tel.: