Master in de Meertalige Professionele Communicatie Assistive Technology For Writing Stef Segers
Assistive Technology For Writing Assistive Technology For Writing: Tools For Struggling Writers Charles A. MacArthur (2005) Assessing Adult Student Reactions to Assistive Technology in Writing Instruction Julie Muellet, Eileen Wood en Jen Hunt (2008)
Inhoud Assistive Technology For Writing: Tools For Struggling Writers Charles A. MacArthur (2005) 1.Introductie 2.Leermoeilijkheden 3.Word Processing 4.Spelling checkers 5.Speech Synthesis 6.Word Prediction 7.Speech Recognition 8.Conclusie Assessing Adult Student Reactions to Assistive Technology in Writing Instruction Julie Muellet, Eileen Wood en Jen Hunt (2008) 1.Introductie 2.Resultaten 3.Methode 4.Discussie
Charles A. MacArthur
1. Introductie Assistive technology = Technologie die problemen helpt overwinnen voor personen met een handicap Ondersteunen van personen met leermoeilijkheden Handschrift – Spelling - Vlotheid
Introductie Algemeen: 1.Motivatie – Belasting Werkgeheugen – Training gebruik Tool 2.Technologie zelf geen verbeteringen 3.Technologie verandert zeer snel.
2. Leermoeilijkheden Problemen met: plannen, nakijken & neerschrijven: 1.Weinig kennis i.v.m. goed schrijven 2.Zwakke planning en slechte organisatie 3.Beperkt in het nakijken van hun geschrift 4.Problemen met transcriptie
2. Leermoeilijkheden In vergelijking met leeftijdsgenoten zonder leermoeilijkheden: Meer spelfouten Mindere inhoud Minder Coherent Slecht opgebouwd Minder kwaliteit
3. Word Processing Tekstverwerkers Transcriptie & Nazicht Motiverend Vooruitzicht Foutloze Opdracht Verbeteren zonder herschrijven
3. Word Processing Beperking: - Effect hangt af van vaardigheid typen - Weinig effect op opdracht zonder verdere instructies Voordelen: - Nakijken zonder herschrijven
4. Spelling Checkers Problemen met spelling Beperkingen: Homoniemen Spelfouten die ander woord zijn (Pijl/Peil) Grove spelfouten Niet herkennen juiste spelling
4. Spelling Checkers Oplossingen: Extra suggesties Fonetische Spelling Proeflezen
5. Speech Synthesis Omzetten van Tekst naar Taal Oorspronkelijk leeshulp Hulp bij opsporen fouten Niet zo effectief
6. Word Prediction Aantal aanslagen beperken voor mensen met fysieke handicap Als Spellingscontrole tekort schiet Problemen: Voortdurend nakijken van lijst Verkeerde letters getypt
6. Word Prediction
7. Speech Recognition Potentieel meest complete oplossing Sterke verbeteringen Beperkingen: Nauwkeurigheid (individuele stem verstaan) Duidelijk articuleren Nieuwe fouten: foute woorden in tekst ontdekken
8. Conclusie Computertoepassingen kunnen ondersteunend zijn Maar: Elke toepassing heeft beperkingen Bepalen geschikte toepassing voor afzonderlijke gebruiker
Julie Muellet, Eileen Wood en Jen Hunt
1. Introductie Writing Software: hulp voor verschillende volwassen studenten (met/zonder leermoeilijkheden): 1.Fysieke moeilijkheden 2.Lagere productie 3.Problemen met cognitieve proces (vroegere kennis oproepen, nakijken)
1. Introductie Invoeren tekst: Speech-to-text technologie Nakijken tekst: Text-to-speech technologie Typen, Spelling & Grammair: Word prediction Organisatie & Ideeën: Brainstorming & Mapping programs
1. Introductie Ondersteunende technologie kan zwaktes compenseren en verder bouwen op sterktes. Geen betere schrijvers, wel: Meer produceren Gemakkelijker produceren Hoger niveau
1. Introductie Beperkingen Assistive Technology (zie 1 ste deel) Onderzoek naar perceptie en evaluatie van writing software
2. Methode 14 volwassen studenten 11 Tools Minstens 15 sessies van 3 uur voor laatste test Tijdens sessies: Eerst opties van verschillende tools gebruiken, later minder gestructureerd: eigen gebruik Leraars aanwezig die hulp bieden Gebruik maken van tools Survey: Evaluatie assistive technology
2. Methode
Planning & Graphic Organizers Word Predictors Text Readers Word Prediction met Text Readers Speech-to-text converters Text Magnifiers
3.Resultaten Vooral gebruik van: Kurzweil 3000 – Read&Write – Co: Writer (Speech-to- text) Web Talkster – ReadPlease (Text Readers) Inspiration (Planning & Graphic Organizer)
3. Resultaten Gemakkelijk in gebruik: WordQ (Word-predictor) Read&Write – Co: Writer (Speech-to-text) ZoomText (Text Magnifier)
3. Resultaten Voldoening: Read&Write – Co: Writer (Speech-to-text) WordQ (Word-predictor) ZoomText (Text Magnifier) Inspiration (Planning & Graphic Organizer)
3. Resultaten Impact assistive technology: Mechanische aspecten: spelling en zinnen juist Gedachten ordenen Sneller schrijven Meer zelfvertrouwen en onafhankelijkheid
3. Resultaten Veel potentieel Veel frustraties: Incompatibele programma’s Computer crashes Verloren werk
4. Discussie Belangrijkste bevindingen: 1.Keuze software afhankelijk van individu 2.Belang van leraars 3.Positieve eindbalans
Vragen ?
Heeft er iemand van jullie al gebruik gemaakt van assistive technology? (Andere dan Word Processors & Spelling Checkers) Hoe was deze ervaring? Denken jullie dat het gebruik hiervan gemakkelijk is? Denken jullie dat we binnen 10 jaar nog steeds typen?
Bedankt voor jullie aandacht !
Bronnen MacArthur C.A. (2005). Assistive technology for writing: Tools for struggling writers. In L. Van Waes, M. Leijten & C. Neuwirth (Vol. Eds.) & G. Rijlaarsdam (Series Ed.), Studies in Writing: Vol. 17. Writing and Digital Media. Oxford: Elsevier Mueller J., Wood E., Hunt J., Specht J. (2008). Assessing adult student reactions to assistive technology in writing instruction. In Adult Basic Education and Literacy Journal, 2009: 3, /MacArthur.pdf /MacArthur.pdf