Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Advertisements

Hoe presenteer ik mij in de markt Mijn website als visitekaartje
H4 Kopen is kiezen 4.1 Kopen en betalen 4.2 Consumeren en behoeften
De marketingmixstrategie
KRITISCHE KOPER?.
Geld verdienen met trends
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
4 P´s en 3 R-en MK01.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
NHTV - 21 maart 2003 Marketing Mix. Achtergrond Erasmus Universiteit Rotterdam – Bedrijfseconomie, afstudeerrichting Marketing – Michigan State University.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Marketing Werkgroep 6.
Marketing presentatie
Marketing presentatie
Inleiding tot marktonderzoek
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Let’s get started Marketing? Marketing!
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Detailhandelsmarketing
WORKSHOP MARKETING VOOR STARTERS. Agenda: 1………………………………………. 2………………………………………. 3………………………………………. 4………………………………………. 1. WIE IS FREEK? 2. DE BASIS VAN JE.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Les 2 – Jouw media.
College 3 Consumentengedrag
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Koopbeslissingsproces en doelgroepbewerking
Marketing College 16 Stof uit Blok 2 herhalen.
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
Doelgroep en marktsegmentatie
Marketing H2 Marketingmix Junior Accountmanager.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Kennistest, doelgroepbewerking en omzetprognose
Commercieel beleid en recht
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Iedereen gebruikt social media.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Ondernemen moet je doen
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
EMVI Gunnen op waarde Maurice Wielink (CROW) Ruben Spek (gemeente Medemblik) 20 februari 2014.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Psychologie Motivatie, behoeften en waarden
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktsegmentatie en positionering
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Marketing Week 3 les 1.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Hoofdstuk 1: Waarom werken we?
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Presentatie en marketing
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces Marketing College 10 Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces

Deze week Terugblik vorige week (met Kahoot! quiz) Consumentengedrag Koopbeslissingsproces Kahoot! onderzoek en evaluatie Maken opdrachten huiswerk vorige week

Kahoot! Open de browser op je smartphone Ga naar kahoot.it Voer de code van de quiz in Voer je voornaam in Aan het eind van de quiz worden de telefoons weer opgeborgen

De doelgroep Op wie ga je je richten als bedrijf? Heterogene markt De een wil een duur restaurant, de ander een klein eetcafé Je kunt niet iedereen als klant krijgen Homogene markt Iedereen heeft dezelfde wensen (apotheek) Iedereen is als klant te bedienen

Marktsegmentatie Drie fasen Doelgroepbepaling Op welke doelgroep ga ik me richten? Doelgroeporiëntatie Wat zijn de wensen en behoeften van deze doelgroep precies? Doelgroepbewerking De ondernemer kan de doelgroep bewerken door middel van de 5 P’s Product / Prijs / Plaats / Promotie / Personeel

Doelgroepbepaling Voordelen Afstemming van producten en diensten Gerichtere promotie Betere prijsstelling Eisen Marktsegmenten moeten groot genoeg zijn Marktsegmenten moeten meetbaar zijn Marktsegmenten bereikbaar zijn

Marktsegmentatiecriteria Criterium: voorwaarde waar iets aan moet voldoen Geografische criteria Waar zit mijn doelgroep? Demografische criteria Geslacht / religie / leeftijd / gezinssamenstelling Socio-economische criteria Welgestelden / Middenklassen / Minder welgestelden / Minst welgestelden Psycho-sociologische criteria Persoonlijkheid / Levensstijl

Marktsegmentatiecriteria Mercedes-Benz Randstad Gezinsauto Luxe auto (hoge prijs) Albert Heijn Heel Nederland Food en non-food Relatief hoge prijzen Ici Paris Heel Nederland Make-up en luchtjes Veel aanbiedingen Martin Willemijn Sander Marijke Amsterdam Den Haag Rotterdam Zwolle 54 jaar 17 jaar 39 jaar 49 jaar Getrouwd Samenwonend Gescheiden Alleenstaand Twee kinderen Geen kinderen Eén kind Drie kinderen Bankmanager Student Verkoper Administratief Boven modaal Onder modaal Modaal Modaal

Marktsegmentatiecriteria NS Heel Nederland Reisabonnement Woon-werk korting D-reizen Heel Nederland Familiereizen Betaalbare reizen Hilton Hotels Heel Nederland All-in overnachtingen Hoge prijs Joop Leen Irene Renee Leiden Arnhem Wassenaar Venlo 38 jaar 79 jaar 41 jaar 32 jaar Getrouwd Weduwnaar Getrouwd Alleenstaand Geen kinderen Twee kinderen Twee kinderen Eén kind Verzekeringsadviseur Gepensioneerd Politicus Laborant Boven modaal Onder modaal Boven modaal Modaal

Social Media en segmentatie Social Media bieden bijzonder veel opties voor het bepalen van jouw doelgroep(en)

Consumentengedrag Na doelgroepbepaling komt doelgroeporiëntatie Wat wil mijn doelgroep? Wensen van de doelgroep zijn vaak verschillend (heterogene markt) Op hoofdlijnen hebben alle mensen dezelfde behoeftes (Maslow) Hier kun je als bedrijf goed op inspelen

Maslow https://www.youtube.com/watch?v=MFhiQMRCHQ4

De piramide van Maslow Zelfontplooiing Jezelf als persoon ontwikkelen Behoefte aan waardering / erkenning Zekerheid, respect van / voor anderen Behoefte aan sociaal contact Vriendschap, familie Behoefte aan veiligheid Een plek om te slapen / wonen Fysiologische behoeften Eten, water, ademen, slaap

Consumentengedrag Zelfontplooiing Behoefte aan waardering / erkenning Behoefte aan sociaal contact Behoefte aan veiligheid Fysiologische behoeften

Koopbeslissingsproces Fase van de bewustwording Het merk moet bekend zijn voordat men jou overweegt Fase van de belangstelling Men wil graag meer over het merk weten Fase van de beoordeling Men maakt een lijst met merken waaruit wordt gekozen Fase van het besluit Men maakt een daadwerkelijke keuze Fase van de bevestiging Men gebruikt en beoordeelt het product / de dienst

AIDA-model Attention De consument heeft aandacht voor jouw product Interest De consument in geïnteresseerd in jouw product Desire De consument overweegt het product te kopen en “verlangt” naar dit product Action De consument koopt het product

Vergelijking KBP en AIDA Fase van de bewustwording Attention Fase van de belangstelling Interest Fase van de beoordeling Desire Fase van het besluit Action Fase van de bevestiging AIDA is tot en met de aanschaf KBP is ook daarna (tijdens en na gebruik)

Kahoot! Open de browser op je smartphone Ga naar kahoot.it Voer de code van de survey in Voer je voornaam in Aan het eind van de survey worden de telefoons weer opgeborgen

Huiswerk vorige week Lees pagina’s 62 t/m 72 Maak opdrachten: 3.19 3.21 3.22 3.23 3.24 3.28

Huiswerk Lees pagina’s 62 t/m 72 Maak opdrachten: 3.19 3.21 3.22 3.23 3.24 3.28 Dit wordt volgende week gecontroleerd!