Ganzendries onderzoekt Inquire project (met de steun van de Europese Gemeenschap onder voogdij van de “Nationale Plantentuin van België”)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Advertisements

START DIA.
De regen Celine Dion ‘Prayer’.
Zaden op reis.
3.3 zaadplanten bedektzadigen struiken
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Naam: Mijn info : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Wie is rijk ? & wie is arm ?.
Een professor wilde zijn studenten eens uitdagen.
Het Floraliaproject!!!.
Het Scheppingsverhaal.
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Vmbo Helicon Eindhoven
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Dag 7 Dag 7 van het dagboek Hallo jongens en meisjes, Hier ben ik dan weer. En hebben jullie al iets in je schoentje gehad? Als je nog niets gehad.
MOS-vlag op avontuur in de Rinkeling.. Onze MOS-vlag is verdwenen. Kom we gaan ze zoeken.
Bijen verzorgen is lekkere honing eten
Hoofdfiguur campagne Ibrahima Dione 25 jaar woont in Nghémé. In de familie zijn ze met 15 personen (hijzelf, 2 broers, 10 zussen en zijn ouders) Hij werkt.
Even verpozen en genieten... met muziek.
Het Potlood.
De schepping In het begin heeft God de hemelen en de aarde gemaakt.
Wij zijn God zomaar ontrouw, …
De vlinder en de bloem.
en je hebt ook hele mooie wagons waar je uit kan kijken boven de trein, panoramawagons heette dat.
dat hebben wij, wij op vakantie naar kreta in september en wat hebben we, we zitten hier in de regen.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
dus dat zag je inderdaad zo af en toe gebeuren. dus we gingen 's-morgens om zes uur in de bus en toen waren we daar dan om 'n uur of half tien bij die.
maar het uiteindelijk doel was canada, dus ben ik maar weer verder gegaan met de trein richting vancouver, ook een hele mooie stad, omringd door bergen.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
En inderdaad haar handen werden weer warm.
De planten. 29 mei 2008 De dukdalf.  Wij zijn met de hele klas naar buiten gegaan. Toen kregen we een paar planten voor het groepje, want we hadden.
Aquacity Gemaakt door: Lindy Groenewold, Marijke Boersma,
De dag uit het leven van Jugat Hallo, ik ben Jugat, ik ben 10 jaar. Ik woon in Maulipadar, dat is een dorp in het zuiden van India.
Een dag uit het leven van Jugat
Groep 6 mei 2014 Schoolreis Tuinen Ons werk in de klas Extra hulp.
Interpreteren van data
Weet je wie ik ben ?.
Elke plant zijn eigen plek
Dat België klein is wisten we.
Advent 2014 Logo school.
een les over kikkers (en padden) voor groep 1 t/m 3
Het werk van de Heilige Geest in Rom 8
Onvriendelijke spreuken over mannen en vrouwen
2VMBO B/K Mens & maatschappij
Basisschool De Bron – Veenendaal-Oost Groep 3-4-5
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
rustig in je eigen tempo klikken
Welkom Voorganger: Dhr. G.S. Schutte Ouderling : Janna Korthoef Organist: Anne Kroeze Schriftlezingen: Ezechiel 17: Marcus 4:
Je eigen groenten en kruiden kweken Wanneer moet je ze zaaien? Hoe verzorg je ze? Wanneer kun je ze oogsten? Wat kun je er van maken?
Lente ! Eindelijk worden de dagen weer langer en warmer!
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Gods aanwezigheid maakt het verschil. Mozes was gewoon de schapen en geiten van zijn schoonvader Jetro, de Midjanitische priester, te weiden. Eens dreef.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
‘Niet bijzonder veelzeggende’ argumenten? Oordelen van Vlaamse kinder- en jeugdjuryleden over boeken Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie Contact:
Regenwormen.
DE ZEGEN VAN EVANGELISATIE Huh?? Zegen??. WELK BEELD HEEFT U?
Bella is wanhopig op zoek naar mij. Hierdoor gaat ze gevaarlijke dingen doen, hou jij haar tegen?
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Is op zoek naar jou. M: Milieu O: Op S: School MOS is een organisatie die werd opgericht door het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie. Zo wil men.
Tuin tangram-cramignon. 1.Waarom deze presentatie? 2.Boomplantdag 3.Wat mag wel en wat mag niet? 4.Verzorging inhoud.
Maïsteelt Wat voor soort plant is maïs? Warmte ? Koude ?
Watersnood in Veenendaal Het was donderdagnacht, 8 Maart Ik lag in bed, maar kon niet slapen. Het waaide namelijk erg hard en ik hoorde de.
Verstoppertje spelen Sommige mensen zijn er goed in…
Leskaart 1: Sjaak en de bonenstaak
QUIZ: HOE KOM IK DE WINTER DOOR????. 1.Ze zitten diep onder de grond, waar het niet vriest. 2.Ze bevatten veel vet. 3.Ze bevriezen wel, maar daar kunnen.
AANLEG GAZON.
Inzaaien grasvegetatie
Regenwormen.
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Transcript van de presentatie:

Ganzendries onderzoekt Inquire project (met de steun van de Europese Gemeenschap onder voogdij van de “Nationale Plantentuin van België”)

Het project INQUIRE wil de exploratiegerichte wetenschapseducatie in Europa een nieuwe boost geven! Na de vaststelling dat er in de landen van de Europese Gemeenschap een dalende interesse is van studenten om zich in te schrijven in een wetenschappelijke richting, blijkt na onderzoek dat de oorzaak daarvan misschien gezocht moet worden in de wijze waarop jonge kinderen in het lager onderwijs geconfronteerd worden met exacte wetenschappen.

inquire based sciense education (onderzoek gerichte wetenschapseducatie) Het project wordt getrokken door de botanische tuinen van 11 landen. Het opzet is door met exploratiegerichte wetenschapseducatie jonge mensen te motiveren om voor wetenschappen te kiezen en zo hun steentje bij te dragen aan het behoud van de biodiversiteit en het stoppen van de klimaatveranderingen.

Concretisering van dit project op Ganzendries 1. Onderzoek naar de voortplanting bij bomen Hoe komt het dat bij heel wat bomen er wel zaden en vruchten groeien maar dat deze eigenlijk op het eerste zicht geen bloemen dragen. Of toch wel?? Daar zijn we met de klas van juf Jill naar op zoek gegaan.

Al in het vroege voorjaar zijn we de tuin ingetrokken want er hangen vreemde dingen aan de hazelaars.

Dat zijn we nader gaan bekijken.

We hebben vreemde dingen gezien, en alles genoteerd, misschien vinden we er later wel een verklaring voor.

Half maart hebben we dat nog eens gedaan, en zijn we de elzen gaan bekijken.

Einde april tenslotte, hebben we de berk en de haagbeuk nader onderzocht.

Ondertussen waren de lessen over bloemen en voortplanting bij planten gegeven en kon al het vorige onderzoek gekaderd worden.

Conclusie: alle onderzochte bomen hebben wel bloemen, al zien ze er anders uit dan wat we aanvankelijk dachten.

Concretisering van dit project op Ganzendries 2.Voorjaarsbloemen Als de lente zijn intrede doet, en alles ongedurig zit te wachten om terug te LEVEN, is er eigenlijk al heel wat aan de gang in de natuur. De typische lenteflora die zich al volop heeft ontwikkeld hebben we samen gebracht in een plantenbak.

Eerst moest er natuurlijk gewerkt worden: passen, meten, horizontaal leggen…

….vullen met aarde, en van planten voorzien.

Een serieuze job,…. voor sommige toch

Regelmatig is er bij geplant, zodat er nu 24 soorten in staan te groeien en bloeien

Aanvankelijk was deze plantenverzameling bedoeld als uitbreiding van de lessen “determinatie”. Hij is zo opgebouwd dat hij met de zoekkaart “voorjaarsflora van bossen op rijke bodems” uitgegeven door het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie kan gebruikt worden. Uiteraard zijn er meer mogelijkheden om te gebruiken dan deze en buiten dat,.. is het ook gewoon mooi.

Concretisering van dit project op Ganzendries 3. Kieming welke zijn de beste omstandigheden waaraan moet voldaan worden om zaad (bonen in ons geval) te laten kiemen? Om daar achter te komen hebben we een proef opgezet.

Eerst hebben we de grond klaargemaakt, van onkruid ontdaan, losgemaakt en bemest.

en dan overgegaan naar de orde van de dag namelijk zaaien onder verschillende omstandigheden: droog, nat,warm, koud

Droog: zaad uit het pakje zonder toevoeging van water nat: de zaden zijn vooraf geweekt in water en worden begoten warm/koud: een deel worden bedekt met een petfles welke fungeert als een kleine serre, en een ander deel niet.

Ik ben benieuwd wat onze bonen nodig hebben om te groeien. Warmte en vocht, of eerder droogte en kou…. We zullen het te weten komen